398 0

관계기반 근로자지원교육프로그램(R-EAP)의 개념적 모형과 교육적 지향의 관계 이해

Title
관계기반 근로자지원교육프로그램(R-EAP)의 개념적 모형과 교육적 지향의 관계 이해
Other Titles
Understanding the relations between the conceptual model and the educational orientation of Relationsbased Employee Assistance Education Program (R-EAP)
Author
유영만
Keywords
관계기반 근로자지원교육프로그램(R-EAP); 개념적 모형; 교육적 지향; relations-based employee assistance education program; conceptual model; educational orientation
Issue Date
2020-09
Publisher
한국질적탐구학회
Citation
질적탐구, v. 6, no. 3, page. 35-74
Abstract
본 연구의 목적은 관계기반 근로자지원교육프로그램(R-EAP)의 개념적 모형에 대한 추상성을 보완하며 모형에 대한 독자들의 깊이 있는 이해를 지원하는 것이다. 또한 개념적 모형의 부분이 드러내는 의미와 R-EAP의 교육적 지향과의 관계를 확인하는 것이다. 이를 위하여 이론적 개념과 원리를 심층면담 텍스트와 병행적으로 해석하는 해석학적 연구방법을 도입하였다. 심층면담은 EAP 상담사 및 부모교육전문가 3인과 HRD 담당자 3인을 대상으로 수행하였다. 연구결과, R-EAP의 개념적 모형에 대한 이해는 전체 개념적 모형을 8개의 부분 이해로 구분하고 그 의미를 체제적 관점에서 드러내었다. 더불어 R-EAP의 교육적 지향이 개념적 모형의 부분과 유기적으로 연결되어 있음을 확인하였다. R-EAP의 개념적 모형은 결정적 사건 속의 부정성 즉, 상심의 가능성으로부터 자신과 타인과 조직의 본래적 성장을 설계하는 부정성 기반의 성장지향모형이다. R-EAP의 개념적 모형은 가정과 직장에서 경험한 결정적 사건에 대한 새로운 이해를 위하여 시간성과 공간성 안에서 선이해와 지평을 통찰하고, 자신·타인·세계에 대한 존재론적·인식론적·방법론적 성장을 실천하는 해석학적 수업설계모형의 특징을 갖는다. 본 연구는 관계성 개발을 위한 수업설계모형이 많지 않은 상황에서 해석학에 기반하여 관계 인식의 확장과 본래적 관계맺음을 실천할 수 있는 R-EAP의 구현 가능성을 시사하였다. The purpose of this study is to complement the abstraction of the conceptual model of R-EAP, and to support readers’ in-depth understanding of the conceptual model. Also it is to confirm the relations between the meaning of the conceptual model and the educational orientation of R-EAP. For this purpose researchers applied the hermeneutical method that interpreted the in-depth interviews and the related theoretical concepts and principles in parallel. The in-depth interviews were conducted with three EAP counselor and parent education experts, and three HRD managers. In understanding of the conceptual model, the whole conceptual model was divided into eight partial understandings and it presented the meaning as a systemic point of view. In addition, it was confirmed how the educational orientation of R-EAP was reflected in the part of the conceptual model. The conceptual model of R-EAP is a negativity-based and growth-oriented model that designs the authentic growth of self, others and organizations from possibility of heartache. This study implied the possibility of materializing R-EAP which can expand relations awareness and practice authentic relationship based on hermeneutics in situations with not so many instructional design models for relational development.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027924500#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170742
ISSN
2384-1990; 2586-6729
DOI
10.30940/JQI.2020.6.3.35
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE