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『열하일기』의 묘사 전략

Title
『열하일기』의 묘사 전략
Other Titles
Description Strategies of the 『Yeolha Ilgi』
Author
우자기
Alternative Author(s)
Yu, Zi-Qi
Advisor(s)
정민
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 연암 박지원의 『열하일기』에 나타난 다양한 묘사 기법과 그 효과에 대해 살펴본 것이다. 『열하일기』는 다양한 각도에서 조명되어 왔으나 작품의 본질이라고 할 문체 특징에 주목한 연구는 거의 없었다. 그리하여 연암의 문체가 독보적 광채를 발한 이유가 묘사에 있다고 보고 연암의 묘사 방식을 살펴 『열하일기』의 묘사 전략과 성취 양상에 대해 규명하고자 하였다. 본 논문에서 다룬 내용은 다음과 같다. 먼저, 『과정록』을 살펴 연암이 평소 관찰 태도를 중요하게 여겼다는 사실과 연암의 묘사가 사물에 대한 세심한 관찰에 기초한 것을 확인하였다. 또한 비슷한 시기 같은 사물을 관찰한 다른 문인의 문장과 비교하여 연암의 문장이 뛰어난 이유가 묘사 능력과 밀접한 관련이 있음을 살펴보았다. 나아가 연암과 동행한 노이점의 『수사록』과 『열하일기』를 비교하여 연암의 묘사 표현방식을 자세히 탐구하였다. 다음으로는, 회화이론을 문학에 접목해 동양의 회화 기법을 바탕으로 『열하일기』에 나오는 묘사 문장을 분석하였다. 연암 고유의 묘사 기법을 이보환형(移步換形), 치정표미(致精表微), 홍운탁월(烘雲托月), 섭필성취(涉筆成趣) 넷으로 나누어 그 특징을 살펴보았다. 이보환형은 서술자의 위치가 이동함에 따라 주변 사물을 관찰하는 각도와 관찰 대상인 사물의 형태가 달라져서 복합적이고 입체적인 관찰이 이루어지는 표현 기법이다. 사물을 묘사할 때 위치가 이동함에 따라 관찰 시각이 바뀌어 사물의 특징이 전체적으로 드러날 수 있다. 치정표미(致精表微)는 전통적인 공필화(工筆畵)처럼 치정(致精), 즉 세밀하게 묘사하는 동시에 표미(表微), 즉 미묘한 의미를 담아내는 효과를 거두는 기법이다. 홍운탁월(烘雲托月)은 동양화에서 달을 그리는 방법으로, 직접 묘사가 아닌 측면 묘사와 간접 묘사로 본래의 대상을 드러나게 하는 방법이다. 연암은 묘사 대상을 부각하기 위해 주변의 사물을 묘사함으로써 성동격서(聲東擊西)식 묘사를 하고 있었다. 섭필성취(涉筆成趣)는 흥취가 일어나면 묘사가 핍진해지면서 환상성과 낭만성을 강하게 드러내는 경향을 말한다. 섭필성취는 연암의 낭만성이 드러난 대목에서 쉽게 발견할 수 있었다. 이를 바탕으로 『열하일기』의 묘사 효과와 미감을 분석했다. 경물 묘사, 인물 묘사, 장면 묘사 세 가지 묘사로 유발된 효과를 탐구하였다. 『열하일기』의 경물 묘사는 자연미에 대한 단순한 찬탄에 머물지 않고 경물과 작가의 감정이 어우러져 정경교융의 예술적 효과를 낳았다. 인물에 대한 묘사에서는 연암은 풍부하고 다각적인 성격 묘사를 통해 인물의 성격을 입체적으로 만들었다. 또한 연암은 자연 풍경을 쓰거나 사건을 이야기할 때 그날의 날씨와 상황을 자세하게 묘사함으로써 글에 생동감을 부여해 주고 현장감 있는 장면을 만들어 냈다. 본고는 기존의 주제 중심의 연구 경향에서 벗어나 ‘묘사’라는 문학 표현의 관점에서 『열하일기』에 담긴 미적 특질을 밝힌 것이다. 연암 글의 미학 본질과 수사적 특질에 대해서는 더욱 깊은 천착과 관심이 뒤따라야 할 것이다. | This study investigates the various descriptive techniques and their effects in Yoen-Amm(燕巖), Park Ji-Won's(朴趾源) the Yeolha Ilgi(『熱河日記』). Although the Yeolha Ilgi(『熱河日記』) has been studied from many angles for a long time, few studies have focused on the stylistic features that can be said to be the essence of the work. This paper holds that the reason for the unique brilliance of Yoen-Amm's(燕巖)style lies in the description. So this paper tries to find out the description strategy and achievements of the Yeolha Ilgi(『熱河日記』) by exploring the description way of Yoen-Amm's(燕巖). The contents of this article are as follows. First of all, it is confirmed that Yoen-Amm's(燕巖) always paid attention to observation and that his description is based on careful observation of things by examining the Gwajungrok(『過庭錄』). In addition, by comparing the writings of other writers who observed the same thing, it is found that the reason for the outstanding writing of Yoen-Amm's(燕巖) is closely related to his excellent descriptive ability. In addition, compares Ro, Yi-Jum's(盧以漸) Susarok(『隨槎錄』)with Yoen-Amm's(燕巖) Yeolha Ilgi(『熱河日記』) and explores in detail the way Of Yoen-Amm's(燕巖) description and expression. Secondly, it combines painting theory with literature and analyzes the descriptive articles in the Yeolha Ilgi(『熱河日記』) based on Oriental painting techniques. This paper divides Yoen-Amm's(燕巖) descriptive skills into four types, namely, moving while transforming(移步換形), fine and subtie workmanship(致精表微), paint cionds to set off the moon(烘雲托月), and making interesting writing(涉筆成趣), and the observation of their characteristics. Moving while transforming(移步換形) refers to a composite and three-dimensional expression technique that changes the observation angle as the narrator moves, and the shape of the observed object changes accordingly. When describing things, as the position of the narrator moves, the perspective of observation will also change, so that the characteristics of things can be reproduced as a whole. Fine and subtie workmanship(致精表微) is just like traditional Fine brushwork, it is a skill to achieve the effect of subtle meaning at the same time very detailed description. Paint cionds to set off the moon(烘雲托月) was originally a method of drawing the moon in Oriental paintings. It refers to a method of showing the shape of things by side description and indirect description instead of directly describing them. In order to highlight his subjects, Yoen-Amm(燕巖) describes the surroundings by diversion tactic(聲東擊西). Making interesting writing(涉筆成趣)refers to a skill in which the description becomes realistic with the rise of the interest of the descriptors, and has a strong tendency toward fantasy and romance. It is easy to find this interesting in Yoen-Amm's(燕巖) romantic writing. Based on this, it analyzes the description effect and aesthetic feeling of the Yeolha Ilgi(『熱河日記』). The effects induced by scene description, character description, and scene description are discussed. The description of the scenery in the Yeolha Ilgi(『熱河日記』) does not stop at the simple admiration of the natural beauty, but the combination of scenery and author's feelings, triggers the artistic effect of blending the scene. In the description of the characters, Yoen-Amm(燕巖) made the images of the characters three-dimensional through colorful character descriptions. In addition, when writing about natural scenery or events, Yeonam described the weather and conditions of the day in detail, adding vividness to his writing and creating a sense of reality. This paper breaks away from the previous research tendency of taking a certain theme as the center and expounds on the aesthetic characteristics contained in the Yeolha Ilgi(『熱河日記』)from the viewpoint of "description" as a literary expression. In future research, the aesthetic essence and rhetorical characteristics of Yoen-Amm's(燕巖) articles should be further studied.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628458https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174895
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