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공간마케팅 관점에서 본 호텔의 스마트 웰니스 적용에 관한 연구

Title
공간마케팅 관점에서 본 호텔의 스마트 웰니스 적용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Application of Smart Wellness in Hotels from the Space Marketing Perspective
Author
정수림
Advisor(s)
장순각
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
While wellness, which can relieve physical, psychological, and mental stress due to stress caused by social isolation caused by COVID-19, has become a trend, the hotel industry faces a crisis as the number of tourists has decreased. However, major luxury hotels showed growth by providing smart wellness, a fusion of information and communication technology (ICT) and wellness, to meet the needs of changed consumers. In the era of the 4th Industrial Revolution, the hotel industry needs consumers to go further from wellness to the concept of smart wellness, use according to hotel space, and understand smart wellness experienced from a consumer perspective. Therefore, this study derived the characteristics of spatial marketing through previous studies and literature on spatial marketing, and organized the smart wellness elements for each hotel space by investigating the cases of hotels currently applied with smart wellness. Chapter 1 presents the background and purpose of this study, the scope and method of the study, and the flow chart of the study. Chapter 2 examines the definition and characteristics of spatial marketing through previous studies and literature, and derives five spatial marketing characteristics: sensory stimulation, functionality, interaction, association,and playfulness. Chapter 3 summarizes the research methods of this study, such as literature research, information analysis, and text mining, and the five-star hotels, Vista Walkerhill, Paradise City, and High1 Grand Hotel, which are the subject of the case. I looked at the outline of the We Hotel. In addition, checklists and analysis frames were derived to analyze the spatial marketing characteristics of hotels to which smart wellness was applied. In Chapter 4, the smart wellness of four five-star hotels was analyzed from the perspective of spatial marketing based on the theoretical consideration of Chapter 2, the checklist of Chapter 3, and the analysis frame. In Chapter 5, user review analysis was conducted using text mining to verify the spatial case investigation analysis framework analyzed in Chapter 4. Chapter 6 summarizes the analysis of this study and proposes smart wellness elements for each hotel space for future smart wellness hotel space design, and the contents are as follows. First, we propose symbols representing and reminiscent of the hotel's image in the lobby. In addition, it is suggested to provide a space for users to experience smart wellness, thereby increasing their stay in the lobby to provide a positive hotel space experience. Second, we propose a device that can satisfy users' healthcare or requirements by providing artificial intelligence devices as well as smart TVs in the room. In addition, through VR games or beauty, medical, and health ICT device experiences, we present ways to induce active participation of users and increase satisfaction by inducing pleasure. Third, it proposes a space where you can experience virtual reality while enjoying the spa by utilizing the art wall using digital signage in spa/beauty. In addition, it is proposed to provide a program that can manage the user's status on mobile through the ICT solution app. Fourth, in fitness/medical care, we propose a monitor that provides a device or visual interest that can immediately check the user's condition while exercising by adding a healthcare ICT element to the exercise device. By providing an ICT solution app linked to such exercise and medical ICT devices, a program that can record the user's exercise amount or condition or check his or her health status is proposed.|코로나 19로 인한 사회적 고립으로 인한 스트레스로 인해 신체적, 심리적, 정신적 스트레스를 해소할 수 있는 웰니스가 트렌드로 자리 잡은 가운데 관광객이 줄어들어 호텔 산업은 위기를 직면하였다. 그러나 주요 특급 호텔들은 변화된 소비자의 니즈에 맞춰 정보통신 기술(ICT)과 웰니스의 융합인 스마트 웰니스를 제공함으로써 성장세를 보였다. 4차 산업혁명 시대에서 호텔 업계는 소비자들에게 웰니스에서 더 나아가 스마트 웰니스에 대한 개념과 호텔 공간에 따른 활용, 소비자 관점에서 경험하는 스마트 웰니스에 대한 이해가 필요하다. 따라서 본 연구는 공간마케팅에 관한 선행연구와 문헌들을 통해서 공간마케팅의 특성을 도출하고 현재 스마트 웰니스가 적용되고 있는 호텔의 사례들을 조사하여 호텔 공간별 스마트 웰니스 요소를 정리하였다. 제 1장에서는 본 연구의 배경 및 목적, 연구의 범위와 방법과 연구의 흐름도를 제시하였다. 제 2장에서는 선행연구와 문헌들을 통해 공간마케팅의 정의, 특성을 살펴보고 5가지 공간마케팅 특성인 감각자극성, 기능성, 상호작용성, 연상성, 유희성을 도출하였다. 제 3장에서는 문헌 연구, 정보분석, 텍스트마이닝 등 본 연구의 연구 방법을 정리하였고, 사례 대상지인 5성급 호텔인 비스타 워커힐, 파라다이스 시티, 하이원 그랜드호텔. We 호텔의 개요를 살펴보았다. 또한, 스마트 웰니스가 적용된 호텔의 공간마케팅 특성을 분석하기 위해 체크리스트와 분석 틀을 도출하였다. 제 4장에서는 2장의 이론적 고찰과 3장의 체크리스트, 분석틀을 토대로 공간마케팅 관점에서 4개의 5성급 호텔의 스마트 웰니스를 분석하였다. 제 5장에서는 앞서 4장에서 분석한 공간 사례 조사 분석 틀을 검증하기 위해 텍스트 마이닝을 활용하여 사용자 후기분석을 실행했다. 6장에서는 본 연구의 분석을 종합하고 향후 스마트 웰니스 호텔 공간 설계를 위해 호텔공간별 스마트 웰니스 요소를 제안하였는데 내용은 다음과 같다. 첫째, 로비에서 호텔의 이미지를 대표하고 연상시키는 상징물을 제안한다. 또한, 사용자가 스마트 웰니스를 경험할 수 있는 공간을 제공하여 로비에서의 체류 시간을 증가시켜 긍정적인 호텔의 공간 경험을 제공하는 것을 제언한다. 둘째, 객실에서 스마트 TV뿐만 아니라 인공지능 기기를 제공하여 사용자의 헬스케어나 요구사항을 만족할 수 있는 기기를 제안한다. 또한, VR 게임이나 뷰티·의료·헬스 ICT 기기 체험을 통해 사용자의 능동적 참여를 유도하고 쾌락을 유발하여 만족도를 증가시키는 방법을 제시한다. 셋째, 스파 / 뷰티에서 디지털 사이니지를 활용한 아트월을 활용해 스파를 즐기면서 가상현실을 경험할 수 있는 공간을 제안한다. 또한, ICT 솔루션 앱을 통해 사용자의 상태를 모바일로 관리할 수 있는 프로그램을 제공하는 것을 제안한다. 넷째, 피트니스 / 의료에서 운동 기기에 헬스 케어 ICT 요소를 추가하여 운동을 진행하면서 사용자의 상태를 바로 확인할 수 있는 기기나 시각적 흥미를 제공하는 모니터를 제안한다. 이러한 운동ㆍ의료 ICT 기기에 연동되는 ICT 솔루션 앱을 제공하여 사용자의 운동량이나 상태를 기록하거나 건강상태를 확인할 수 있는 프로그램을 제안한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000627359https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174524
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Theses (Master)
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