436 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author엄경희-
dc.date.accessioned2022-07-26T00:54:36Z-
dc.date.available2022-07-26T00:54:36Z-
dc.date.issued2021-06-
dc.identifier.citation한국디자인문화학회지, 27(2), pp.155-171 Jun, 2021en_US
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10571091-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/171596-
dc.description.abstractA hijab is a garment worn by Muslim women to protect them according to hijab principle of the Islamic Holy Qur’an. In the past, hijab was mainly composed of simple patterns, but in modern times, various patterns, shapes, and colors are applied to hijab designs and are commercialized. However, in terms of hijab design in Egypt, designs with individuality and aesthetic elements are being developed, but unique and traditional products are insufficient. Therefore, the purpose of this study is to examine and analyze the decorative patterns that were expressed on the surfaces of antiques from the Mamluk era, which is considered the golden age of great artworks of art in Egyptian history, examining cases where these patterns were applied recently to hijab design for Egypt women, and helping to develop hijab designs in the future to raise the status of the Egyptian national brand image. As for the research method, the concept, style, and current status of hijab designs in the Mamluk era in Egypt will be reviewed and analyzed through related literature, papers, books, specialized internet sites, and related photo data collection. The scope of the study was first, investigating the vegetal, geometric, and Arabic calligraphy patterns that were selected among the typical antique patterns of the Egyptian Mamluk era, and cases will be analyzed through online specialized hijab stores. Second, considering and analyzing design elements such as color, shape, space, and material. In addition, selecting and analyzing the design principles (contrast, repetition, rhythm, balance, unity), as well as Arabic calligraphy aesthetics (style, flexibility, quadrature, overlapping, and vocalization or “Tashkeel”). Lastly, the case analysis will be conducted focusing on hijab design stores that use the patterns of the Mamluk era, favored by women today namely, “The Lace Garment, Tie Shop, Jude, and Esh-Esh”. Accordingly, the following conclusion could be obtained from hijab design case analysis study applying the Egyptian Mamluk era patterns. The patterns of the Mamluk era were mainly expressed in hijab design, focusing on the vegetal, geometry, and Arabic calligraphy rules and the balance of repetition and form. There are various styles of hijab designs, but it was found that Egyptian women prefer Chiffon and Silk fabrics in terms of comfort, fit, and functionality. Subsequently, it was judged that the preference for hijab design with an animal pattern was low in terms of use and aesthetics. Hijab design that applied vegetal patterns from the Mamluk era was expressed by using a flower in a larger than the face shape, and the color was relatively dark. Hijab design that applied geometric patterns was expressed by using various geometric asterisks and it was designed for women who look for change. Hijab design that applied Arabic calligraphy scripts like the “Thuluth and Kufic”, was designed to give positive messages to humans in their daily life. However, the expression of the pattern of the Mamluk era was relatively well shown, but it is thought that the Egyptian national brand image can be emphasized if the shape and various colors are made more suitable for consumer needs. For this reason, this study is expected to have an important impact on the development of Egyptian hijab design for the revival of Arab heritage, and it is expected that continuous research and development related to hijab design will be activated in the future. 히잡은 이슬람 여성들이 이슬람 성 쿠란(Quran)1)의히잡 원칙에 따라 그들을 보호한다는 의미로 착용하는 의복이다. 과거에는 히잡이 주로 단순한 문양으로이루어졌으나 현대에는 다양한 문양, 형태, 컬러가 히잡디자인에 적용되어 상품화되고 있다. 그러나 디자인측면에서 개성과 미적 요소가 가미한 디자인이 개발되고 있으나, 이집트만이 지니고 있는 독특하고 전통적인 제품들은 미흡한 실정이다. 그러므로 이집트 역사상 위대한 예술 작품의 황금기인 맘루크시대 만들어졌던 예술품 표면에 표현된 장식문양들은 고찰 분석하고 이러한 문양들이 최근 이집트 여성의 히잡디자인에 적용된 사례를 알아보고 향후 히잡디자인 개발에 도움을 줌으로써 이집트 국가브랜드 이미지 위상을 높이고자 함이 본 연구 목적이 있다. 연구방법은 관련된 문헌, 논문, 서적, 전문인터넷 사이트, 관련 사진 자료수집, 등을 통해 맘루크시대와이집트 히잡디자인 개념과 스타일 및 현황사례를 고찰분석 하였다. 연구범위는 첫째, 이집트 맘루크시대의 대표적인 문양 특징 중 식물, 기하학적, 아랍 캘리그래피를 선정하여 온라인 전문 히잡매장을 통해 사례를 조사하고분석하였다. 둘째, 디자인 요소 인 컬러, 형태, 공간, 소재를 중심으로 고찰 분석하였다. 더불어 디자인 원칙(대비, 반복, 리듬, 균형, 통일성)뿐만 아니라 아랍 캘리그래피 미학(스타일, 유연성, 구적법, 겹침 및 발성 표시 “Tashkeel”)적 측면의 범위를 선정하여 고찰 분석하였다. 마지막으로 현재 여성들이 선호하는 이집트 역사상 위대한 예술 작품의 황금기인 맘루크시대 문양을활용한 히잡디자인 매장 즉, “The lace garment, Tie Shop, Jude, Esh-Esh”를 중심으로 사례분석 하였다. 따라서 이집트 맘루크시대 문양을 응용한 히잡 디자인 사례분석 연구는 다음과 같은 결론을 얻을 수있었다. 맘루크시대 문양은 히잡디자인에 주로 식물, 기하학 그리고 아랍 캘리그래피 규칙과 반복과 형태의 균형을 중심으로 표현되었다. 히잡 디자인은 다양한 스타일이 있으나 이집트 여성들은 편안하고 착용감과 기능성인 측면에서 쉬폰과 실크소재를 선호하는것을 알 수 있었다. 특히 맘루크 시대 문양이 나타난면이나 린넨 소재는 여대생이 들은 선호하는 인기 상품으로 나타났다. 그러므로 동물문양 히잡디자인 문양에 대한 사용 및 미학 측면에서 선호도가 낮은 것으로 판단되었다. 식물문양을 활용한 히잡디자인은 맘루크 시대 꽃문양을 활용하였으나 얼굴형태 보다 크기가 컸으며, 컬러가 비교적 어두웠다. 기하학 문양을활용한 히잡디자인은 다양한 기하학적 별점을 사용하여 표현되었으며, 변화를 원하는 여성에게 적합하게디자인되었다.“Thuluth 및 Kufic” 스크립트와 같은 아랍 서체로 사용하여 일상생활에 인간들에게 긍정적인메시지를 주도록 디자인되었다. 그러나 맘루크시대 문양 형태에 대한 표현은 비교적 잘 나타나 있으나 좀더 소비자 요구에 적합한 형태와 다양한 컬러가 이루어지면 이집트 국가 브랜드 이미지를 부각시킬 수 있다고 사료된다. 따라서 본 연구는 아랍 유산의 부활을위해 이집트 히잡디자인 발전에 중요한 영향을 미칠것으로 예상되며, 향후 히잡디자인 문양과 관련된 지속적인 연구 개발이 활성화되기를 기대해본다.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher한국디자인문화학회, 2021.en_US
dc.subjectEgypten_US
dc.subjectThe Mamluk Era Patternsen_US
dc.subjectHijab Designen_US
dc.subject이집트en_US
dc.subject맘루크시대 문양en_US
dc.subject히잡디자인en_US
dc.title이집트(맘루크시대)문양을 응용한 히잡디자인 사례분석 연구en_US
dc.title.alternativeA Case Analysis Study of Hijab Design Applying Egyptian(Mamluk Era) Patternsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume27-
dc.identifier.doi10.18208/ksdc.2021.27.2.155-
dc.relation.page155-171-
dc.relation.journal한국디자인문화학회지-
dc.contributor.googleauthor소피아, 엘콜리-
dc.relation.code2021011537-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF JEWELRY & FASHION DESIGN-
dc.identifier.pidsahara-
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE