126 0

온라인 직소모형 협동학습에 대한 대학생의 학습 활동 경험 분석

Title
온라인 직소모형 협동학습에 대한 대학생의 학습 활동 경험 분석
Other Titles
Analysis of college students' learning activity experiences using the online jigsaw cooperative learning model
Author
이혜정
Keywords
직소모형; 온라인 협동학습; 학습경험; 교수설계전략; Jigsaw classroom; Online cooperative learning; Learning experience; Instructional design strategy
Issue Date
2021-10
Publisher
인하대학교 교육연구소
Citation
교육문화연구 / Journal of Education & Culture. Oct 30, 2021 27(5):317
Abstract
본 연구는 온라인 직소모형을 활용한 수업 사례를 통하여 면대면 기반 협동학습의 온라인 수업 전환 가능성과 교수·학습 전략 시사점을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 온라인 직소모형 협동학습을 설계하고 3주차로 구성된 수업을 진행하였다. 연구 대상자는 대학생 11명이었고, 3명으로 구성된 1개 팀과 4명으로 구성된 2개 팀, 총 3개 팀으로 나누었다. 3주간의 온라인 직소모형 협동학습을 마치고 난 후 설문지와 성찰일지를 통해 수업 단계별 학습자 활동 경험과 수업 방식 효과에 대한 자료를 수집하였다. 분석 결과, 학습자들은 직소모형 수업 단계 중 퀴즈가 가장 도움이 된다고 느꼈으며 수업 방식 효과 측면에서는 온라인 직소모형 협동학습이 학습자의 책임감을 높이고 학습 내용을 습득하는 데 효과적이라고 인식하고 있었다. 본 연구의 결과는 온라인 직소모형 협동학습을 효과적으로 수행하기 위해서 직소모형의 단계마다 학습 내용 관련 피드백을 제공하고 협동 스크립트를 통해 협동학습 활동을 지원할 필요가 있다는 교수설계 시사점을 제시한다. 또한, 본 연구 결과를 통해 온라인 환경을 기반으로 하는 직소모형 협동학습의 가능성을 확인하고 효과적인 온라인 직소모형 협동학습의 실증적 사례를 제공한다. This study was conducted to explore the effectiveness of applying the face-to-face cooperative learning model to an online learning context and its implications for teaching and learning strategies. This study examined the use of the online jigsaw class model in a three-week long class. The participants were 11 college students. They were divided three groups, one of which had three participants and two of which had four. After three weeks of learning using the online jigsaw cooperative learning model, data about their learning activity experiences at each stage of the jigsaw model class and their perceptions of the effectiveness of the teaching method were collected through self-reported questionnaires and reflection journals. Data analysis showed that the participants felt that the quiz stage was the most helpful stage and that the online jigsaw cooperative learning model increased learners’ accountability and improved their learning outcomes. These results have implications for instructional design strategies that can increase the effective online jigsaw cooperative learning.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3910149https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170226
ISSN
1598-9283
DOI
10.24159/joec.2021.27.5.317.
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[E](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE