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차이의 근대성으로서 18-19세기의 시조에서 성적 욕망과 권력, 이데올로기의 상관관계

Title
차이의 근대성으로서 18-19세기의 시조에서 성적 욕망과 권력, 이데올로기의 상관관계
Other Titles
The Relationship between Sexual Desire, Power, and Ideology in 'Sijo' of the 18th~19th Century as the Modernity of Difference
Author
이도흠
Keywords
이의 근대성; 남근주의; 18~19세기의 시조; 욕망; 이데올로기; 권력; 양반; 중인; The modernity of differences; Phallo-centrism; The Sijo in the 18th and 19th centuries; Desire; Ideology; Power; Yangban; The middle class
Issue Date
2020-10
Publisher
한국연구원
Citation
한국연구, no. 5, page. 7-37
Abstract
이의 근대성의 관점에서 18~19세기의 시조에 나타난 성적 욕망과 이데올로기, 권력의 상관관계에 대해 신분과 젠더를 중심으로 네 범주 ―양반 남성, 중인 남성, 양반 여성, 중인 여성― 로 나누어 분석하였다.양반 남성의 경우, 시선은 남성이 권력을 가지고 여성의 몸을 관음의 대상으로 바라보는 데 한정되어 있다. 수사는 남성이 위에 서서 수직적으로 여성의 몸을 대상화하여 묘사하거나 남근이 주도하는 성체험을 공론화하는 형식이다. 시조가 지향하는 바는 당시 사회관계 속에서 정당성을 부여받은 남근주의의 욕망과 상상력을 활짝 펼치면서 남성끼리 욕망 공유의 연대를 형성하는 것이다. 이렇게 볼 때, 양반 남성이 권력을 갖고 성애를 묘사한 시조는 아무리 자유로운 성애를 묘사했다 하더라도 봉건성을 심화하는 것이지 근대성을 구현하는 것은 아니다.양반 여성의 경우, 남성처럼 상대의 몸을 타자화하여 관음의 대상으로 삼지 않는다. 수사는 대화체를 선호하고 시선도 서로 소통적이지 일방적이 아니다. 여성이 권력을 가지고 있지만, 상대를 동반자로서 인정하고 소통과 합일을 이루는 성행위를 추구한다. 그러면서도 남근주의와 가부장적 훈육체계에 맞서고 있다.중인 남성의 경우, 양반 남성에 비하여 여성을 타자화하거나 권력을 일방적으로 강요하는 강도는 상당히 누그러졌다. 남성이 약간 우위에 서서 권력을 형성하고 성행위를 주도하고 있지만, 여성을 어느 정도 상대로 인정하고 있다. 수사도 절대적으로 위에서 수직적으로 강요하고 명령하는 형식이 아니라 대화하거나 조건을 걸어 청유하는 형식을 취하고 있다. 시선은 직접적이지 않고 은유나 환유를 통하여 여성의 몸을 향하고 있다.중인 여성의 경우, 상대의 몸을 타자화하여 관음의 대상으로 삼지 않는 점은 양반 여성과 같다. 양반 여성보다 대화체의 수사, 소통적인 시선을 더욱 선호한다. 여성이 권력을 가지고 있으면서도 상대 남성을 동반자로서 인정하고 소통과 합일을 이루는 성행위를 당연한 것으로 실천한다. 무엇보다도 봉건체제, 유교 이데올로기, 가부장적 훈육체계에 정면으로 맞서면서 남근과 봉건 군주의 기표체계를 위반하고 탈주를 감행하며 여성 사이의 연대를 모색한다. In terms of the modernity of diff erences, I analyzed the relationship between sexual desire, ideology, and power in Sijo texts in the 18th and 19th centuries, focusing on status and gender, by dividing it into four categories: male yangban(aristocrats in Choseon dynasty), female yangban, male middle class, female middle class. In the case of male yangban, the gaze is limited to men's power and view of the female body as an object of voyeurism. Th e rhetoric is a form in which a man stands on the top and describes a woman's body vertically or publicizes a sex experience led by a penis. Th e aim of the sijo is to open up the desire and imagination of phallo-centrism, who were given legitimacy in social relations at the time, to form a solidarity of desire-sharing among men. In this way, male yangban, who described sexual love with noble male power, deepens feudality, not embodying modernity, no matter how freely he portrayed sexuality.In the case of male middle class, compared to yangban, the intensity of otherizing women or unilaterally forcing men's power on women has been signifi cantly reduced. Although men are a bit dominant, they form power and lead sexual activity, but they recognize women as a certain degree. Th e rhetoric also takes the form of dialogue or conditional solicitation, rather than the form of obliging and commanding vertically from above. Th e gaze is not directly, but indirectly toward the female body through metaphors or metonymy.In the case of female yangban, like men, they do not make the other person's body an object of voyeurism. Th e rhetoric prefer dialogic style and their gaze is communicative and not one-sided. Although women have power, they recognize the other person as a partner and pursue sexual activity that achieves communication and unity. At the same time, they are confronting phallicism and patriarchal discipline system.In the case of female middle class, it is the same as that of female yangban in that they do not use the other person's body as an object of voyeurism. They prefer dialogic rhetoric and communicative gaze more than female yangban. While women have power, they recognize the other man as a partner and practice sexual activity that achieves communication and unity as a matter of course. Th e speakers of the text, fi rst of all, face the despotism society, Confucian ideology, and the patriarchal discipline system, violating the signifi ant-system of the penis and feudal monarch, and escaping, seeking solidarity between women.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002773518https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/171013
ISSN
2671-9827
DOI
10.23073/riks.2020..5.001
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(국어국문학과) > Articles
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