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지속가능 패션제품디자인에 의한 세대별 소비가치에 관한 연구

Title
지속가능 패션제품디자인에 의한 세대별 소비가치에 관한 연구
Author
엄경희
Keywords
Sustainability; Fashion Product Design; By Generation; Consumption Value; 지속가능성; 패션 제품디자인; 세대별; 소비 가치
Issue Date
2021-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, NO 4, Page. 359-368
Abstract
18세기 인구의 급격한 증가와 20세기 산업혁명으로인해 자원의 고갈과 환경 오염에 대한 우려가 높아짐에 따라, 오늘날 ‘지속가능한 발전’이 가장 중요한 기본 개념이 되었다. 이는 미래세대와 현재 세대의 형평을 중시하고 인간과 자연의 공생, 개발과 보전의 조화를 추구하는 발전을 의미한다. 특히 패션산업에서는‘패스트패션’이 트렌드로 자리 잡으면서 대량 생산되고 대량 폐기되는 구조에 대해 비난받고 있었다. 그러나, 소비문화의 친환경적, 윤리적 의식에 흐름에 따라패션업계에서도 ‘지속가능 패션디자인’에 주목하고 있다. 이에 본 연구는 지속가능 패션제품디자인의 소비가치를 세대별로 분석하여 세대별 소비자의 니즈를파악하고 향후 각 세대를 타깃으로 하는 지속가능 패션제품디자인의 개발과 관련업계의 활성화와 새로운마케팅전략 수립으로 기업 매출 증대 기여에 목적이있다. 연구 방법 및 범위는 이론적 고찰을 위하여 지속가능 패션디자인의 정의 사례와 소비가치 등을 선행연구와 문헌조사, 인터넷 자료조사를 실시하였다. 연구를 위해 리커트 5점 척도를 활용하여 28일간 693명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 엑셀을 활용하여 결과를 도출하였다. Sheth의 소비가치 이론을중심으로 5가지의 소비가치(기능적 가치, 사회적 가치, 정서적 가치, 진귀적 가치, 상황적 가치)를 각 세대별로 평균값을 구하여 결론을 도출하였다. 모든 세대가지속가능 패션제품디자인 구매 시 5가지 소비가치에대해 영향을 받으며, 특히 40대가 크게 영향을 받았다. 모든 세대에게 가장 많은 영향을 주는 소비가치는정서적 가치이며, 각 세대별로 20대는 기능적, 감정적가치, 30대는 사회적, 감정적, 진귀적 가치, 40대는 감정적 가치, 50대 이상은 사회적, 감정적 가치를 중요하게 생각하였다. 그러므로 세대별 소비가치에 따른 지속가능 패션제품디자인 개발 시 감정적 가치에 초점을 맞춘 디자인을 개발과 각 세대가 갖는 가치에 적합한 패션제품디자인 개발이 활성화된다면 패션디자인산업의 경쟁력강화와 관련 산업의 새로운 마케팅 전략으로서 기업매출 증대에 도움이 될 것이라고 사료된다. As the population rapidly increased in the 18th century and concerns about resource depletion and environmental pollution increased due to the industrial revolution in the 20th century, ‘sustainable development’ has become the most important basic concept today. This means development that values equity between future generations and present generations and pursues symbiosis between humans and nature, and harmony between development and preservation. In particular, in the fashion industry, as “fast fashion” has become a trend, it has been criticized for the structure of mass production and mass disposal. However, in line with the trend of eco-friendly and ethical consciousness of consumer culture, the fashion industry is also paying attention to “sustainable fashion design.” The purpose of this study is to analyze the consumption value of sustainable fashion product design by generation to identify the needs of consumers by generation, revitalize related industries, and establish new marketing strategies to contribute to increasing corporate sales. For the research method and scope, previous studies, literature surveys, and Internet data surveys were conducted on the definition cases and consumption values of sustainable fashion design for theoretical consideration. For the study, an online survey was conducted on 693 people for 28 days using the Likert 5-point scale, and the results were derived using Excel. Focusing on Sheth’s theory of consumption value, five consumption values (functional value, social value, emotional value, rare value, and situational value) were calculated for each generation to draw a conclusion. All generations were affected by the five consumption values when purchasing sustainable fashion product designs, especially those in their 40s. Consumption values that affect all generations the most were emotional values, and for each generation, functional and emotional values were considered important in their 20s, social, emotional and rare values in their 30s, emotional values in their 40s, and social and emotional values in their 50s and older. Therefore, if design focusing on emotional values is developed and fashion product design suitable for each generation’s value is activated, it will help strengthen the competitiveness of the fashion design industry and increase corporate sales as a new marketing strategy for related industries.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10894245https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169061
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.4.359
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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