Comparison of learning performance of character controller based on deep reinforcement learning according to state representation

Title
Comparison of learning performance of character controller based on deep reinforcement learning according to state representation
Author
손채준
Alternative Author(s)
손채준
Advisor(s)
이윤상
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The character motion control based on physics simulation using reinforcement learning continue to being carried out. In order to solve a problem using reinforcement learning, the network structure, hyperparameter, state, action and reward must be properly set according to the problem. In many studies, various combinations of states, action and rewards have been defined and successfully applied to problems. Since there are various combinations in defining state, action and reward, many studies are conducted to analyze the effect of each element to find the optimal combination that improves learning performance. In this work, we analyzed the effect on reinforcement learning performance according to the state representation, which has not been so far. First we defined three coordinate systems: root attached frame, root aligned frame, and projected aligned frame. and then we analyze the effect of state representation by three coordinate systems on reinforcement learning. Second, we analyzed how it affects learning performance when various combinations of joint positions and angles for state. Through this, when solving the character motion control problem based on physical simulation, it is possible to know how to define the state so that it makes better learning performance.|물리 시뮬레이션 기반의 캐릭터 동작 제어 문제를 강화학습을 이용하여 해결해나가는 연구들이 계속해서 진행되고 있다. 강화학습을 사용하여 문제를 풀기 위해서는 네트워크 구조, 하이퍼파라미터 튜닝, 상태(state), 행동(action), 보상(reward)이 문제에 맞게 적절히 설정이 되어야 한다. 많은 연구들에서 다양한 조합으로 상태, 행동, 보상을 정의하였고, 성공적으로 문제에 적용하였다. 상태, 행동, 보상을 정의함에 다양한 조합이 있다보니 학습 성능을 향상시키는 최적의 조합을 찾기 위해서 각각의 요소들이 미치는 영향을 분석하는 연구가 필요하다. 우리는 지금까지 이뤄지지 않았던 상태 표현 방식에 따른 강화학습성능에 미치는 영향을 분석하였다. 첫째로, root attached frame, root aligned frame, projected aligned frame 3가지로 좌표계를 정의하였고, 이에 대해 표현된 상태를 이용하여 강화학습에 미치는 영향을 분석하였다. 둘째로, 상태를 정의 할 때, 관절의 위치, 각도로 다양하게 조합하는 경우에 학습성능에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 이를 통해 물리 시뮬레이션 기반의 캐릭터 동작 제어 문제를 풀 때, 상태를 어떻게 정의해야 더 좋은 학습 성능을 기대할 수 있는지 알 수 있다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000627411https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174211
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > COMPUTER SCIENCE(컴퓨터·소프트웨어학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE