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Designing Content for Engagement of VR-based Interactive Korean Traditional Dance ExperienZone: User-Centered Approach

Title
Designing Content for Engagement of VR-based Interactive Korean Traditional Dance ExperienZone: User-Centered Approach
Other Titles
VR 기반 인터랙티브 전통춤체험공간 콘텐츠 설계 : 사용자 경험 중심으로
Author
김운미
Keywords
virtual reality; intangible cultural heritage; traditional dance; cultural tourism; user experience; interactive content design; 가상현실; 무형문화유산; 전통춤; 문화관광; 사용자 경험; 인터랙티브 콘텐츠 디자인
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교 우리춤연구소
Citation
우리춤과 과학기술, v. 18, no. 3, page. 9-38
Abstract
Intangible cultural heritage including traditional music, dance, and theater have been a core resource of inspiration and innovation for the development of cultural contents in Korea. In this context, Korea has long supported traditional dance, some of which have been designated as the national intangible cultural property under the act of cultural heritage protection established to protect them and to ensure their continued transmission. However, in spite of these efforts, the demand for traditional dance has been remarkably decreasing. In recent years, the application of VR which is an effective communication and learning tool in the cultural heritage has attracted substantial interest from researchers and cultural heritage practitioners. While most of the previous studies have focused on the implementation of dance learning system using VR technology, the strategy of content design to motivate users in the progress of dance experience was less discussed. Based on these problems, we propose a prototype of VR-based Interactive Korean Traditional Dance Experience Zone(IKTDEZ) as a multidisciplinary project between dance and VR professionals for effective dissemination of traditional dance as an alternative form of cultural heritage offerings in the context of cultural tourism. We particularly, focus on how the storytelling content should be designed with VR considering target users and value proposition to enhance user’s motivation and engagement in traditional dance experience. 살아있는 문화이자 무형문화예술인 전통예술은 각 나라 혹은 지역의 문화예술 발전에 있어 영감과 혁신의 핵심 자원으로 활용되어 왔다. 한국은 역사와 전통 속에서 계승되어 온 전통무용을 오랫동안 지원해왔는데, 그 중 일부는 문화재 보호법에 의거하여 지속적 보호와 전승을 위해 국가무형문화재로 지정되었다. 그러나 대중문화 일변도의 현대사회에서 전통무용을 비롯한 전통예술은 전통문화유산으로서 그 필요성과 중요성이 높게 인식되고 있음에도 불구하고 실질적 수요는 현저히 줄어들고 있다. 이러한 가운데 지난10년간 문화유산 보급의 활성화를 위한 효과적인 도구로 가상현실 기술은 그 가능성을 빠르게 인정받으면서 문화유산 분야 연구자와 실무자들의 상당한 관심을 끌고 있다. 무용분야에서도 VR 기술을 적용한 연구가 꾸준히 증가하고 있으나 대부분의 선행연구들은 VR을 활용한 무용학습 시스템을 위한 기술 개발 그 자체에 초점을 맞추면서 사용자들의 적극적 참여를 유도하기 위한 강력한 매커니즘으로 작용하는 스토리텔링 콘텐츠 설계 전략에 대해서는 간과하고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제인식을 바탕으로 전통무용을 무용학습자가 아닌, 문화관광의 맥락에서 기존의 경험방식과는 차별화되는 대안적인 체험형식으로 VR 기반 인터랙티브 한국전통무용체험존(IKTDEZ)을 제안한다. 특히 전통춤 체험에 대한 이용자들의 내재적 동기부여와 참여도를 높이기 위해 타겟 이용자와 가치제안을 고려하여 VR 환경 내에서 스토리텔링 콘텐츠를 어떻게 설계하고 구현해야 하는지에 대한 전략을 제시한다.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002619825https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169779
ISSN
2288-2758
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > DANCE(무용학과) > Articles
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