보육교사의 자아존중감이 행복감에 미치는 영향에서 교수몰입의 매개효과

Title
보육교사의 자아존중감이 행복감에 미치는 영향에서 교수몰입의 매개효과
Other Titles
The Mediating Effect of Teaching Flow in the Relationship Between Childcare Teacher’s Self-Esteem and Happiness
Author
문다슬
Alternative Author(s)
Mun, Da Seul
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 보육교사의 자아존중감이 행복감에 미치는 영향에서 교수몰입의 매개효과를 밝히는 것이다. 이를 통해 보육교사의 자아존중감과 교수몰입이 보육교사의 행복감에 어떤 영향을 미치는지 확인함으로써 보육교사의 행복감을 증진할 수 있는 기초자료를 마련하는 것에 연구의 목적이 있다. 이 연구의 목적을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사의 자아존중감, 교수몰입과 행복감의 상관관계는 어떠한가? 둘째, 보육교사의 자아존중감이 행복감에 미치는 영향에서 교수몰입의 매개효과는 어떠한가? 서울 및 경기도에 소재한 어린이집에 근무 중인 보육교사 227명을 대상으로 연구를 진행하였으며 Rosenberg의 자아존중감 척도, Hills와 Argyle이 개발한 옥스퍼드 행복척도, Jackson&Eklund의 몰입상태척도 2를 사용하였으며 IBM SPSS Statics version 25를 이용하여 분석을 실시하였다. 분석기법으로는 측정 도구의 타당도와 신뢰도 검증을 위하여 기술통계분석과 신뢰도 분석을 실시하였고, 영향 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 하였다. 매개효과의 검증을 위하여 Baron과 Kenny가 고안한 3단계 매개효과 분석을 수행하였으며, 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위하여 Sobel test를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아존중감과 교수몰입, 행복감은 정적인 상관관계가 있다. 둘째, 보육교사의 자아존중감이 행복감에 미치는 영향에서 교수몰입은 부분매개효과를 보인다. 본 연구를 통해 보육교사의 행복감을 높이기 위한 자아존중감과 교수몰입의 중요성을 확인함으로써 교육현장에서 교사의 행복감 증진을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 마지막으로 이러한 결과를 중심으로 본 연구의 의의, 제한점, 후속연구에 대한 제언을 논의하였다. 주요어: 보육교사, 자아존중감, 교수몰입, 행복감| The purpose of this study is to examine the mediating effect of teaching flow in the relationship between childcare teacher’s self-esteem and happiness. The purpose of this study is to prepare basic data that can enhance the happiness of childcare teachers by confirming how self-esteem and commitment to teaching affects the happiness of childcare teachers. The problems of this study are as follows Research Question 1, what is the correlation between self-esteem, teaching flow, and happiness of childcare teachers? Research Question 2, what is the mediating effect of teaching flow in the effect of self-esteem of childcare teachers on happiness? For the purpose, data were collected and analyzed from 227 childcare teachers working at Seoul and Gyeonggi province. As research tools, Rosenberg’s self-esteem scale, the oxford happiness scale developed by hills and Argyle, and Flow Score scale 2 developed by Jackson and Eklund were used, and analysis was performed using IBM SPSS Statistics versinon 25. As an analysis technique, descriptive statistics analysis and reliability analysis were performed to verify the validity and reliability of the measurement tool, and correlation analysis was performed to examine the influence relationship. To verify the mediating effect, a three-step mediating effect analysis devised by Baron and Kenny was performed and then Sobel test was conducted to verify the statistical significance. The results of the study are as follows. Research Question 1, There is a positive correlation between childcare teachers' self-esteem, teaching flow, and happiness. Research Question 2, In the effect of childcare teachers' self-esteem on happiness, teaching commitment has a partial mediating effect. Through this study, by confirming the importance of self-esteem and immersion in teaching to increase the happiness of childcare teachers, it can be used as basic data for enhancing the happiness of teachers in the educational field. Finally, focusing on these results, the significance, limitations, and suggestions for follow-up studies of this study were discussed. Key words: childcare teacher, self-esteem, teaching flow, happiness
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000627608https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174725
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE