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대학스포츠팀 이미지와 팀 동일시, 참여의도의 관계에서 대학의 조절효과 분석

Title
대학스포츠팀 이미지와 팀 동일시, 참여의도의 관계에서 대학의 조절효과 분석
Other Titles
Team Image, Identification and Participation intention in Collegiate Sports: Investigating the Moderating Effect of University
Author
배효찬
Alternative Author(s)
Hyochan Bae
Advisor(s)
박성배
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 외면 받아온 대학스포츠팀이 최근 이례적으로 지방 대학을 중심으로 창단되고, 특히 축구, 야구 종목이 주를 이루는 현상에 주목하였다. 이에 최근 5년 이내에 축구, 야구부를 창단한 지방 대학과 오랜 기간 농구, 배구부를 운영 중인 수도권 대학을 선정하여 교내 재학생 대상 설문을 진행하였다. 설문을 통해 재학생의 인식을 파악해 전통의 수도권 대학과 신생의 지방 대학스포츠팀에게 필요한 재학생과의 교류를 통한 접점 형성의 필요성을 탐색하고자 하였다. 연구 결과, 본 연구에서 설정한 최초 1번 가설 검증 결과, 총 3개의 가설 중 모두 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었지만, 1개의 가설이 기각 되고 나머지는 채택되었다. 구체적으로 살펴보면, 팀 이미지는 팀 동일시에 부(-)의 영향을 미치지만 참여의도에는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 팀 동일시가 참여의도의 관계에서는 설정 가설 중 가장 강한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 위와 같은 연구모형에서 각 요인들 사이에 대학의 조절효과를 알아보았다. 수도권 대학과 지방 대학에 관계없이 팀 동일시는 참여의도에 영향을 미치는 독립변수임이 드러났다. 그러나 팀 이미지와 팀 동일시, 팀 이미지와 참여의도의 관계에서 대학은 인과관계의 차이를 만들어내는 조절변수로써 역할을 담당하고 있었다. 특히, 위 두 관계에서의 지방 대학 집단에서 조절효과가 강하게 나타난 것을 확인할 수 있었다.| This study focused on the phenomenon that the university sports department, which has been shunned, has recently been unusually founded around local universities, and in particular, soccer and baseball events are dominated. Accordingly, within the last five years, local universities that founded soccer and baseball teams and universities in the Seoul metropolitan area that have been operating basketball and volleyball for a long time were selected to conduct a survey for students enrolled in the school. Through the survey, we tried to understand the perception of enrolled students and explore the necessity of forming a contact point through exchanges with enrolled students necessary for universities in the Seoul metropolitan area and new local university sports teams. As a result of the study, as a result of the first hypothesis test set in this study, it was confirmed that all three hypotheses were statistically significant, but one hypothesis was rejected and the rest were adopted. Specifically, it was found that the team image had a negative (-) effect on team identification, but a positive (+) effect on participation intention. In addition, it was found that team identification had the strongest positive (+) effect among the setting hypotheses in the relationship of participation intention. Next, in the above research model, the moderating effect of universities among each factor was examined. Regardless of universities and local universities in the metropolitan area, team identification was found to be an independent variable that affects participation intention. However, in the relationship between the team image and the team identification, and the team image and the participation intention, the university played a role as a modulating variable that made the difference in causal relationships. In particular, it was confirmed that the moderating effect was strong in the local university group in the above two relationships.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591700https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168623
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > GLOBAL SPORT INDUSTRY(글로벌스포츠산업학과) > Theses (Master)
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