528 250

3D 프린팅 미술 감상교구가 시각장애아의 담화능력 촉진에 미치는 영향

Title
3D 프린팅 미술 감상교구가 시각장애아의 담화능력 촉진에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of 3D Printing Art-Appreciation Educational Material upon
Author
현은령
Keywords
3D 프린팅; 미술 감상교구; 시각장애아; 담화능력; 3D Printing; Art Appreciation Educational Material; Visually Impaired Children; Discourse Competence
Issue Date
2020-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, no. 3, page. 509-518
Abstract
본 연구는 선행연구에서 연구자가 개발한 시각장애아를 위한 3D프린팅 기술 활용 미술 감상교구의 효과성에 대한 내용을 다루고 있다. 시각장애학교 현장의수업관찰 및 인터뷰 등을 기반으로 시각장애아들이선호하는 명화인 ‘모나리자’와 ‘게르니카’를 전맹과 저시력 학생의 시각적 특성을 고려하여 선 중심과 면중심의 3D프린팅 교구로 산출하였다. 효과성 검증을위한 수업적용은 2019년 10월, 인천시 A맹학교 고등학교 2학년 학생 6인을 대상으로 6차시에 걸쳐 실행하였다. 미술 감상 수업과정 관찰, 결과물 분석, 교사및 학생 인터뷰를 통해 개발 교구의 효과성을 검증한결과, 3D프린팅을 통한 미술 감상교구는 그동안 크레파스 등 단순재료에 의한 감정표현의 끼적임과 같은소극적 활동에서 벗어나 적극적인 미메시스(모작)활동을 가능하게 해주었다. 또한 이 과정에서 제작 화가에대한 호기심, 또래 비장애 학생들이 선호하는 명화에대한 궁금증, 미술사와 타문화에 대한 관심 등을 대화로 표현하는 담화능력의 신장효과를 보여주었다. 결과적으로 본 연구에서 제안된 3D프린팅 미술 감상 교구는 인간 경험이나 사회적 이슈에 대한 질문 등을 시각장애아의 상상과 연결해준다는 측면에서, 기술과 디자인 그리고 교육이 결합된 강력한 담화능력 촉진 전략 매개체로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. This study is addressing the contents on the verification of effectiveness in art-appreciation educational material using 3D printing technology for visually impaired children that a researcher developed in a previous research. ‘Monna Lisa’ and ‘Guernica,’ which are famous paintings preferred by visually impaired children, were calculated with the line-centered and surface-centered 3D printing educational material in consideration of visual characteristics in children with total blindness and with low vision based on the class observation and interview in the field of the school for the visually impaired. The lesson application for inspecting effectiveness was carried out over 6 instructional units targeting 3 students in the 2nd grade of high school as A school for the blind of Incheon in October of 2019. The effectiveness of the developed educational material was verified through observing the art-appreciation instructional process, analyzing the output, and interviewing with teachers and students. As a result, the art-appreciation educational material through 3D printing led to the positive Mimesis (imitation) activity with escaping from the passive activity like scribbling the expression of emotion by simple material such as crayon in the meantime. In this process, the effect of improving discourse competence was shown that verbally expresses a curiosity about a production artist, a question about a notable painting preferred by peer non-disabled students, and an interest in art history and other culture. Resultingly, the 3D printing art-appreciation educational material, which was proposed in this study, links a question about human experience or social issue with the imagination of visually impaired children. In this aspect, it is expected to be likely able to be used as a strategic medium of promoting powerful discourse competence with the combination of technology, design and education.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002626908https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170376
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2020.26.3.509
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
3D 프린팅 미술 감상교구가 시각장애아의 담화능력 촉진에 미치는 영향.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE