70 45

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김수정-
dc.date.accessioned2022-02-25T05:30:54Z-
dc.date.available2022-02-25T05:30:54Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citation학교사회복지, v. 50, page. 125-149en_US
dc.identifier.issn1975-1567-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002600921-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168663-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 교육복지우선지원사업의 성과지표 도구를 보다 객관적으로 검증하는 것이다. 본 연구는 충청북도 교육청 관할 교육복지우선지원사업 대상 학교의 참여 학생 775명(초등학생 350명, 중학생 425명)을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 성과지표 문항에 대해 타당도, 신뢰도, 문항 적합도 분석을 실시하였다. 분석 결과, 초등학생용은 12개 성과지표 55개 문항, 중학생용은 15개 성과지표 62문항이 확인적 요인분석(요인부하량 ≥ 0.5), 신뢰도(Cronbach’s α ≥ 0.7), 문항 적합도(infit, outfit 0.7 이상 1.3 이하) 기준을 충족하는 것으로 나타났다. 분석 결과를 바탕으로 본 연구는 교육복지 분야 내 시사점에 대해 논의했고, 한계점 및 후속연구를 위한 제언을 제공하였다. The purpose of this study is to validate the performance indicator measurement for the education welfare priority support project more objectively. To achieve this objective, the present study examined confirmatory factor analysis, reliability, and infit and outfit using 775 students (350 elementary and 425 middle school students) collected from schools participating in the education welfare priority support project in Chungcheongbuk-do. The result shows that 55 items for elementary school students and 62 items for middle school students are satisfied with the three criteria (i.e., factor load ≥ 0.5; Cronbach's alpha ≥ 0.7; and infit and outfit 0.7~1.3). Based on the result, the present study discussed implications in the field of education welfare, provided suggestions for future studies and limitations.en_US
dc.description.sponsorship본 연구는 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2018S1A5B8A02082562).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국학교사회복지학회en_US
dc.subject교육복지en_US
dc.subject교육복지우선지원사업en_US
dc.subject타당화en_US
dc.subject성과지표en_US
dc.subjectEducation Welfareen_US
dc.subjectEducation Welfare Priority Support Projecten_US
dc.subjectValidationen_US
dc.subjectPerformance Indicator measurementen_US
dc.title교육복지우선지원사업 성과지표 타당화 연구en_US
dc.title.alternativeA Validation Study of Performance Indicator for the Educational Welfare Priority Support Projecten_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no50-
dc.identifier.doi10.20993/jSSW.50.6-
dc.relation.page125-149-
dc.relation.journal학교사회복지-
dc.contributor.googleauthor이윤수-
dc.contributor.googleauthor송미령-
dc.contributor.googleauthor송지훈-
dc.contributor.googleauthor김수정-
dc.contributor.googleauthorLee, Yun soo-
dc.contributor.googleauthorSong, Mi Ryoung-
dc.contributor.googleauthorSong, Ji Hoon-
dc.contributor.googleauthorKim, Soo Jung-
dc.relation.code2020040329-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakRESEARCH INSTITUTE[S]-
dc.sector.departmentINSTITUTE FOR EDUCATIONAL RESEARCH-
dc.identifier.pidcrystal95-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE