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OTT 한국 드라마의 해외 흥행 요인 연구

Title
OTT 한국 드라마의 해외 흥행 요인 연구
Other Titles
Research of Box Office Success Factor : Focused on Netflix Drama
Author
윤태진
Alternative Author(s)
TAI JIN YOON
Advisor(s)
김치호
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 넷플릭스 외에도 디즈니 플러스와 같은 Worldwide OTT 플랫폼들의 한국 서비스 론칭과 더불어, 국내 토종 OTT 플랫폼들도 본격적으로 글로벌 서비스 확장을 준비하고 있다. 본 연구는 빠르게 경쟁이 심화되고 있는 OTT 플랫폼들의 한국 드라마 수급 전략과 경쟁에 대하여 탐구하고, 해외에서도 흥행한 넷플릭스의 한국 드라마를 중심으로 콘텐츠 제공자와 서비스 제공자의 관점이 아닌 대중적인 일반 해외 시청자들의 관점에서 드라마를 분석할 수 있은 요소를 정의하고, 그에 따라 해외에서 한국 드라마가 흥행할 수 있는 요인이 무엇인지 분석하고자 하였다. 위 연구 과제를 위해 국내에서의 OTT 플랫폼들의 한국 드라마 수급 경쟁 현황을 살펴보고, 현시점에서 해외 시청자들의 한국 드라마 수용성 조사에 대한 한계가 무엇인지를 점검하고 유사한 주제에 대하여 진행된 선행연구들을 검토하여 본 연구의 기반이 되는 선행연구 결과를 바탕으로 질적 연구를 위한 분석 기준을 정의하였다. 그리고 넷플릭스의 TOP10 리스트를 점수화하여 제공하고 있는 Flixpatrol의 문헌 조사에 기반하여 넷플릭스 TOP10 리스트에 위치했던 한국 드라마 중 상위 점수를 확보한 드라마 중, TV 드라마와 넷플릭스 오리지널 드라마를 각각 한 개씩 선정하고, 드라마의 개요·등장인물·줄거리를 조사하였다. 그 후 세계적으로 가장 사용자를 많이 확보하고 있는 평점·리뷰 사이트는 IMDb의 시청자 리뷰들에 기반한 문헌 조사를 통하여 정의한 기준에 따라 분석을 진행하였다. 연구 결과, 현재 시점에서 매체의 사용성의 차이로 인하여 서사의 문법에서 또한 차이가 발생하고 있는 TV 드라마와 OTT 플랫폼의 오리지널 드라마의 구조는 해외에서의 드라마 흥행에 결정적인 영향을 주지 않는 것을 확인하였다. 또한, 해외 시청자들이 새롭고 창의적으로 받아들일 수 있는 소재의 발굴이 중요한 것은 사실이나, 기존에 많이 활용된 소재들이더라도 제작자가 어떻게 그 소재들을 활용하여 줄거리를 엮느냐에 따라 시청자들에게는 새롭고 창의적으로 받아들여질 수 있다는 점을 발견하였다. 마지막으로 해외에 팬덤을 보유하고 있는 스타 배우의 출연이 해외에서의 한국 드라마의 흥행에 도움은 될 수 있으나 절대적인 요인은 아니며, 오히려 잘 개발된 캐릭터를 훌륭하게 표현할 수 있는 배역이 더욱 해외의 한국 드라마 시청자들의 관심을 끌 수 있다는 것을 확인하였다. 본 연구의 결과는 빠르게 심화되고 있는 OTT 플랫폼들의 한국 드라마 수급 경쟁으로 인하여 다양한 작품들이 아시아를 넘어선 세계로 진출할 수 있는 기회가 만들어지고 있는 가운데, 드라마 제작사와 OTT 플랫폼들의 한국 드라마 제작·유통을 위한 전략을 수립할 수 있는 시사점을 제공하는 것에 의의가 있다. 다만, 한국 드라마의 소재와 장르는 너무나 다양하고, OTT 플랫폼의 사용성에 따른 드라마 제작의 문법 또한 다양하게 시도되고 있기 때문에 지속적으로 더욱 다양한 드라마들을 분석하며 분석 기준을 세분화하고 구체화해가는 후속 연구가 필요하다. | Recently, domastic OTT platforms are seriously preparing global service expansion by Korean service launching of Worldwide OTT platforms such as Netflix and Disney Plus. This study explored the rapidly being intensified competition and strategies for Korean drama content aggregation, defined factors that can analyze the Korean dramas from the perspective of gerneral overseas viewers other than perspective of content provider and service provider, and analyzed the success factors of Korean dramas in overseas. To carry out the study with qualitative research, to examine the status of competition for aggregation of Korean dramas by OTT platforms in domestic market first, and defined the analysis criteria based on previous studies conducted on similar topics after examining of the current limitations of investigation about Korean dramas receptivity by overseas viewers. In addition, based on the literature investigation of Netflix's TOP10 scores with Flixpatrol which is scoring and provides the data based on Netflix TOP10 TV show list that Netflix is daily disclosing for each Countries, selected one Korean TV drama and one Korean Netflix Original drama, and investigated the outline·casting·plot of the dramas. After that, reviews from oversease viewers about the dramas were analyzed according to the criteria defined through a literature investigation based on IMDb, which has the biggest users in the world for movie and TV Show rating·review. As a result of the study, it was confirmed that the structure of TV dramas and original dramas of OTT platform, which are also being different in the grammar of the narrative due to the difference in the usability of the media at the present time, did not have a decisive effect on the success of dramas for overseas viewers. In addition, it was found that, it is segnificant to figure out material that overseas viewers can accept the novelty and inventive, but even if they have been widely used before, they can be accepted by viewers as novelty and inventive depending on how the producer uses them to create the plot. Lastly, it was confirmed that the appearance of star actor and actress who have fandoms abroad can be helpful factor that Korean dramas to be attractive, but it is not and absolute factor for success, and rather the casting that can express well-developed characters can attract the attection of Korean drama viewers in overseas. The results of this study are meaningful to provide implications for establishing strategies for the production and distribution of Korean dramas by drama producers and OTT platforms while the rapidly being intensified competition for Korean dramas is creating various opportunities to expand to the world beyond Asia. However, since the material and genre of Korean dramas are so diverse and the grammar of drama production based on the usability of the OTT platform is also being tried in various ways, follow-up studies are needed to continuously analyze more diverse dramas, refine and specify analysis standards.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000627744https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174339
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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