게임디자인스키마이론에 기반한 통일교육용 게임 개발 연구: ‘장마당 게임’사례를 중심으로

Title
게임디자인스키마이론에 기반한 통일교육용 게임 개발 연구: ‘장마당 게임’사례를 중심으로
Other Titles
A study on the development of Unification educational game based on the theory of game design schema
Author
유영만
Keywords
통일 교육; 게임디자인 스키마 이론; 장마당 게임; the unification education; game design schema theory; Jang-Ma-dang game
Issue Date
2020-09
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 20, no. 18, page. 363-391
Abstract
한반도는 70년 분단의 역사를 종결하고 평화통일 시대로 나가기 위해 청소년 통일 교육을 위한 새로운 시도가 필요하다. 본 연구는 기존 통일 교육이 가진 한계점으로 꼽은 통일 교육의 내용과 방법에서 새로운 방향을 제시하고자 한다. 북한의 현재 삶의 모습인 장마당 속에 살아가는 사람들 이야기를 게임으로 풀어내 경험을 중심으로 설계한 통일 교육프로그램을 제시하고자 한다. 연구문제는 다음과 같다. 통일 교육 게임의 맥락으로 풀어본 장마당의 특징은 무엇인가. 장마당 맥락의 게임디자인 스키마 이론을 기반으로 한 통일 교육게임은 어떻게 개발되는가. 게임의 타당도는 어떻게 확보되는가. 연구방법론으로는 개입연구(Intervention Research) 방법론을 선택하였다. 개입연구는 실천현장과 연구 결과의 직접적인 연관성을 갖게 하여 사회적으로 더욱 유용한 연구로 활용되고 있다. 개입연구 단계로는 문제분석, 프로그램 설계, 프로그램 실시, 평가 및 수정개발 그리고 확산보급의 단계로 구성하였다. 선행연구와 자료를 분석해 문제분석 단계에 활용하였고, 프로그램 설계단계는 게임디자인 스키마 이론을 기반으로 설계하였다. 게임디자인 스키마 이론은 문화, 규칙, 플레이로 구성되며 ‘장마당 게임’의 문화적 요소는 북한의 현재 장마당의 모습으로 설계하였고, 구체적인 게임 설계의 요소로 규칙과 플레이를 활용했다. 교육 대상자인 청소년들에게 프로그램을 실시한 후, 심층 면담과 관찰을 통해 수정 및 보안 사항을 토대로 최종프로그램을 개발하였다. 프로그램의 타당도는 전문가 3인의 의견도 포함하였다. 장마당 게임을 포함한 청소년 통일 교육프로그램은 남한 입장에서 바라보게 만드는 ‘편향교육’이 아니라 남북한을 각자의 입장에서 바라볼 수 있는 통일 교육이 되어야 한다. 다양한 학습 방법으로 청소년들의 통일에 관한 관심이 고취되길 바란다. It is time to rethink the unification education in order to prepare the youth to bring the unified Korea from it’s over 70 years division and conflicts. The study aims to present a new direction for the content and method of unification education for youth. The existing unification education is outdated and failed to engage the youth. This new approach is aim to create a participatory learning experience to engage the youth into the lives of North Korean, the lively Jang-Madang market, generation grassroots capitalists of the North. The research questions are as follows. What are the characteristics of the Jang-Madang as a game-based unification education? How will the game design schema theory lead the development in the context of Jang-Madang? How is the validity of the game secured? The study chose Intervention Research methodology. It has gained a reputation as effective research method in the community. It is useful to connect the research outcome with its practice. The stages of intervention research consist of analysis, design, implementation, evaluation and revision, and expanded distribution. Prior researches data were used for a problem analysis. The culture, rules and play game design schema was used in design phase. Culture schema used Jang-madang generation. The game mechanic was used for Rules and Play schema. The pilot test was performed with youth. The final program was developed iteratively using the in-depth interviews and observation and revision. The feedback and review of three experts were used to gain a validity of the project.Unification education programs for youth should not be biased with the perspective of the south. I hope we can engage and inspire the youth into the unification of Korea by exploring various learning methods for the unification education.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027913371https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170601
ISSN
2671-776X; 1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.18.363
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE