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dc.contributor.advisor송지성-
dc.contributor.author한민정-
dc.date.accessioned2022-09-27T16:06:12Z-
dc.date.available2022-09-27T16:06:12Z-
dc.date.issued2022. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000626418en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174335-
dc.description.abstract시대 흐름에 맞춰 주류법의 완화, 어플 이용 활성화, 코로나 펜데믹 등으로 인하여 오프라인에서 주로 이루어지던 와인 구매활동이 온라인으로 확장되었다. 어플을 활용한 비대면 O2O서비스인 스마트오더가 발전했으며 이는 상품의 검색, 주문, 결제가 모두 온라인에서 이루어지는 과정을 가지고 있다. 모바일 기기로만 정보를 제공받고 결제까지 하는 시스템이므로 수없이 많은 메타데이터를 가지고 있는 소비재인 와인은 그 정보 전달력의 중요성이 더욱 대두된다. 본 연구는 어플 사용 플로우에서 구매결정의 중요한 부분을 차지하는 상세정보페이지를 연구 범위로 한정하고, 펜데믹 시대 이후 급격하게 증가한 와인 소비자 중 와인 초보자와 MZ세대인 소비자층을 타겟으로 하여 와인 어플리케이션의 GUI 시각화 가이드라인을 연구하는 것이 목적이다. 연구 방법으로 선행논문, 학술지, 통계청, 관세청의 보도자료, 관련 기사 등을 이용하여 분석하였다. 국내 와인 어플의 현황을 살펴보고, MZ세대의 범위와 특징을 분석한다. 와인 소비자 유형을 세분화 하여 와인 초보자를 특정하여 연구한다. 시각화 가이드라인을 제시하기 위해 먼저, 와인의 메타데이터를 소비자 선택속성에 관한 선행연구로 분석하여 정리하고, 처리유창성 이론을 활용하여 자연스러운 흐름이 될 수 있도록 더 심도 있게 고찰한다. 정리된 메타데이터의 시각화를 위하여 자크 베르탱의 7가지 표현요소를 이론으로 적용해 본다. 국내 와인 어플 현황과 사례를 조사하여 문제점을 도출하고, 대상을 선정하여 분석한 후, 이론 분석에 따라 모바일 화면 사이즈에 적용한 최종 GUI 시각화 프로토타입을 제시한다. 시장세분화에 따라 효과적인 정보전달 방법을 모색하여 GUI 시각화 가이드라인을 제시한 연구는 전무하며, 와인 뿐 아니라 비슷한 특징의 다른 소비재에도 적용 가능하다는 점에서 시사적 의의가 있다. 와인 초보자인 MZ세대에게 보다 나은 어플의 정보 제공 환경이 나아지길 기대하며 향후 보다 나은 다양한 연구가 지속되기를 희망한다.|Wine purchase activities, which used to be mainly done offline, have been expanded online due to the relaxation of liquor laws, revitalization of application use, and COVID-19 pandemic in line with the times. Smart Order, a non-face-to-face O2O service using anapplication, has developed, and this has a process in which productsearch, order, and payment are all made online. Since it is a system that receives information only through mobile devices and pays, wine, a consumer product with countless metadata, becomes more important in its information delivery power. The purpose of this study is to study the GUI visualization guidelines of wine applications, targeting wine beginners and MZ generation consumers among wine consumers who have increased rapidly since the Pendemic era. As a research method, it was analyzed using previous papers, academic journals, statistical offices, press releases from the Korea Customs Service, and related articles. It examines the current status of domestic wine applications and analyzes the scope and characteristics of the MZ generation. Wine consumer types are subdivided to identify and study wine beginners. To present visualization guidelines, first, the metadata of wine is analyzed and organized as a prior study on consumer selection attributes, and further considered to make it a natural flow using the processing fluidity theory. For the visualization of organized metadata, we apply the seven expression elements of Jacques Bertin as a theory. After investigating the current status and cases of domestic wine applications, deriving problems, selecting and analyzing targets, and presenting the final GUI visualization prototype applied to the mobile screen size according to theoretical analysis. No research has suggested GUI visualization guidelines by seeking effective information delivery methods according to market segmentation, and it is significant in that it can be applied not only to wine but also to other consumer products with similar characteristics. We hope that the better information provision environment of applications will improve for the MZ generation, a wine beginner, and that better diverse research will continue in the future.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title와인 메타데이터의 GUI 시각화 가이드라인 연구-
dc.title.alternativeGUI Visualization Guidelines Study of Wine Metadata (Focus on : Generation MZ)-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor한민정-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak융합산업대학원-
dc.sector.department디지털디자인학과-
dc.description.degreeMaster-


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