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단로기 실수방지시스템 개선방안에 대한 연구

Title
단로기 실수방지시스템 개선방안에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Improvement of the Catenary Disconnectors Mistake Prevention System
Author
이동현
Alternative Author(s)
LEE DONG HYEON
Advisor(s)
배성우
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중대재해처벌법의 시행으로 산업재해를 예방해 시민과 종사자의 생명 및 신체보호의 중요성이 그 어느 때보다 커지고 있고 기업의 사회적 책임을 강조하는 ESG경영에 대한 사회적 관심이 그 어느 때보다 뜨거운 가운데 지하철 1~8호선을 운영하는 서울교통공사는 공중교통수단을 운영하고 1만 7천명에 가까운 종사자를 고용하고 있어 중대재해를 예방하고 기업의 사회적 책임을 이행하기위한 노력에 최선을 다하고 있다. 특히 철도차량정비기지 내 단로기는 고전압과 관련되어 치명적인 안전사고가 발생할 수 있는 대상으로 사고가 발생 시 고전압으로 인해 인명사고가 발생할 수 있을 뿐만 아니라 기지 내 단전으로 시간과 비용의 손실 역시 동시에 발생할 수 있는 설비이다. 본 논문에서는 이러한 설비에서 발생할 수 있는 단로기 및 접지봉 오 취급으로 인한 사고를 방지하고자 설치된 단로기 실수방지시스템의 설치경과를 살펴본 후 대조군으로 해당 시스템이 전개되지 않은 한국철도공사와 비교해 단로기 실수방지시스템의 효과 및 한계에 대해 분석하였다. 이러한 분석을 통해 한계점을 보완할 수 있는 개선방향을 제시하고 이를 통한 단로기 실수방지시스템의 개선방안을 도출함으로써 철도차량정비기지 내 작업자의 안전사고 예방을 통한 기업의 리스크 감소와 오 취급으로 인해 발생되는 기지 내 단전을 막아 시간과 비용의 손실을 감소시키는데 기여하고자 하였다.| With the enforcement of the Severe Accident Punishment Act, the importance of protecting the lives and bodies of citizens and workers by preventing industrial accidents is growing more than ever, and social interest in ESG management that emphasizes corporate social responsibility is hotter than ever, too. Seoul Metro, which operates the Seoul subway line 1 to 8, operates public transportation and employs nearly 17,000 people, so it is doing its best to prevent major accidents and fulfill corporate social responsibility. In particular, disconnectors in railway vehicle maintenance depots are targets that can cause fatal safety accidents related to high voltage. If a safety accident occurs, not only can human accidents occur due to high voltage, but also loss of time and money due to power outage in the base is a facility that can occur at the same- time. In this paper, after examining the installation progress of the catenary disconnector mistake prevention system installed to prevent accidents caused by mishandling of catenary disconnectors and grounding rods that may occur in these facilities, the effect of the catenary disconnector mistake prevention system as a control group compared to the Korail in which the system was not deployed and limits. Through this analysis, we suggest an improvement direction that can supplement the limitations and draw an improvement plan for the catenary disconnector mistake prevention system through this analysis. It was intended to contribute to reducing the loss of time and money by preventing power outages in the base.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000626767https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174709
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
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