917 0

폴 베를렌 시에 의한 포레와 드뷔시의 예술가곡 비교 연구 -작품 《달빛》, 《만돌린》, 《소리 없이》를 중심으로-

Title
폴 베를렌 시에 의한 포레와 드뷔시의 예술가곡 비교 연구 -작품 《달빛》, 《만돌린》, 《소리 없이》를 중심으로-
Other Titles
A Comparative of Art songs by G. Fauré and C. A. Debussy on P. Verlaine′s poem -focused on 《Clair de lune》, 《Mandoline》 and 《En Sourdine》-
Author
뇌문림
Alternative Author(s)
LEI WENLIN
Advisor(s)
박정원
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
This study on comparative analysis of the works of Fauré and Debussy using the lyrics of 《Clair de Lune》, 《Mandoline》, and 《En Sourdine》 from the second collection of poems by Verlaine, a representative poet of French symbolism, to compare and analyze the works of Fauré and Debussy. The study shows that both Fauré and Debussy express music by maximizing the characteristics and intonation of the French language. Both composers reflect the intonation of the French language by arranging the long syllables of the words on relatively long valences or high notes when composing the melody. In particular, Debussy attempts to express the characteristic French intonation by speaking in a manner close to a recitative. Although the two composers show differences in the use of tempo and beat signatures, they show similarities in the context. It can be seen that both composers' works show ambiguity in the use of tonality and harmony in the ambiguity of ambience and tonality. However, in terms of expression, Fauré is more conservative than Debussy and shows a difference. In addition, Debussy clearly expressed his intentions using more diverse expression marks than Fauré did. In 《En Sourdine》 with a total of 43 measures, up to 9 expression marks were used. It can also be said that it is a very big characteristic to ask for the expression of the performer. It is hoped that this study can become a useful research material for the performers who play the two works to understand the symbolic meaning and interpret the works of the two composers.|본 논문에서는 프랑스 상징주의의 대표적 시인 베를렌의 두 번째 시집『화려한 축제』에 수록된 《달빛》, 《만돌린》, 《소리 없이》를 가사로 사용하여 작곡한 가곡으로 포레와 드뷔시의 작품을 각각 비교 분석하였다. 연구를 통해, 포레와 드뷔시는 모두 프랑스어의 특징과 억양을 최대한 살려 음악으로 표현한 것을 알 수 있다. 두 작곡가는 선율을 구성할 때, 단어의 장음절을 상대적으로 긴 음가나 혹은 고음에 배치하여 프랑스어의 억양을 살렸고, 특히 드뷔시는 낭송조에 가까운 말하는 듯한 표현을 통해 프랑스어 특유의 억양을 나타내도록 시도한 것을 살펴볼 수 있다. 템포와 박자의 사용에 있어 두 작곡가는 서로 차이를 나타내지만, 맥락적으로는 유사한 부분을 보여준다. 조성과 화성의 사용에 있어 두 작곡가의 작품은 모두 전조와 조성의 모호함을 나타내는 것을 알 수 있다. 그러나 표현방식에 있어 포레는 드뷔시보다 보수적인 모습을 보여주며 차이를 나타낸다. 또한, 드뷔시는 포레에 비해 더욱 다양한 나타냄말을 사용하여 자신의 의도를 명확하게 표현하였는데, 총 43마디의 《소리 없이》에서는 무려 9개의 나타냄말을 사용하여 연주자의 표현을 요구한 것도 매우 큰 특징이다. 본 연구가 두 작품을 연주하는 연주자들이 상징주의를 이해하고, 두 작곡가의 작품을 해석하는 데에 도움이 되는 연구자료가 되기를 바란다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000624486https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174631
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE