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무인 스터디카페의 사용자 경험 디자인 가이드라인 연구

Title
무인 스터디카페의 사용자 경험 디자인 가이드라인 연구
Author
주쉐잉
Advisor(s)
남경숙
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사회가 발전함에 따라 소비자들은 카페를 찾는 목적은 단순히 커피를 즐기는 것이 아니다. 2016년 취업포털 잡코리아가 대학생을 대상으로 공부하기 좋은 장소 설문조사 결과 카페라는 응답이 나왔다. 요즘 무인 스터디카페는 인기가 높다. 무인 스터디카페는 카페와 독서실과 카페 결합한 무인으로 운영한 장소이다. 카공족에게 인기가 많은 이유는 일반 카페보다 더 조용해서 집중력이 뛰어나며 누구와도 교감할 필요가 없어서 편하고 긴 시간 동안 앉아도 다른 사람의 눈치를 볼 필요가 없고 도서관이나 독서실의 답답한 분위기보다 더 편안하기 때문이다. 그리고 인건비가 높아지면서 코로나 심해지고 비대면 시대가 열리면서 무인 스터디카페가 창업자들에게도 높은 호응을 얻고 있다. 소비자를 더 많이 끌어들이기 위해서는 소비자가 무엇을 원하는지 정확히 파악하고 제공하는 것이 중요하다. 최근 이런 무인 스터디카페 수가 늘리면서 비슷한 가게가 속출하고 있지만, 사용자의 입장에서는 무인 스터디카페가 더욱 편안하고 만족감이 느낄 수 있는 장소로 디자인해야 한다. 하지만 사용자 중심으로 사용자 경험 디자인 분야에서 무인 스터디카페를 관련된 연구는 아직 부족한 편이다. 따라서 본 연구의 목적은 소비자가 무인 스터디카페에서 더욱 만족하고 편안감을 느낄 수 있도록 사용자 경험 디자인에 따른 무인 스터디카페의 사례를 분석하고 사용자의 니즈나 요구를 파악하고 무인 스터디카페의 사용자 경험 디자인에 대한 가이드라인을 제기하고자 한다. 본 연구의 목적 달성을 위해서 서울에 위치한 무인 스터디카페 5곳을 선정하였고 무인 스터디카페에 대한 개념 등을 이론적으로 살펴보고 사용자 경험 디자인의 개념, 기법 및 특성에 대한 이론을 정리하였으며, 사전 답사를 통해 무인 스터디카페의 내부 구조와 현장의 특징을 파악해서 이론적 고찰을 바탕으로 설문지를 작성하였고 무인 스터디카페를 방문한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였다. 그리고 SPSS 프로그램으로 검증하고 수집된 데이터를 사용빈도에 따라서 '가끔 이용한 사용자 그룹', '자주 이용한 사용자 그룹', '항상 이용한 사용자 그룹' 세 가지 그룹으로 나누고 분석하였다. 설문조사의 결과에 따라 세 가지 그룹별로 사용자 특성을 도출함으로써 페르소나 세 명을 세웠다. 각각 '가끔 이용하는 남고생', '자주 이용하는 회사원', '항상 이용하는 여대생'이다. 페르소나 세 명을 통해 다섯 개 사례의 고객 여정맵을 얻었다가 무인 스터디카페의 사용자 경험 디자인 특성을 통해 각각 사례의 잘 되는 점과 부족한 점을 다시 정리하였다. 끝으로 무인 스터디카페의 사용자 경험 디자인 가이드라인을 제시하였다. |As society evolves, consumers are going to cafes for more than just enjoying a cup of coffee. In 2016, Job Korea, a job portal site, conducted a survey on "places to study" for college students, and the results showed that the largest number of people answered "cafes. Recently, unmanned study cafes have become very popular. Unmanned study cafes are unmanned places that combine a café, a reading room, and a coffee shop. They are popular with curry workers because they are quieter and more focused than regular cafes, and because they do not need to communicate with anyone, so even if they sit for a long time, they do not have to look at others, and they are more comfortable than the depressing atmosphere of libraries or reading rooms. And with the increase in labor costs, the new crown pneumonia is getting worse, and with the advent of the non-face-to-face era, the unmanned study cafes are getting an enthusiastic response from entrepreneurs. In order to attract more consumers, it is important to find out exactly what consumers want and provide it to them. Recently, as the number of such unmanned learning cafes has increased, similar stores have emerged, but from the standpoint of users, unmanned learning cafes should be designed to be more comfortable and satisfying places. However, there is a lack of research related to unattended learning cafes in the field of user experience design, which is user-centered. Therefore, the purpose of this study is to analyze examples of unattended learning cafes based on user experience design in order to make consumers feel more satisfied and comfortable in unattended learning cafes, to grasp the needs and requirements of users, and propose guidelines for user experience design of unattended learning cafes. In order to achieve the purpose of this study, we selected five unmanned learning cafes in Seoul, observed the concept of unmanned learning cafes from a theoretical point of view, compiled theories on the concept, techniques and characteristics of user experience design, grasped the internal structure and site characteristics of unmanned learning cafes through a prior inspection, developed a questionnaire based on the theoretical inspection, and conducted a survey with consumers who had visited unmanned learning cafes. A questionnaire survey was developed based on the theoretical study. In addition, the data collected were verified by SPSS program and divided into three groups according to the frequency of use: "occasional users", "frequent users", and "frequent users", and analyzed. Based on the results of the questionnaire, three Personas were created based on the user characteristics of the three groups. They were "occasional high school male students", "frequent company employees", and "frequent female university students". The customer journey maps of the five cases were obtained from the three Personas, and the strengths and weaknesses of the cases were reorganized through the user experience design characteristics of the unmanned learning café. Finally, the user experience design guidelines for the unmanned learning café were proposed
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628132https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174533
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Theses (Master)
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