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학교에 대한 학생인식의 종단적 변화 연구 : 잠재성장모형의 접근

Title
학교에 대한 학생인식의 종단적 변화 연구 : 잠재성장모형의 접근
Other Titles
A Latent Growth Modeling of the Longitudinal Changes of Students' Perception about Schools
Author
김수정
Keywords
Education Welfare Priority Support Project; Students' Perception about Schools; Learning Engagemen; Self-Confidence; Peer Relationship; Longitudinal Study; Latent Growth Modeling
Issue Date
2020-06
Publisher
한국산학기술학회
Citation
한국산학기술학회논문지, v. 21, no. 6, page. 275-285
Abstract
본 연구는 시간이 지남에 따라 학교에 대한 학생인식의 변화를 추적하고, 교육복지우선지원사업 참여 여부가 그 변화를 어떻게 설명하는지, 변화의 결과가 학생들의 학습몰입, 자신감, 교우관계에 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 것을 목적으로 한다. 교육복지정책중점연구소에서 2015년부터 2017년까지 전국 총 103개 학교(초등학교 51개, 중학교 52개)로부터 수집한 자료를 활용하였다. 1차년도의 표본 수는 총 820명, 2차년도는 911명, 3차년도는 837명이었다. 본 연구는 무조건 성장 모형(unconditional growth model)과 조건 성장 모형(conditional growth model)의 두 단계를 거치는 잠재성장모형을 적용하여 분석하였다. 분석 결과 첫째, 교육복지우선지원사업 참여 학생들의 학교에 대한 인식은 시간이 지남에 따라 성장선을 보여주었다. 둘째, 학교에 대한 학생인식의 개선은 학생들의 학습몰입, 자신감, 교우관계에 모두 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 향후, 교육복지우선지원사업의 효과성을 극대화하기 위해서는 학교에 대한 인식 개선을 목적으로 하는 프로그램을 교사 주도로 교육복지우선지원사업 대상 여부에 관계없이 모든 학생에게 제공하며, 집중지원이 필요한 학생에 대해서는 교육복지사 중심으로 맞춤형 통합지원 프로그램을 제공하는 것이 바람직하다는 제언을 제시하였다. This study aimed to track changes in students' perception about schools over time, to analyzehow participation in the Education Welfare Priority Support Project(hereafter "the Project") explains thechanges, and to determine how the results of changes affect students' learning engagement, self-confidence, and peer relationship. Data were collected from 103 schools nation-wide(51 elementaryand 52 middle schools) from 2015, 2016 and 2017 from 820, 911, and 837 students, respectively. The datawere analyzed by applying a latent growth model with two stages: unconditional and conditional. The findings are that first, the per ception about schools by the students who participated in the Project increased over time; and second, that the improvement of students' perception of schools has a positiveinfluence on their learning engagement, self-confidence, and peer relationship. In the future, it was suggested that programs aimed at improving positive perception about schools should be provided toall students led by teachers, and a customized integrated support program should be arranged to studentsin need of intensive support by the educational welfare specialists.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09361717https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168662
ISSN
2288-4688; 1975-4701
DOI
10.5762/KAIS.2020.21.6.275
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RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > INSTITUTE FOR EDUCATIONAL RESEARCH(한국교육문제연구소) > Articles
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