맛집 인플루언서 요인이 신뢰, 만족도 및 충성도에 미치는 영향

Title
맛집 인플루언서 요인이 신뢰, 만족도 및 충성도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect Restaurant Influencer Factors on trust, Satisfaction and Loyalty
Author
정준헌
Advisor(s)
정 철
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
SNS has become deeply established in everyday life due to the development of information and communication, the activation of mobile use, and the desire to exchange information and share information between each other. Just as trends change with the times, the number of users who actively interact with each other using visual and intuitive Instagram platforms is increasing after various SNS trends. Among them, influencer, which specializes in gourmet food, has increased consumption of food and gourmet content. It has an influence as a core source of information for consumers. As such influence grows and the utilization of gourmet contents is diversified, new marketing through influencer is attracting attention. Against this background, the quality of influencer was a very important factor. In order to conduct influencer marketing differentiated from other companies in the restaurant industry, research on the quality of influencer has been raised. On the other hand, in this study, we studied the direct/indirect effects of gourmet influencer SNS quality on trust, satisfaction, and loyalty, and tried to determine the influence between the relevant factors. As a theoretical consideration for carrying out the research, SNS quality was divided into three lower factors: SNS service quality, information quality, and emotional quality. Next, we used statistical analysis to determine whether SNS quality has a significant impact on trust, satisfaction, and loyalty, and whether the quality of another independent variable, influencer, has a significant impact on trust, satisfaction, and loyalty. It also tried to understand whether trust and satisfaction play a role in mediating between SNS quality and influencer quality. The collection of the research materials was conducted through an online survey, targeting consumers who had about a week's experience using Instagram from May 4, 2022 to May 11, 2022 and who followed the Instagram restaurant influencer. Of the total 566 questionnaires collected, 440 were used as analysis materials, except for 126 questionnaires by dishonest respondents. IBMSPSS25 and SPSSProcessmacroModel 4 were used to analyze the collected survey materials. The results showed that SNS quality directly affects trust, satisfaction, and loyalty. It also concluded that the quality of gourmet influencer directly affects trust, satisfaction, and loyalty. On the other hand, it was revealed that SNS quality and gourmet influencer quality are very important factors that determine trust, satisfaction, and loyalty. The results of this study suggest that additional research is needed to further subdivide the quality of SNS and influencer and to identify the complex relationship between the quality of SNS and influencer, since research on the quality of influencer has not been actively discussed. As a follow-up study that can be proposed in the future, we hope that the value of SNS influencer marketing will be further enhanced by continuing research on SNS quality and gourmet influencer quality in the restaurant industry. | SNS는 오늘날 정보통신의 발달, 모바일 사용의 활성화와 상호 간의 정보교류 및 정보공유의 욕구로 인해 일상에 깊숙이 자리잡았다. 시대에 따라 트렌드가 바뀌듯 지금은 여러 SNS의 유행을 거쳐, 시각 중심적이고 직관적인 인스타그램 플랫폼을 이용하여 활발한 상호교류를 하는 사용자가 늘어나고 있다. 그 중에서도 음식, 맛집 콘텐츠의 소비가 늘어나고 맛집을 전문적으로 다루는 인플루언서가 소비자의 핵심 정보원으로서 영향력을 끼치고 있다. 이러한 영향력이 커지고 맛집 콘텐츠의 활용성이 다양해지면서 인플루언서를 통한 새로운 마케팅이 주목받고 있다. 이러한 배경때문에 인플루언서의 질이 매우 중요한 요인이 되었다. 외식업에서 타 업체들과 차별화 된 인플루언서 마케팅을 하기 위해서는 인플루언서의 질에 대한 연구의 필요성이 제기되었다. 이에 본 연구에서는 맛집 인플루언서 SNS 품질이 신뢰, 만족도, 충성도에 직/간접적인 영향이 어떻게 미치는지에 대해 연구하여 각 요인들간의 영향력을 규명하고자 하였다. 해당 연구를 수행하기 위한 이론적 고찰로서 SNS 품질을 3가지 하위요인 SNS 서비스 품질, 정보 품질, 감성 품질로 나누었다. 다음으로 통계적 분석방법을 활용하여 SNS 품질이 신뢰, 만족도, 충성도에 유의한 영향을 미치는지 파악했고, 또 다른 독립변수인 인플루언서의 질이 신뢰, 만족도, 충성도에 유의한 영향을 미치는지 파악했다. 또한 신뢰, 만족도가 SNS 품질과 인플루언서의 질이 충성도 사이를 매개하는 역할을 하는지 파악하고자 하였다. 연구 자료의 수집은 온라인 설문조사로 진행하였으며, 2022년 5월 4일부터 2022년 5월 11일까지 약 일주일 동안 인스타그램을 사용한 경험이 있고, 인스타그램 맛집 인플루언서를 팔로우한 소비자들을 대상으로 하였다. 총 566명의 수집된 설문지 중 불성실한 응답자의 설문지 126부를 제외하고 440부를 분석자료로 사용하였다. 수집된 설문 자료를 분석하기 위해 IBM SPSS 25와 SPSS Process macro Model 4를 이용하였다. 그 결과 SNS 품질이 신뢰, 만족도, 충성도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 맛집 인플루언서의 질이 신뢰, 만족도, 충성도에 직접적인 영향을 미친다는 결론을 도출했다. 이에 SNS 품질과, 맛집 인플루언서의 질은 신뢰, 만족도, 충성도를 결정하는 매우 중요한 요인임을 밝혀냈다. 본 연구의 결과를 통해 SNS상의 주 정보원인 인플루언서의 질에 대해 구체적으로 논한 연구는 아직 활발히 논의된 바가 없기 때문에, SNS의 품질과 인플루언서의 질을 보다 세분화하고 그 복합적인 관계성을 규명하는 추가 연구가 필요함을 시사한다. 향후 제안할 수 있는 후속연구로는 외식업 분야에서 SNS 품질과 맛집 인플루언서 질에 대한 연구를 지속적으로 하여 SNS 인플루언서 마케팅의 가치를 더욱 높일 수 있기를 기대한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628104https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174748
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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