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프로젝트 기반의 플립러닝을 위한 교육모형 개발 연구- 디자인 대학 수업사례를 중심으로 -

Title
프로젝트 기반의 플립러닝을 위한 교육모형 개발 연구- 디자인 대학 수업사례를 중심으로 -
Author
고은영
Keywords
플립러닝; 프로젝트 기반 학습; 교육모형; Flipped Learning; Project Based Learning; Instructional Model
Issue Date
2021-12
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 19, NO 4, Page. 207-216
Abstract
COVID-19로 인하여 우리 사회 전반에 걸쳐 변화가 요구됨에 따라 비대면 온라인수업은 교육 분야의 핵심 화두가 되었다. 본 연구는 비대면 수업을 위한 플립러닝 수업모형을 개발, 이를 대학의 디자인 전공자에게 적용하여 동기 유발 요인과 수업 만족도에 미치는 효과를 검증하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구 방법은 디자인 전공자 40명을 대상으로 플립러닝 수업을 진행한 후, 동기 유발 요인과 수업 만족도에 대한 설문을 통해 그 결과를 분석하였다. 플립러닝의 설문문항은 선행연구자들의 학습 동기 유발 영향요인을 토대로 만족감요인, 주의력요인, 수업의 편의성요인, 상호작용요인으로 구분하여 조사 · 분석하였다. 본 연구에서는 수업 만족도 향상을 위해 디자인씽킹 프로세스를 접목한 ADDIE 모형을 기반으로 설계된 교육모형을 제안하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 디자인 프로젝트 기반의 플립러닝 수업이 학습자의 ‘동기 유발’에 효과가 있음이 검증되었다. 특히 동기 유발요인 중에는 ‘상호작용’에 유의미한 결과가 나타났다. 둘째, 학습자의 ‘수업 만족도’에 있어서도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 프로젝트 기반의 플립러닝은 디자인 전공의 대학생들의 학습 동기가 상호작용을 통해 수업 만족도 향상에 효과적임을 시사한다. 본 연구는 플립러닝 교육 수업모형 개발을 통해 교수-학습자의 이해를 돕고, 교육 현장에서 실제로 활용할 수 있도록 하는 데 의의가 있으며, 플립러닝이 교육 현장에 활성화될 수 있기를 기대한다. With rapid social changes due to the spread of COVID 19, Non-face-to-face online class has become one of the major topics in the field of education. This study was car ried out to develop the instructional model of aiming to look into the learning motivation and instruction satisfact ion in university students. Thus, this study analyzed the learning motivation and instruction satisfaction an experi mental group of 40 students in which case the flipped lea rning was applied. The questionnaire items of the flipped learning were classified such as satisfaction factor, attent ion factor, convenience factor and interaction factor base d on the influential factors of the learning motivation by precedent researchers. In order to improve the instruction satisfaction, this study suggested the instructional model based on ADDIE incorporating the design thinking proce ss. The results were the following: First, the design class based on project that applied flipped learning has been eff ective in improving the learning motivation and instructio n satisfaction. Considering the learning motivation sub-v ariables, it was particularly significant results were found in the improvement of interaction. Second, in the course for design majors, the flipped learning appeared to have a great effect on lesson satisfaction. In particular, there was a significant difference in the interaction, which is a sub-variable of lesson satisfaction. In conclusion, design project-based flip learning suggests that students' learni ng motivation is effective in improving class satisfaction through interaction. This study is meaningful to help the understanding of professors-learners through the develop ment of flipped learning model and make it practical to us e in the education field. In addition, it is hoped that Flippe d learning education will successfully settle into the educ ation field.
URI
https://www.earticle.net/Article/A406041https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169064
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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