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베이비부머 세대의 디지털 미디어 리터러시가 매체지속이용의도에 미치는 영향: 자기효능감의 조절효과와 미디어 멀티태스킹의 매개효과를 중심으로

Title
베이비부머 세대의 디지털 미디어 리터러시가 매체지속이용의도에 미치는 영향: 자기효능감의 조절효과와 미디어 멀티태스킹의 매개효과를 중심으로
Author
박성복
Keywords
베이비부머; 디지털 미디어 리터러시; 미디어 멀티태스킹; 이용과 충족이론; 조절된 매개효과; Baby Boomer; Digital Media Literacy; Media Multitasking; Use and Satisfaction Theory; Moderated Mediation Effect
Issue Date
2021-08
Publisher
한국언론학회
Citation
커뮤니케이션 이론, v. 17, NO 3, Page. 258-305
Abstract
디지털 미디어 리터러시는 현대사회를 살아가는 필수 역량이지만, 기존의 시니어 세대는 연령, 성별, 소득, 학력 등의 요인으로 인해 디지털 미디어 리터러시 수준이 낮아 디지털 소외나 사회 부적응의 문제 등이 지적되어왔다. 그러나 50~60대 베이비부머 세대는 기존의 시니어 세대와 달리 디지털 기기 사용 능력과 미디어에 대한 이해 능력 및 수용적 관점에서 큰 차이를 보인다. 이에 본 연구는 50-60대 베이비부머 세대의 디지털 미디어 리터러시와 지속이용의도 간 멀티태스킹의 매개효과를 분석하고, 자기효능감이 조절변인으로써 각 변인에 대해 어떤 영향을 미치는지 조절된 매개효과를 통해 실증 분석해 보고자 하였다. 연구결과, 디지털 미디어 리터러시 수준이 높을수록 지속이용의도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 디지털 미디어 리터러시와 지속이용의도 간 멀티태스킹 요인은 부분매개효과를 나타냈다. 자기효능감 요인은 디지털 미디어 리터러시와 멀티태스킹 관계, 멀티태스킹과 지속이용의도, 디지털 미디어 리터러시와 지속이용의도 관계에서 조절효과로써 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 디지털 미디어 리터러시와 지속이용의도 간 관계에서 멀티태스킹의 매개효과는 검증되었으나, 선행연구를 바탕으로 한 자기효능감의 조절효과는 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 디지털 미디어를 통해 사회적 상호작용을 하는 베이비부머 세대의 디지털 미디어 리터러시와 지속이용의도에 영향을 미치는 요인을 모색함으로써 학술적, 실무적 관점에서 후속연구의 필요성을 제시하였다. Digital media literacy is an essential competency for living in a modern society, but the existing senior generation has a low level of digital media literacy due to factors such as age, gender, income, and educational background, and problems such as digital alienation or social maladaptation have been pointed out. However, the baby boomers in their 50s and 60s differ from the previous generation in terms of their ability to use digital devices, their ability to understand media, and their acceptance. Therefore, this study analyzed the mediating effect of multitasking between digital media literacy and continued use intention of the baby boomer generation in their 50s and 60s, and analyzed how self-efficacy affects each variable as a moderating variable. We wanted to do an empirical analysis. As a result of the study, the higher the level of digital media literacy, the more positive the intention of continued use, and the multitasking factor between digital media literacy and intention to continue to use showed a partial mediating effect. The self-efficacy factor was found to have no significant effect as a moderating effect in the relationship between digital media literacy and multitasking, multitasking and continuous use intention, and digital media literacy and continuous use intention. In other words, the mediating effect of multitasking on the relationship between digital media literacy and continued use intention was verified, but the moderating effect of self-efficacy based on previous studies did not appear. Based on the results of this study, the necessity of follow-up research was suggested from an academic and practical point of view by exploring factors affecting the digital media literacy and continued use intention of the baby boomer generation, who interact socially through digital media.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10603644https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168793
ISSN
1738-7221
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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