317 0

아동의 자기표현력 향상을 위한 그림책 중심 통합예술치료 단일사례연구 -조손가정 아동을 중심으로-

Title
아동의 자기표현력 향상을 위한 그림책 중심 통합예술치료 단일사례연구 -조손가정 아동을 중심으로-
Other Titles
A single case study of integrative art therapy using picture books to improve the self-expression of children -Focused on children raised by grandparents-
Author
김소진
Alternative Author(s)
KIM SO JIN
Advisor(s)
김미남
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문 요지 본 연구는 그림책 중심 통합예술치료 프로그램이 조손가정 아동의 자기표현 향상에 미치는 효과에 대해 알아보기 위한 것이다. 이에 조손가정 아동이 원활한 자기표현을 함으로써 가정, 학교, 일상생활에서 적응하여 원만한 대인관계를 형성하고 심리적·정서적으로 겪고 있는 어려움을 완화시킬 수 있도록 도움이 되고자 한다. 본 연구를 위하여 경기도 B 구에 위치한 H 지역아동센터를 이용하는 조손가정 아동을 한 명을 대상으로 2022년 2월 7일부터 2022년 4월 1일까지 주 2회, 80분씩 총 16회기 동안 그림책을 활용한 통합예술치료 프로그램을 진행하였다. 연구 결과의 도출을 위하여 자기표현력척도 검사와 동적 가족화(KFD), 동적 학교생활화(KSD)를 사전·사후에 실행하여 비교 분석하였으며, 연구 대상의 회기별 관찰 일지와 조손가정 아동의 담당교사로부터 사전·사후에 인터뷰를 통해 자기표현에 관한 언어적, 비언어적 변화를 분석하였다. 위와 같은 절차를 통해 진행한 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조손가정 아동의 자기표현을 향상시키기 위한 그림책 중심 통합예술치료 프로그램의 설계를 위해 조손가정 아동의 일반적인 특성을 분석하여 1차 치료 요인을 도출한 뒤, 연구 대상자의 특성을 자기표현의 구성요인으로 파악하여 프로그램의 최종 치료 요인을 도출하였다. 이를 바탕으로 초기, 중기 1, 중기 2, 후기 총 4단계로 나누어 단계별 목표를 구성한 후 다양한 예술 매체를 효과적으로 상호보완하여 진행함으로써 자기표현 향상에 효과성을 높일 수 있었다. 둘째, 그림책 중심인 통합예술치료는 조손가정 아동의 자기표현에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 실시한 자기표현력척도 검사 결과 연구 대상자는 사전 점수에 비해서 사후 점수가 향상되었으며 동적 가족화(KFD), 동적 학교생활화(KSD)에서도 조손가정 아동의 자기표현력 향상에 그림책 중심 통합예술치료가 긍정적인 효과가 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 그림책 중심 통합예술치료 프로그램에 참여한 조손가정 아동은 단계별로 자기표현 향상에 유의미한 변화가 나타났다. 단계별로 치료 목표에 따라 자기표현의 하위 요인인 언어적 요인, 음성적 요인, 비언어적 요인이 유의미하게 변화되는 모습을 확인할 수 있었다. 넷째, 그림책 중심 통합예술치료 프로그램에 참여하며 연구 대상자는 사전엔 감정을 억제하고 공격적인 자기표현과 타인의 감정을 고려하지 못하는 모습이 보였으나 사후에서는 자신의 감정과 생각을 언어적, 비언어적으로 적절하게 타인에게 표현하며, 타인의 감정을 고려하는 모습을 보이면서 자기표현 향상을 통해 또래관계가 향상된 것을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때, 그림책 중심 통합예술치료 프로그램이 조손가정 아동에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서 개발한 그림책 중심 통합예술치료 프로그램이 실제 현장에서 활용되어 조손가정 아동의 자기표현 향상과 관련된 보다 심층적이고 지속적인 연구가 이루어지길 기대하여 본다. |Abstract A single case study of integrative art therapy using picture books to improve the self-expression of children -Focused on children raised by grandparents- Sojin, Kim Dept. of Art Therapy, Education and Counseling The Graduate School of Counseling Psychology Hanyang University The purpose of this study is to investigate the effect of an integrative art therapy program centered on the use of  picture books to improve the self-expression of children raised by their grandparents. Therefore, the intent is to help these children adapt to their homes, schools, and daily lives by forming smooth, interpersonal relationships and alleviating the difficulties they experience both psychologically and emotionally. This study examined and evaluated the behavior of a single child raised by her grandparents. Sessions for this study were conducted twice a week over the course of eight weeks, with each session lasting 80 minutes. This totaled to 16 sessions from February 7, 2022 to April 1, 2022, with these sessions taking place at the H Regional Children's Center in B-gu, Gyeonggi-do. Results from the study were quantified by the changes in initial and final self-expression scale tests, Kinetic Family Drawing (KFD), and Kinetic School Drawing (KSD) assessments. Additionally, linguistic and non-verbal changes related to self-expression were analyzed through session observation logs as well as initial and final interviews with the children's center supervisor. The summarized results of this study conducted with the aforementioned procedures are as follows: First, the use of various complementary art media in conjuction with step-by-step goals showed an increase in the effectiveness of self-expression improvement. Research on common behavioral tendancies of children raised by their grandparents was combined with analysis on the behavior of the subject to create the study's treatment structure, to include compatible art media and progression goals. This structure is broken down into the early, first middle, second middle, and late stages, with specific goals set for each stage. Second, integrative art therapy centered on the use of picture books had a quantifiable, positive effect on improving the self-expression of children raised by grandparents. The subject showed significant improvement in self-expression when the initial and final results of the self-expression scale test, KFD, and KSD assessments were compared. Third, the subject's progression in self-expression steadily developed in accordance with the study's four stages and subsequent goals. Content, speech, and non-verbal expression, all sub-factors of self-expression, all improved undoubtedly. Fourth, the study subject showed major improvement in her self-expression when connecting with others. She initially showed an inability to suppress her emotions and consistently maintained an aggressive manner of self-expression while ignoring others' emotions. After the study was conducted, the child displayed her ability to calmly and effectively express her emotions verbally and non-verbally to others and improved peer relations. In conclusion, an integrative art therapy program centered on the use of picture books has a positive effect on the improvement of children raised by their grandparents. Therefore, further in-depth field studies and continous research is expected to expand on the program and ideas developed during this study.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628674https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174320
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE