257 0

제2언어로서의 한국어 습득 과정에 나타난 /j/계 이중모음 오류 분석: 베트남어 모어 화자를 중심으로

Title
제2언어로서의 한국어 습득 과정에 나타난 /j/계 이중모음 오류 분석: 베트남어 모어 화자를 중심으로
Other Titles
An Analysis on the Pronunciation errors in Korean /j/-diphthong in L2 Aquisition: Focused on Native Vietnamese Speakers
Author
김태경
Keywords
이중모음; 베트남어 모어 화자; 제2언어 습득; 발음 오류; 모음 대치; 음운 제약; 음절; diphthong; native Vietnamese speakers; second language acquisition; pronunciation error; vowel substitution; phonological constraint; syllable
Issue Date
2021-03
Publisher
우리말글학회
Citation
우리말글, v. 88, Page. 121-147
Abstract
이 연구는 외국인 화자들의 일상대화 녹음 자료를 바탕으로 한국어 /j/계 이중모음 발음에 나타나는 구체적인 오류 유형을 분석하고 오류 발생의 원인에 대해 논하였다. 외국인 학습자의 발음 오류에 관한 기존 논의들에서는 주로 학습자 모국어와 목표언어의 음소 체계를 대조함으로써 오류를 예측하고 그 원인을 찾고자 하였다. 그러나 모국어와 목표언어의 음소 체계 차이로 설명하기 어려운 오류 사례들이 존재하기 때문에 이러한 설명 방법은 한계를 지니고 있다. 본고는 베트남어 모어 화자들을 주된 관찰 집단으로 하고 그 밖의 다양한 모어 배경을 지닌 화자들을 비교 집단으로 삼아, 구체적인 오류 사례를 제시하고 대조 분석 가설 및 유표성 가설의 관점에서 오류 유형과 원인을 분석하였다. 본 연구의 결과는 중간언어의 발음 현상이 학습자의 모국어 음운 체계의 간섭에 의해 발생하기도 하지만 목표언어 항목의 유표성도 함께 작용하기 때문이라는 것을 시사한다. This paper investigates the pronunciation error patterns in Korean language acquisition as a second language, especially in /j/-diphthong by native Vietnamese speakers and analyzes the cause of the errors based on the generality and particularity of languages. Most of the previous studies accounted for the pronunciation errors in second language by the phonological correspondence between a native language and a target language. In fact, however, the phonological correspondence analysis can not account for all of the errors. We conducted a comparative study between two groups. The native Vietnamese speakers formed the primary subject group and the various speakers with different mother tongues formed the comparative subject group. The result of this study indicates that the phonological phenomena in interlanguage are subject to markedness constraints in target language as well as their native language.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10542196https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/171773
ISSN
1229-9200; 2713-5586
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[E](교무처) > Center for Creative Convergence Education(창의융합교육원) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE