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상담자의 온라인 윤리 인식에 대한 기초연구

Title
상담자의 온라인 윤리 인식에 대한 기초연구
Other Titles
A Study on Counselor's Perception of Online Ethics
Author
이윤영
Advisor(s)
하정희
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 상담자들이 온라인 환경에서 경험할 수 있는 윤리적 이슈에 대해 어떠한 인식과 경험을 가지고 있는지 확인하여 상담현장의 온라인 윤리 실태를 파악하고자 하였다. 이를 위해 온라인상의 윤리적 이슈를 ‘상담자의 온라인 자기개방’, ‘내담자 관련 정보검색’, ‘온라인 상담’ 3개 범주로 나누고, 이와 관련된 25개의 문항을 작성하였다. 1년 이상 상담 경력이 있는 국내 상담관련 자격증 소지자 213명을 대상으로 온라인 설문을 실시하였으며, 참여자들이 각 문항에 대한 경험 유무를 응답한 후, 윤리적 판단과 판단의 확신 정도를 응답했다. 또한 관련 이슈에 대한 의견이 있으면 자유롭게 서술하도록 했다. 연구 결과, 첫째, 온라인상의 윤리적 이슈에 대한 응답자의 윤리적 판단이 90%이상 일치하여 ‘높은 합의를 이룬 문항’은 9개, 75%이상 90%미만 일치하여 ‘대체로 합의를 이룬 문항’은 11개, 반대 의견이 20%이상 50%미만으로 나타난 ‘불일치된 문항’은 5개였다. 둘째, 응답자들이 ‘비윤리적’이라고 판단한 비율이 더 높았음에도 불구하고 응답자의 20%이상이 해당 상황을 경험하여, 윤리적 인식과 경험이 불일치한 문항은 모두 9개였다. 셋째, 상담자의 연령, 자격급수, 최종학력에 따른 윤리 인식 및 경험의 차이를 살펴본 결과, 40세 미만 상담자가 40세 이상 상담자에 비해 대체로 엄격한 윤리 인식을 가지고 있으나, SNS를 통한 사적 일상 공유에 대한 윤리적 인식과 경험은 40세 미만의 상담자가 40세 이상의 상담자에 비해 더 개방적인 것으로 나타났다. 자격급수별 응답에서는 2급 이하 상담자가 1급 이상 상담자에 비해 일부 문항에서 인식과 경험이 불일치한 결과가 높게 나왔다. 또한 석사 이하보다 박사 이상 집단이 온라인상의 사적 자기개방에 더 보수적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 온라인 환경에서의 상담자 윤리와 관련한 논의를 살펴보고, 시사점과 후속연구에 대한 제언을 논하였다. |  This study is to verify online ethics of counselors in their actual field by examining what perception and experience they have about ethical issues that counselors could have experienced in an online environment. For the research, this study divided the online ethical issues into the three categories such as ‘online self-disclosure of a counselor’, ‘client related information search’, and ‘online counseling’, and it made 25 questionnaires related to these categories. It surveyed 213 counselors who have domestic counseling-related licenses and have experienced counseling careers over a year. After answering whether they had experienced each questionnaire, participants checked ethical judgment and confidence degree of the judgment. In addition, they are allowed freely to describe their opinion on the issues if they had an opinion.   As a result of the research, first, there are nine items of ‘highly agreed items’ in which ethical judgment of participants on the online ethical issues showed consistency with more than 90%. There are 11 items of ‘generally agreed items’ that ethical judgment of participants on the online ethical issues showed consistency with 75% or more and less than 90%. There are five items of ‘disagreeable items’ in which the ethical judgment of participants on the online ethical issues showed opposite views with 20% or more and less than 50%. There are nine items that although respondents consider it unethical, over 20% of respondents said they had ever experienced the related situation so that ethical perception is not matched with their experience. Third, as a result of examining differences in ethical perception and experience based on age, license level, and educational background of counselors, counselors under 40 have a stricter ethical awareness than counselors over 40, but the counselors under 40 showed the more liberal ethical perception and experience on sharing private life through Social Network compared to the counselors over 40. In the responses by license level, it is likely that counselors who have level 2 or lower levels showed a higher level of discrepancy in perception and experience in some items, compared to counselors who have level 1 or higher. In addition, the group of PhDs or higher showed more conservative tendency on private self-disclosure, compared to the group of master’s degree or less.   Based on these results, this study reviewed related-discussions to the ethics of counselors in the online environment and it presented suggestions for follow-up research. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628391https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174314
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