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전략 속성 기반의 디지털 혁신에 관한 연구

Title
전략 속성 기반의 디지털 혁신에 관한 연구
Other Titles
A study on digital innovation based on strategic attributes
Author
최광훈
Advisor(s)
권규현
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
기업들의 핵심 이니셔티브이자, 추진 동력으로 자리 잡고 있는 디지털 혁신에 대한 효과적인 접근으로서, 산업 환경 및 특성을 고려한 전략 수립이 필요하다. 시스템의 구조적, 장기적 전환의 시기를 맞이하고 있는 에너지 산업은 디지털 혁신의 도입과 가치 창출이 어려운 산업이기에 새로운 통찰력을 위한 노력이 요구된다. 에너지 섹터의 디지털 혁신 장벽에 대한 고찰을 통해 에너지 신산업에서의 디지털 혁신의 실무적 전략 의제를 도출하였다. 이어, 전략 의제와 연계하여 디지털 혁신 이니셔티브 형성에 필요한 개시(Initiate) 단계의 지식 생성 속성인 ‘디지털 기술의 동화(Assimilate)’, ‘혁신 기회의 식별(Identify)’, ‘비즈니스 영역으로 적용(Apply)’ 관점에서 구조화된 연구 프레임워크를 구성하였고, 프랙티스 관점 전략(Strategy-as-practice)의 정량적 연구 방법을 활용하여 전략 관행에 해당되는 루틴, 도구 및 담론에 대한 세부 연구를 수행하였다. 각 세부 연구 결과들은 새로운 혁신의 기회와 통찰력을 제시하였고, 에너지 신산업에서의 디지털 혁신 전략 방향성으로 연계, 통합을 시도하였다. 에너지 산업 패러다임의 변화에 직면하고 있는 에너지 기업의 디지털 혁신 초기 도입 또는 개시 단계의 전략 구축을 위한 가이드라인을 제시하였다는 데에 전략적 의의가 있다. 또한, 프랙티스 관점 전략의 속성 중 전략 관행 관점의 연구 테마를 설정하고, 실재적 분석과 통찰력을 제공할 수 있는 데이터 기반의 다양한 정량적 방법론을 적용하여 혁신 전략 방향성을 도출하였다. 이와 같은 실무적 전략 프레임워크에 따른 접근은 타 산업 분야로 범용적인 응용 및 확장될 수 있다는 점에서 중요한 기여 지점으로 볼 수 있다.| As an effective approach to digital innovation, which is positioned as a core initiative and driving force of companies, it is necessary to establish a strategy considering the industrial environment and characteristics. The energy industry, which is facing a period of structural and long-term transformation of the system, is an industry in which it is difficult to introduce digital innovation and create value, so efforts for new insights are required. The practical strategic agenda for digital innovation in the new energy industry were derived by examining the barriers to digital innovation in the energy sector. In connection with the strategic agenda, a structured research framework was constructed from the perspective of “assimilation of digital technologies”, “identifying of innovation opportunities”, and “applying to business field”, which are the properties of knowledge generation in the initiation stage necessary for the formation of digital innovation initiatives, the detailed study on routines, tools, and discourses corresponding to strategic practices was conducted using the quantitative research methods of SAP(Strategy-as- Practice). Each detailed research result presented new innovation opportunities and insights, and attempted to link and integrate them with the digital innovation strategy direction in the new energy industry. This has strategic significance in that it presents guidelines for establishing a strategy for the initial introduction or initiation of digital innovation for energy companies facing a paradigm shift in the energy industry. In addition, among the attributes of the strategy from the viewpoint of practice, the research theme was set from the viewpoint of strategic practice, and data that could provide practical analysis and insight were utilized and applied in various quantitative methodologies to derive the direction of the digital innovation strategy. An important contribution point is that the approaches according to this strategic framework coud be applied and extended to other industries.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000626941https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174755
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GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > TECHNOLOGY MANAGEMENT(기술경영학과) > Theses (Ph.D.)
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