290 0

고3 학생의 행복감과 그 결정요인 연구: 개인, 학교, 가정 요인을 중심으로

Title
고3 학생의 행복감과 그 결정요인 연구: 개인, 학교, 가정 요인을 중심으로
Other Titles
High School Seniors’ Happiness and Predictors: Focusing on Personal, School, and Family Variables
Author
이성원
Keywords
KEEPⅡ; 고3 학생; 행복감; 개인 요인; 학교 요인; 가정 요인; KEEPⅡ; High school seniors; Happiness; Personal variables; School variables; Family variables
Issue Date
2021-01
Publisher
한국청소년학회
Citation
청소년학연구, v. 28, no. 1, page. 49-77
Abstract
본 연구의 목적은 일반계고 3학년 학생의 행복감 수준을 알아보고, 개인, 학교, 가정 요인이 행복감에 미치는 영향이 어떠한지 살펴보기 위함이다. 이를 위해 한국교육고용패널Ⅱ(KEEPⅡ) 2차년도(2017년) 자료를 활용하였으며, 고3 학생 4,503명의 행복감과 개인, 학교, 가정 관련 요인을 가지고 기술통계, t-검증, 일원분산분석, 상관분석, 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 고3 학생의 행복감은 10점 만점에 6.93점으로 나타났으며, 성별, 거주 지역, 건강 상태, 용돈에 따라 행복감의 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 고3 학생의 행복감은 자기효능감, 담임교사 만족도, 교과 교사 만족도, 부모와의 활동, 부모와의 대화, 진로성숙도, 여가·휴식 등과 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 고3 학생의 개인, 학교, 가정 요인은 행복감을 21.3% 예측하였으며, 이 중 개인 요인의 설명력이 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 자기효능감이 높을수록, 담임교사 및 교과 교사 만족도가 높을수록, 부모와의 활동과 대화가 많을수록, 수업에 대한 방해를 덜 받을수록, 여가·휴식을 많이 가질수록 행복감이 높은 것으로 나타났다. 이를 토대로 고3 학생의 행복감을 증진하기 위한 방안을 논의하고 후속 연구의 방향을 제안하였다. The purpose of this study is to find out the happiness of High School Seniors in public high school, and to examine the effects of personal, school, and family variables on happiness. For this, sample data used from the 2nd year of KEEPⅡ(2017). The results were analyzed through descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, Pearson’s correlation analysis, and hierarchical multiple regression analysis with 4,503 samples of happiness, personal, school, and family related factors. The research results are as follows. First, the happiness of students was 6.93 points, and the happiness was found to differ according to gender, residential area, health status, and pocket money. Second, it was found that the happiness of students was correlated with self-efficacy, satisfaction with the homeroom teacher, satisfaction with the subject teacher, how much activities, conversations with parents, maturity recognition of own career, and leisure/rest time. Third, the personal, school, and family variables of students predicted 21.3% of happiness, and among these, personal variables were the most explanatory. Also, Among these variables, high self-efficacy, high satisfaction with homeroom teachers and subject teachers, many activities and conversations with parents, low disturbances during class, and a lot of leisure/rest time increased the happiness of students. Based on the results of this study, we discussed how to improve happiness and directions for future research were suggested.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3934979https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/175169
ISSN
1229-6988; 2733-9289
DOI
10.21509/KJYS.2021.01.28.1.49
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > Center for Creative Convergence Education(창의융합교육원) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE