297 0

미디어저작권을 활용한 실용무용 콘텐츠 수익 개선 연구

Title
미디어저작권을 활용한 실용무용 콘텐츠 수익 개선 연구
Other Titles
A Study on Improving Profit from Practical Dance Contents Using Media Copyright : Focusing on the YouTube platform
Author
김선엽
Alternative Author(s)
Kim Sun Yeob
Advisor(s)
손관중
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study aims to investigate the actual causes of not realizing the profits of practical dance content on the YouTube platform, derive improvement measures to solve these causes, investigate the activities of related professional MCNs and agencies in the media market, and present a profit model for dance-related contents. In addition, in the media market, it is intended to examine the copyright of related subjects and the rational consciousness of the content in the production of dance content and suggest the roles of each other for co-prosperity. As a research method, 'dance,' 'youtube revenue,' 'copyright,' and 'MCN' are selected as the subject words, and the reference is reviewed. Afterward, 12 subjects were selected to identify the profits and activities of practical dance creators, and their annual YouTube advertising revenue sales estimates were investigated. The difference from their actual YouTube profits was compared. In addition, primary data for analysis of problems of content monetization and improvement measures were secured through a survey of them. After that, it investigated whether there were any cases of professional MCNs or agencies that achieved actual content monetization through collaboration with practical dance content creators and music copyrights and conducted in-depth interviews with related people. As a result of the study, the content of practical dance creators did not receive permission to use music copyright. The request for permission to use copyright was also found to be unresponsive or unclear, or too many owners of the neighboring copyright owner of neighboring copyright were there. Hence, the permission process was not smooth. Accordingly, diversification of profit models was required, and the need for cooperation with MCN was highlighted. In addition, rights were unilaterally violated due to the platform's unreasonable policy on profit distribution, and related regulations and standards were not introduced, so they were in blind spots. Among the contents of this study, 'N' and 'O' were companies that tried to pioneer a new profit model through collaboration with practical dance creators. This researcher designed a new profit model using music copyrights and practical dance creators as the content manager of N company at the time. This model, while holding an owner of neighboring copyright of music, was a profit model in which copyright fee revenue from music sales and streaming was generated and distributed to project officials by attracting practical dance creators and using it as a marketing means for music promotion. Company N's service failed, but Company O. later succeeded it. In March 2022, the same profit model remained a success story for practical dance creators using music copyrights due to the pandemic of the sound source. In summary, as a way to improve the content profit of practical dance creators, the need to diversify the profit model and cooperate with MCN was emphasized, and a method of a profit model using music copyright such as a case was proposed. In addition, as a profit model that developed this, a profit model for music participation claims using the music participation claim trading site was additionally proposed. Finally, a good attitude was urged to improve stakeholders' awareness surrounding media content on the YouTube platform. It is believed that practical dance creators will be able to achieve practical effects in generating profits through research on improving the profits of practical dance content using the above media copyright. In addition, it is believed that it is necessary to introduce legitimate regulations on platform operators through national discourse while reviewing platform operators' copyright and content management policies.|본 연구는 유튜브 플랫폼상에서 실용무용콘텐츠의 수익이 실현되지 않는 실제적인 원인을 조사하고, 이러한 원인을 해결할 수 있는 개선 방안을 도출함과 동시에 미디어시장에서 실용무용관련 부문을 개척해 나가고 있는 관련 전문 MCN 및 에이젼시의 활동사례를 조사하여 그에서 참고할만한 무용관련 콘텐츠들의 수익모델을 제시하고자 한다. 또한 미디어시장에서 무용콘텐츠 제작에 있어 관련 주체들의 저작권과 콘텐츠에 관한 합리적인 의식을 고찰하고 상생을 위한 서로간의 역할을 제언하고자 한다. 연구방법으로 ‘무용’, ‘유튜브수익’, ‘저작권’, 그리고 ‘MCN’을 주제어로 선정하여 문헌을 고찰한다. 이후 실용무용 크리에이터의 수익과 활동 현황을 파악하기 위해 총 12명의 조사 대상을 선별한 뒤, 이들의 연간 유튜브 광고 수익 매출 추정치를 조사하고, 이들의 실제 유튜브 수익과의 차이를 대조하였다. 또한, 이들을 대상으로 한 설문조사를 통해 콘텐츠 수익화의 문제점 분석과 개선 방안을 위한 기초 데이터를 확보하였다. 이후, 실용무용 콘텐츠 제작자 및 음악저작권자와의 협업을 통해 실제 콘텐츠 수익화를 이룬 전문 MCN 혹은 에이젼시의 사례가 있었는지를 조사하고, 관련자와의 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구 결과, 실용무용 크리에이터들의 콘텐츠는 음악저작권 사용 허가를 받지 못하여 수익창출을 하고 있지 못하였으며, 저작권의 사용 허가 요청 또한 무응답이거나 저작인접권자가 너무 많거나 불분명하여 허가 과정이 원활하지 못한 것으로 파악되었다. 이에 따라 수익모델 다변화가 요구되고 있었으며, 이를 위해 MCN과의 협업의 필요성이 부각되고 있었다. 또한 수익 분배에 관한 플랫폼의 불합리한 정책에 매몰되어 일방적으로 권리를 침해받고 있었으며, 이에 대한 관련 규제와 기준이 도입되지 않아 사각지대에 놓여있었다. 실용무용 크리에이터들과의 협업으로 새로운 수익모델을 개척하고자 했던 기업으로 본 연구의 내용 중 실용무용 크리에이터와 전문MCN간의 협업 사례에서 살펴본 N사와 O사가 있었으며, 본 연구자는 당시 N사의 콘텐츠본부장으로서 음악저작권과 실용무용 크리에이터들을 활용한 새로운 수익모델을 설계하였다. 해당 모델은 음악의 저작인접권을 보유함과 동시에 실용무용 크리에이터들을 포섭하여 음악 홍보의 마케팅 수단으로 활용함으로써 음원 판매 및 스트리밍에 의한 저작권료 수익을 창출하여 이를 프로젝트 관계자들과 분배하는 방식의 수익모델이었다. N사의 해당 서비스는 실패로 끝났지만, 이후 O사에 의해 승계되어 2022년 3월에 ‘지구방위대’라는 음원의 대유행으로 같은 방식의 수익모델이 음악저작권을 활용한 실용무용 크리에이터들의 실질 수익 창출에 대한 성공사례로 남게 되었다. 이를 종합하여 실용무용 크리에이터들의 콘텐츠 수익을 개선하기 위한 방안으로서 수익모델 다변화와 그를 위한 MCN과의 협업의 필요성을 강조하였으며, 사례와 같은 음악저작권을 활용한 수익모델의 방안을 제안하였다. 또한, 이를 발전시킨 수익모델로서 음악의 참여청구권 거래 사이트를 활용한 음악의 참여청구권 수익모델을 추가로 제안하였으며, 최종적으로 유튜브 플랫폼에서의 미디어콘텐츠를 둘러싼 이해관계자들의 의식 개선에 관한 합리적인 태도를 촉구하였다. 이상의 미디어저작권을 활용한 실용무용 콘텐츠 수익 개선 연구를 통해 실용무용 크리에이터들이 수익창출에 있어 실효성 있는 효과를 거둘 수 있을 것으로 사료된다. 또한, 플랫폼 사업자의 저작권 관리 정책과 콘텐츠 관리 정책에 대한 고찰과 동시에 국민적 담론을 통해 플랫폼 사업자들에 대한 정당한 규제의 도입이 필요할 것으로 사료된다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000626724https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174389
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE