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<피식대학> 서브 채널의 스토리텔링 구현 전략

Title
<피식대학> 서브 채널의 스토리텔링 구현 전략
Other Titles
A study on the Strategies for Implementing Storytelling in Sub-Channels of
Author
장예린
Advisor(s)
박기수
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 코미디 장르가 기존 TV에서 유튜브로 변화하면서 제작과 향유 방법도 변화가 이루어졌으며 이러한 환경에 가장 잘 적응한 코미디 콘텐츠로 유튜브 채널 <피식대학>을 선정하였다. 그리고 유튜브의 특성과 코미디의 특성을 모두 반영하고 있는 <피식대학> 채널이 어떤 전략을 통해 유튜브 코미디 채널로서 확장되었는지 알아보는 것에 목적이 있다. 먼저 본 연구에서는 ‘서브 채널(Sub-channel)’이라는 단어를 ‘유튜브 채널 내 스토리별 콘텐츠 분류 기준’으로 규정하였다. 그리고 선행연구를 통해 코미디의 특성과 유튜브의 특성을 정리하였다. 유튜브는 다음과 같은 특성을 갖고 있는데 1) 생산자와 향유자 모두 시공간적 제약에 구애 받지 않는다. 2) 향유자 중심의 알고리즘을 통해 선호 콘텐츠를 지속적으로 즐길 수 있는 환경을 제공한다. 3) 구체적이고 세분화된 시청자를 위한 틈새 엔터테인먼트가 가능하다는 점이었다. 이를 바탕으로 유튜브 코미디 채널을 분석하였는데 공간과 시간, 인원의 제약을 벗어난 무대 공간을 연출할 수 있다는 점, 향유자 중심의 알고리즘을 통해 출연자와 캐릭터와 관련된 동영상이 추천되면서 웃음 코드가 공유된다는 점, 코미디 표현 방법에 있어 촬영과 편집 기술의 중요성이 확대된 점, 댓글을 통해 쌍방향적 소통이 가능한 점을 도출해내었다. 다음으로 앞에서 정리한 유튜브 코미디 특성을 기반으로 <피식대학> 서브 채널을 분석하였는데 그 결과 ‘05학번이즈백’을 통해 서브채널은 시트콤 형식의 에피소드가 전개되고 ‘B대면데이트’를 통해 모바일 중심의 디바이스 환경을 반영한 콘텐츠를 제작하였으며 ‘지금, 우리 통화할래?’라는 서브 채널을 통해 오디오 콘텐츠라는 신규 코미디 포맷을 시도하였음을 분석하였다. 그리고 ‘한사랑산악회’를 통해 캐릭터를 활성화한 <피식대학> 서브 채널 생성 전략을 분석할 수 있었다. 이를 통해 <피식대학>의 서브 채널 스토리텔링 구현 전략을 도출해낼 수 있는데 단일 채널 내 서브 채널을 운영하며 캐릭터를 브랜딩한 전략을 기반으로 부캐를 활용한 코미디 세계관 구축까지 진행한다는 점에서 서브 채널이 창출된다는 것으로 정리할 수 있다. 본 연구는 유튜브에서 코미디 채널을 만든다면 서브 채널을 활성화시켜 콘텐츠를 다양화하는 <피식대학>의 스토리텔링 전략을 확인하는데 도움이 될 수 있을 것이다.|In this study, as the comedy genre changed from the existing TV to YouTube, the method of production and enjoyment changed, and the YouTube channel was selected as the comedy content that was best adapted to this environment. And the purpose is to find out through what strategies the channel, which reflects both the characteristics of YouTube and the characteristics of comedy, has been expanded as a YouTube comedy channel. First, in this study, the word 'sub-channel' was defined as 'the criteria for classifying content by story in YouTube channels'. And through previous studies, the characteristics of comedy and YouTube were summarized. YouTube has the following characteristics. 1) YouTube is free from spatio-temporal constraints, both producers and entertainers. 2) YouTube provides an environment where preferred content can be continuously enjoyed through entertainer-oriented algorithms. 3) YouTube enables niche entertainment for specific and detailed viewers. The characteristics of YouTube comedy analyzed based on these characteristics are as follows. 1) YouTube comedy can create a stage space that is beyond the limitations of space, time, and number of people. 2) YouTube comedies can recommend videos related to performers and characters through entertainer-oriented algorithms, through which laughter codes are shared. 3) In YouTube comedy, filming and editing skills are important in how to express. 4) YouTube comedies can communicate interactive through comments. Next, based on the characteristics of YouTube comedy summarized above, the subchannel strategy of was analyzed. As a result, it was analyzed that sub-channel developed a sitcom-type episode through 'Undergrad in 05 is Back', produced content that reflected the mobile-oriented device environment through 'Untact date', and attempted a new comedy format called audio content through a sub-channel called 'Now, shall we talk?' And it was recognized that the character was activated through the ‘Hansarang Mountain Club’. Through this, it was possible to derive a strategy for implementing sub-channel storytelling of . It can be summarized that sub-channels are created in that they operate sub-channels within a single channel and even build a comedy worldview using secondary characters based on their strategy of branding characters. If a comedy channel is created on YouTube, this study can help confirm the storytelling strategy of that diversifies content by activating sub-channels.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000627724https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174337
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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