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다변량 잠재성장모형을 활용한 청소년기 성장환경과 진로결정자기효능감 및 진로성숙, 청년기 직업만족도 간의 구조적 관계에 대한 종단분석

Title
다변량 잠재성장모형을 활용한 청소년기 성장환경과 진로결정자기효능감 및 진로성숙, 청년기 직업만족도 간의 구조적 관계에 대한 종단분석
Other Titles
Longitudinal Analysis of the Structural Relationship Between Adolescent Growth Environment, Career Decision Making Self-Efficacy, Career Maturity, and Youth Job Satisfaction Using Multivariate Latent Growth Modeling
Author
이은교
Alternative Author(s)
Lee Eunkyo
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 청소년기 진로발달의 정도를 확인하는 대표변인인 진로결정 자기효능감 및 진로성숙의 시간의 흐름에 따른 변화양상을 분석하고, 그 변화양상을 설명할 수 있는 독립변인인 부모수학기간 및 부모관심 변인과 진로발달의 결과물이라고 할 수 있는 청년기 직업만족도 변인과의 종단적인 관계를 규명하고자 하였다. 이를 위하여 한국고용정보원의 청년패널조사(YP2007)에서 제공하는 패널데이터를 사용하였다. 패널조사 초기에 수집된 성장환경 변인인 부모수학기간(y1)과 부모관심(y2), 학생을 대상으로 지속조사된 진로결정 자기효능감과 진로성숙(y6~9), 직장인을 대상으로 조사된 직업만족도(y12)를 각각 추출하여 분석에 활용하였다. 먼저 진로결정 자기효능감과 진로성숙의 단변량 잠재성장모형을 분석하였고, 두 변인 모두 선형변화모형을 최종모형으로 채택하였다. 그리고 두 변인 모두 초기값과 변화율의 평균값과 분산값이 유의미한 것으로 나타났는데, 특히 개인별 차이가 있음을 확인시켜주는 유의미한 분산값에 주목하여 그러한 차이를 설명하는 독립변인을 탐색하였다. 그리하여 진로결정 자기효능감과 진로성숙에 영향을 줄 수 있는 독립변인으로 부모수학기간과 부모관심을 선정하였고, 이러한 모형을 확장하여 진로발달의 결과물로서 청년기 직업만족도를 선정하였다. 최종적으로, 초기 성장환경에서 청소년기 진로발달과정을 거쳐 청년기 직업만족도에 이르는 다변량 잠재성장모형을 구성하였다. 자료의 분석은 SPSS 18.0, AMOS 26.0을 사용하여 이루어졌다. 청년패널조사의 원자료에서 필요한 데이터를 추출한 뒤 필요한 환산 및 대푯값 계산을 실시하였고, 잠재변인을 구성한 개별관측변수들의 기술통계분석, 확인적 요인분석을 통한 측정모형 분석, 변인 간 관련성을 확인하는 상관분석, 진로결정 자기효능감과 진로성숙의 발달궤적을 확인하는 단변량 잠재성장모형 분석을 진행하였다. 이어서 진로결정 자기효능감과 진로성숙의 인과관계를 확인하여 모형을 확정짓는 자기회귀 교차지연분석, 성장환경과 진로결정 자기효능감 및 진로성숙과 직업만족도의 종단적 관계를 중심으로 구성된 다변량 잠재성장모형 분석, 변인들 간 종단적인 매개 관계를 최종 확인하는 Sobel test를 진행하였다. 연구문제에 따른 주요 연구결과와 의의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년기 진로결정 자기효능감과 진로성숙이 성장하는 변인인 것과 그 개인차를 확인하였다. 특히 단변량 잠재성장모형에서 유의미한 분산값이 확인된 것에 주목하여, 그 원인변인을 포함한 모형을 구성하였다. 그 결과 부모수학기간과 부모관심의 유의미한 영향력을 확인하였다. 상대적 영향력의 차이를 비교한 결과 부모관심의 더 큰 영향력을 확인하였고, 특히 이러한 확인을 통해 상담현장에서의 개입가능성을 실증적으로 확인하였다는 의의가 있다. 둘째, 청소년기의 진로발달과정을 확인하고 청년기 진로발달과정인 직업 만족도와 연결시켰다. 진로발달과정은 시간에 따른 변화가 일어나기에 그 종단적인 변화를 살펴보는 것이 중요한데, 그 발달과정을 실증적으로 연결 짓는 연구는 연구 참여자의 추적의 어려움 등의 이유로 인하여 종단적인 접근이 제한적이었다. 본 연구에서는 청소년기부터 청년기까지 추적조사가 이루어진 패널조사를 분석하여 청소년기의 진로발달과정과 청년기의 진로발달과정을 연결하여 분석하였다. 본 연구에서 청년기의 직업만족도는 진로발달의 결과변인으로서의 중요성을 가지는데 성공적인 진로발달을 위해서는 결국 청소년기의 성공적인 진로발달과정이 선행되어야한다는 의미라고 볼 수 있다. 본 연구는 청소년기 성장환경이 자기효능감과 진로성숙의 발달에 영향을 주고 다시 청년기 직업 만족도까지 영향이 미친다는 종단적 과정을 확인하였다. 또한 본 연구는 사회인지진로이론을 바탕으로 환경맥락적 요인과 개인의 인지적 요인이 어떠한 과정을 거쳐 청년기 진로발달까지 이어지는지 인과관계를 확인함으로써 횡단적 관계를 확장시켜 검증한 것에 그 의의가 있다. 끝으로, 본 연구의 결과를 바탕으로 제한점과 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.| This study analyzed changes in career decision making self-efficacy and career maturity with the passage of time, which are representative variables that confirm the degree of career development in adolescence, and the independent variables that can explain the changes are parental education period and parental interest. The purpose of this study was to investigate the longitudinal relationship between the variables and job satisfaction in youth, as result of career development. For this purpose, panel data provided by the Youth Panel (YP2007) was used. Parental education period (y1) and parental interest (y2), which are variables of growth environment collected at the beginning of the panel survey, career decision making self-efficacy and career maturity (y6~9) continuously surveyed for students, job satisfaction (y12) surveyed for workers were extracted and used for analysis. First, the univariate latent growth model of career decision making self-efficacy and career maturity was analyzed, and the linear change model was adopted as the final model for both variables. In addition, the mean and variance values ​​of the initial value and change rate for both variables were found to be significant. In particular, researcher searched for independent variables explaining such differences by paying attention to the significant variance value that confirms individual differences. Thus, the period of parental mathematics and parental interest were selected as independent variables that could affect career decision making self-efficacy and career maturity, and for expanding this model, youth job satisfaction was selected as a result of career development. Finally, a multivariate latent growth model was constructed from the initial growth environment to the career development process of adolescence and job satisfaction in youth. Data were analyzed using SPSS 18.0 and AMOS 26.0. After extracting the necessary data from the raw data of the YP2007, the necessary conversion and representative values ​​were calculated. Descriptive statistical analysis of individual observed variables constituting latent variables, measurement model analysis through confirmatory factor analysis, correlation analysis to check the relationship between variables, univariate latent growth model analysis to check the career decision making self-efficacy and career maturity to confirm the trajectory of career development. Then, autoregressive crosslagged modeling that confirms the model by checking the causal relationship between career decision making self-efficacy and career maturity, analysis of multivariate latent growth modeling centered on the longitudinal relationship between growth environment and career decision making self-efficacy, career maturity, and job satisfaction. The Sobel test was performed to finally confirm the longitudinal mediating relationship between the variables. The main findings and significance of the research questions are summarized as follows. First, it was confirmed that career decision making self-efficacy and career maturity during adolescence are the growth factors and their individual differences. In particular, paying attention to the fact that a significant variance value was confirmed in the univariate latent growth model, a model including the causal variable was constructed. As a result, the significant influence of parental education period and parental interest was confirmed. As comparing the difference in relative influence, the greater influence of parental interest was confirmed, and it is particularly meaningful that it empirically confirmed the possibility of intervention in the counseling field through this confirmation. Second, the career development process of adolescence was identified and it was linked with job satisfaction, the career development process of adolescence. Because the career development process changes over time, it is important to look at the longitudinal changes. However, the longitudinal approach to studies empirically linking the development process was limited due to difficulties in tracing the research participants. In this study, a panel survey conducted from adolescence to adolescence was analyzed, and the career development process of adolescence and the career development process of adolescence were analyzed by linking them. In this study, job satisfaction in adolescence is important as an outcome variable of career development, and it can be seen that for successful career development, the successful career development process of adolescence must be preceded. This study confirmed the longitudinal process that the growth environment of adolescence affects the development of self-efficacy and career maturity, which in turn affects job satisfaction in adolescence. In addition, this study is significant in extending and verifying the cross-sectional relationship by confirming the causal relationship through which environmental contextual factors and individual cognitive factors lead to career development in adolescence based on the social cognitive career theory. Finally, based on the results of this study, limitations and suggestions for follow-up studies were discussed.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000626269https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174882
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