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중국 SNS 이용자의 프라이버시 위험 인식이 자기노출에 미치는 영향:위챗 모멘트와 시나웨이보를 대상으로

Title
중국 SNS 이용자의 프라이버시 위험 인식이 자기노출에 미치는 영향:위챗 모멘트와 시나웨이보를 대상으로
Other Titles
The effect of Chinese SNS users' perception of privacy risk on self-exposure: WeChat Moment and Sinaweibo
Author
양문함
Alternative Author(s)
yangwenhan
Advisor(s)
전범수
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Online social networking sites (SNS) are internet applications that offer instant audio and video communication, as well as other services, between friends and other contacts. When users open a SNS account they create a virtual self they use to interact with other while online. Using a virtual self can blur the lines between who we are in real life and who we are on the internet. As a result, people are often willing to speak more freely and candidly about their private lives to others while online. When people open a SNS account users are required to truthfully disclose their personal information as their profile will be made public for other contacts to see. Since their creation, social networking sites have broken the mold of the traditional way users access information on the internet. Previously it was only one-way, a user was only able to receive information. Now, with instant two-way communication offered by SNS, users can initiate contact and share information back and forth with each other. User confidence in the honesty and integrity of SNS helps reduce uncertainty when divulging personal information online. It also enhances the sense of a real personal connection. However, with the continuous accumulation of other people's personal information, over time it increases the possibility of over-exposure and possible exploitation of a user's personal information. The widespread use of WeChat Moments and Sina Weibo are examples of two of the most important SNS platforms for interpersonal communication between Chinese users. Compared with Sina Weibo, WeChat Moments has a more private intimate feel to the relationship between contacts, who are often known to each other. Contacts must be invited and accepted on WeChat before users can exchange information with each other. People often share photos, personal feelings, moods, experiences, etc. in WeChat Moments. The amount of time a person`s contacts are allowed to see what a person posted on WeChat Moments can be set to "visible for the last three days" or "visible for the last six months." This gives users a sense of control of their online privacy. This sense of control can prompt users to be more willing to divulge more personal information than they otherwise may do. However, these time reference settings cannot fully guarantee online privacy and security. On Sina Weibo people freely follow each other`s postings rather than having to be invited and accepted like on WeChat. This difference allows information posted on Sina Weibo to be able to spread quicker to a wider audience. This study examines Chinese users of WeChat Moments and Sina Weibo as survey subjects to discuss privacy and self-disclosure. Since trust plays such an important role between privacy and self-disclosure, this study divides trust into users' trust in SNS and trust in SNS users. The following results are obtained through investigation and analysis. First, the privacy risk perception of Chinese SNS users has a negative impact on SNS trust. Second, the privacy risk perception of Chinese SNS users is not directly related to self-disclosure, so there is no significant impact. Third, users' trust in SNS has a positive impact on self-disclosure, and the higher the user's trust in SNS The more it promotes its self-disclosure; at the same time, the user's trust in other SNS users also has a positive impact on self-disclosure. Fourth, for SNS trust and SNS user trust, the mediating effect did not have a statistically significant effect on the effect of privacy risk perception on self-exposure. In addition, through comparative analysis, it is found that users perceive lower privacy risks when using WeChat Moments, have higher trust in WeChat Moments, and are more willing to disclose personal information in WeChat Moments.| 소셜 네트워킹 사이트는 상호 작용성과 즉시성이 특징인 인터넷 응용 서비스로서 현실생활과 인터넷 가상공간의 거리를 가깝게 해 주고 사람들이 점점 더 자신의 삶을 온라인에서 전시하도록 한다. 소셜 네트워킹 사이트는 전통적인 정보 전파 메커니즘을 깨뜨렸다. 정보를 전파하고 공유하는 기능성 덕분에 사람들은 더 이상 일방향적 정보 수신자가 아닌 정보 전파자가 될 것이다. 어느 정도에서 소셜 네트워킹 사이트는 이용자들이 개인 정보 공개하도록 격려한다. 이용자가 친구 관계를 만들 수 있도록 하기 위해서는 소셜 네트워킹 사이트에서는 이용자가 개인 정보를 정직하게 작성하고 공개하도록 요구한다. 이 과정은 현실감을 높이는 동시에 온라인 대인 상호 작용의 불확실성을 줄이는 데 도움이 된다. 그러나 정보가 지속적으로 축적되고 교차 방문 역시 이용자의 개인정보가 노출될 가능성이 높아졌다. 위챗 모멘트 및 시나웨이보의 광범위한 사용은 중국 이용자의 온라인 자기노출의 중요한 플랫폼이 되었다. 시나웨이보에 비해 위챗 모멘트는 이용자 간의 관계가 더 친밀하고 기타이용자는 종종 알려져 있던 사람들이다. 그래서 위챗 모멘트는 개인적 특징과 성격을 파악할 수 있다. 사람들은 늘 위챗 모멘트에서 사진, 개인의 감정, 기분, 경험 등을 공유한다. 위챗 모멘트는 ‘최근 3일만 표시됨’ 및 ‘지난 6개월만 표시됨’으로 설정할 수 있기 때문에 이용자가 개인정보 노출 범위를 어느 정도 통제할 수 있다고 느끼게 하고 더욱 적극적으로 자기노출을 한다. 그러나 이러한 시간 설정은 개인 프라이버시 안전을 완전히 보장할 수 없다. 시나웨이보의 경우, 친구 관계가 이용자와 팬 사이에서 나타난다. 즉, 이용자와 이용자를 팔로우 하는 사람들과 위챗 모멘트와 비교하여 개인 정보가 유출되면 더욱 더 널리 전파될 것이다. 본 연구는 위챗 모멘트 및 시나웨이보를 사용하는 중국 SNS 이용자를 대상으로 설문 조사하여 프라이버시 및 자기노출에 중점을 두었다. 프라이버시와 자기노출 간의 신뢰가 중요한 역할을 하기 때문에 본 연구에서는 SNS 신뢰와 SNS 이용자 신뢰로 구분된다. 조사 분석을 통해 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 SNS 이용자의 프라이버시 위험 인식은 SNS 신뢰에 부정적인 영향을 미치며, 이용자가 인지하는 프라이버시 위험이 강할수록 SNS에 대한 신뢰가 낮아진다. 그러나 중국 SNS 이용자의 프라이버시 위험 인식은 SNS 이용자 신뢰에 유의미한 영향을 미치지는 않았다. 둘째, 중국 SNS 이용자의 프라이버시 위험 인식과 자기노출 사이에는 직접적인 상관관계가 없어서 유의미한 영향이 없다. 셋째, 이용자가 SNS에 대한 신뢰는 자기노출에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, SNS에 대한 신뢰도가 높을수록 자기노출의 의지가 더 강하다. 또한 SNS 이용자에 대한 신뢰는 자기노출에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인이 되었다. 넷째, SNS 신뢰 및 SNS 이용자 신뢰는 프라이버시 위험인식이 자기노출에 미치는 영향을 매개효과가 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않았다. 마지막 비교 분석을 통해 이용자는 위챗 모멘트를 사용하는 과정에서 인지된 프라이버시 위험이 낮기 때문에 위챗 모멘트에 대한 신뢰가 더 높아졌고 위챗 모멘트에서 개인 정보를 공개할 의지가 더 강해졌다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000625901https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174422
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF MEDIA INFORMATICS(미디어인포매틱스학과) > Theses (Master)
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