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청나라 점취머리장신구 문양을 활용한 현대 중국 장신구다자인 사례 연구

Title
청나라 점취머리장신구 문양을 활용한 현대 중국 장신구다자인 사례 연구
Other Titles
A Case Study of Modern Chinese Jewelry Design Using the Qing Dynasty’s DianCui Headdress Pattern
Author
이형규
Keywords
DianCui ornaments; Qing Dynasty; DianCui craft; common kingfisher; 점취장신구; 청나라; 점취공예; 물총새
Issue Date
2021-01
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, NO 4, Page. 345-357
Abstract
현재 정보기술의 발전은 인간사회의 고도성장은 물론 소비자가 얻을 수 있는 정보의 양을 크게 늘렸고, 소비자들은 같은 디자인에 그치지 않고 차별화 · 개성화된 디자인을 요구하면서 디자인의 혁신과 전통 수공예의 현대화를 불러일으키고 있다. 그러나 전통공예 장인이 고령화되고 종사자가 줄어 전통공예의 실종이 우려되고, 전통공예 진흥계획이 나오면서 다시 주목받고 있다. 가장 전통 장신구를 대표할 수 있는 청나라 점취장신구는 재질과 문양이 풍부하고 조형과 공법이 섬세하고 복잡하였다. 그러므로 전통과 현대기술이 점취장신구에 대한 연구를 통해 청나라 점취장신구문양의 조형요소를 활용하여 장신구디자인을 개발한다면 새로운 시장 진출에 기대효과가 높을 것이라고 판단된다. 더불어 현대장신구의 설계와 제작하는 디자이너와 창업자들에게 좋은 아이템 선정과 기초자료로 활용하는 데 그 목적을 두었다. 본 연구의 방법 및 범위로 청나라 점취공예의 제작과정을 역사 고서적과 문헌자료, 논문에서 살펴보고 점취공예에 대한 연구를 진행하였다. 그리고 점취와 관련된 역사서적과 박물관의 점취장신구 소장품을 살펴보았다. 청나라 점취장신구의 이미지를 대량으로 수집해 문양별로 분류한 뒤 청대 점취장신의 문양을 분석하였다. 청나라 점취장신구의 문양을 정리하고 청나라 점취공예와 현대 기술의 융합을 위한 기반을 제공되어졌다. 청나라 점취장신구에 대한 연구와 고찰을 통해 우리는 점취장신구의 구조와 공예를 고찰하였다. 춘추시대부터 물총새 깃털을 사용한 기록이 있고, 청대에 이르러서는 물총새와 물총새 깃털의 종류에 대한 상세한 기준을 고찰하였다. 청나라 점취장신구의 문양에는 주로 의미를 담은 동식물과 길 문자가 들어있다는 점도 살펴보았다. 청나라의 점취장신구들은 의미 있는 문양을 사용해 아름다운 삶, 재부와 권력에 대한 향수를 표현하였다. 현대 중국 점취장신구에 나타난 청나라 점취 머리장신구 문양 사례를 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 점취공예를 기초로 하여 심플한 문양을 사용하여 디자인한 점취 장신구로 이러한 종류의 일상적인 착용에 적합한 것을 알 수 있었다. 둘째, 중국 현대의 점취 장신구를 대표할 수 있는 중국 최대온라인 쇼핑몰 타오바오(taobao)에서 장신구를 판매하는 기념화사(纪年花事)와 삼천원(三千院) 조판소를 고찰하였다. 기념화사는 청대 점취장신구는 간략하게 디자인되었고, 소재는 동도금과 공작 깃털, 민물진주와 저가 보석을 상감하였다. 가격을 낮춰 소비자들이 일상적으로 착용할 수 있게 하였다. 삼천원 조판소는 청대 점취 장식의 문양을 사용해 새롭게 디자인했으며 소재는 은도금, 공작 깃털, 진주, 루비, 옥석 등 고가의 보석을 상감하였다. 청나라 점취장신구를 복원하고 새로운 디자인을 접목해 점취장신구 소재에 대한 욕구가 높은 소비자들은 사극이나 소장용으로도 활용할 수 있도록 하였다. 따라서 본 논문 연구를 통해 청나라 점취머리장신구 문양을 활용한 현대화된 차별화된 점취장신구 디자인을 개발한다면, 장신구디자이너와 창업을 원하는 창업자들에게 좋은 아이템과 기초자료로서 도움을 줄 수 있다고 판단된다. The current development of information technology has greatly increased the amount of information consumers can obtain as well as rapid growth in human society, and consumers are not only demanding the same design but also differentiated and personalized designs, sparking innovation of design and modernization of traditional handicrafts. However, as traditional craftsmen age and the number of workers decreases, they are concerned about the disappearance of traditional crafts, and the promotion plan for traditional crafts has emerged, drawing attention again. The Qing Dynasty’s DianCui ornaments, which represent the most traditional ornaments, were rich in material and pattern, and delicate and complex in shape and construction methods. Therefore, if tradition and modern technology develop jewelry designs using the sculptural elements of the Qing Dynasty’s DianCui ornaments pattern through research on DianCui ornaments, the expected effect of entering the new market will be high. In addition, the purpose was to select good items and use them as basic data for designers and entrepreneurs who design and produce modern ornaments. With the method and scope of this study, the production process of DianCui crafts in the Qing Dynasty was examined in historical books, literature materials, and papers, and research on DianCui crafts was conducted. In addition, we looked at historical books related to DianCui and the collection of DianCui ornaments at the museum. A large collection of images of DianCui jewellery in the Qing Dynasty. After classifying them according to patterns, the patterns of DianCui jewellery in the Qing Dynasty are analyzed. It organized the patterns of the Qing Dynasty’s DianCui ornaments and provided the foundation for the convergence of Qing Dynasty’s DianCui crafts and modern technology. Through research and consideration on the DianCui ornaments in the Qing Dynasty, we considered the structure and crafts of the DianCui ornaments. Since the Spring and Autumn Period, there has been a record of the use of common kingfisher, and in the Qing Dynasty, detailed standards for the types of common kingfisher and common kingfisher feather were considered. It was also examined that the patterns of DianCui ornaments in the Qing Dynasty mainly contain meaningful animals and plants and Gil characters. DianCui ornaments of the Qing Dynasty used meaningful patterns to express nostalgia for beautiful life, wealth and power. The following conclusions were drawn by analyzing the Qing Dynasty DianCui ornaments pattern cases in modern China’s DianCui ornaments. First, based on DianCui craft, DianCui ornaments designed with simple patterns can be seen to be suitable for daily wear. Secondly, I inspected the products of GiNyeomhwasa and SamChunwon jopanso, which can represent modern Chinese Diancui jewelry, on TaoBao, the largest online shopping website in China. GiNyeomhwasa’s Qing Dynasty DianCui ornaments use a simple design, the materials use gold-plated brass, peacock feathers, inlaid with freshwater pearls and cheap gems. The price was lowered so that consumers could wear it on a daily basis. SamChunwon jopanso’s products are redesigned using the design of Qing Dynasty DianCui ornaments. The materials use gold-plated 925 silver, peacock feathers, and are inlaid with high-priced gems such as pearls, rubies, and jade. DianCui ornaments in the Qing Dynasty were restored and new designs were combined so that consumers with high desire for DianCui ornaments materials could also use them for historical dramas or collections. Therefore, it is judged that developing a modernized differentiated DianCui ornaments design using the pattern of DianCui ornaments in the Qing Dynasty can help jewelry designers and start-ups who want to start a business as good items and basic materials.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10894244https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/172309
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.4.345
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