422 0

20세기 전반 가야금산조 진양조의 음악적 특징과 의미

Title
20세기 전반 가야금산조 진양조의 음악적 특징과 의미
Other Titles
The Musical Characteristics and the Significance of Gayageum Sanjo Jinyangjo in the First Half of the 20th Century
Author
추정현
Alternative Author(s)
Chu, Jeonghyun
Advisor(s)
변성금
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구에서는 20세기 전반 유성기음반에 전하는 가야금산조 진양조의 음악적 특징을 짚어봄으로써, 현행 산조와의 차이를 알아보고 예술적인 확장 가능성을 살피고자 하였다. 이에 김해선, 심상건, 안기옥, 한성기, 강태홍, 정남희, 김종기의 가야금산조 진양조를 연구대상으로 선율과 장단을 채보하여 연주자별 조현 방법, 계면조의 음계와 변조 양상, 농현과 좌수법, 박의 운용 양상을 살펴보았다. 더불어 이러한 내용을 토대로 사승관계가 밝혀지지 않았거나 모호한 계보에 대해 재정리하고자 하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 20세기 전반에는 ‘지’줄을 b′로 조현하는 방법과 c″로 조현하는 방법이 공존하였다. ‘지’줄을 c″로 조현하는 연주자는 김해선, 안기옥, 정남희(1934년)이며, 이러한 조현법은 후에 성금연과 김윤덕에게 이어졌다. 반면 현행 가야금산조의 조현법과 같이 ‘지’줄을 b′로 조현하는 현상은 한성기, 김운선, 강태홍에게 나타났다. 김종기와 정남희(1939년)는 ‘지’줄을 c″로 조현하여 연주하다가 연주 도중 b′로 체괘하였다. 겹청조현법은 심상건에게만 나타났는데, 제비표(1926년)음반에서는 ‘지’줄을 c″로, 콜럼비아(1931년)음반에서는 b′로 조현하였다. 둘째, 현재 통용되는 g본청 계면길의 구성음 중 f(더음청), b♭(꺾는 윗청), c(엇청) 이외에 f♯, b, c♯이 빈번하게 출현하는 현상이 있어 새로운 세 음을 추가하여 계면길의 구성음을 재정의하였다. 이와 같은 f♯, b, c♯ 세 음은 생삼청(b본청 우조길)으로 변조할 수 있는 근거가 되었다. 생삼청은 심상건, 한성기, 정남희(1934년), 김종기에게 나타났다. 셋째, 안기옥과 정남희에게서 빠른 농현을 볼 수 있었다. 당시에는 빠른 농현도 하나의 연주양식이었으나, ‘발발성’이라고 인식하는 풍토에 따라 김창조계와 같은 농현을 선호하게 되었다. 또 김창조의 영향을 받은 연주자는 엄지로만 줄을 누르는 좌수법을 구사하였으나, 안기옥에게 영향을 받은 연주자는 엄지와 무명지를 동시에 사용하는 좌수법을 보여주어 김창조와 안기옥의 연주 수법이 서로 달랐음을 확인할 수 있었다. 넷째, 당시에는 진양조의 박을 셋으로 나누는 양상뿐만 아니라 둘로 나누는 운용 방식도 나타났다. 김해선, 한성기, 심상건은 한 박을 둘 또는 셋으로 나눠 단위박을 ♩또는 󰁜로 인식한 반면, 안기옥, 정남희, 김종기, 강태홍은 󰁜가 셋으로 나뉜 분박을 사용하였고, ♪가 단위박이 되었다. 다섯째, 음악의 특징과 관련한 위의 내용들은 계보를 새롭게 해석할 수 있는 근거가 되었다. 스승이 알려져 있지 않은 김해선은 김창조계와 안기옥의 특성이 혼재되어 있는 것으로 보아 경상도의 예기(藝妓)조합에서 전라도 산조연주자들의 음악적 내용을 흡수했을 것이라 추측할 수 있었다. 안기옥은 조현법, 악조 구성, 생삼청, 박의 운용, 농현, 좌수법 등에서 김창조계와는 다른 특징을 보였으며, 비교 분석을 통해 한숙구에게 배웠음을 유추할 수 있었다. 강태홍은 박의 운용 방식이 김창조계와는 달랐다. 이상 20세기 전반 가야금산조의 음악적 특징을 살펴봄으로써 모호했던 계보에 대해 재고할 수 있었다. 또한 초기 산조로부터 현행 산조로 이행되는 과정에서 변화 기조를 살필 수 있었으며, 아울러 산조의 예술적 확장에 대한 의미를 엿볼 수 있었다. 하지만 연구대상이 진양조로 한정되어 있어 유성기음반에 남겨진 다른 악장을 모두 살펴 20세기 전반 가야금산조의 면면을 살피는 것은 앞으로의 과제로 남는다.|This paper, by examining the musical characteristics of Gayageum Sanjo Jinyangjo in the gramophone records in the first half of the 20th century, aims to investigate the difference from the current Sanjo and examine the possibility of artistic expansion. The subject of this study is Gayageum Sanjo Jinyangjo by Kim Haeseon, Shim Sanggeon, Ahn Giok, Han Sungki, Kang Taehong, Jeong Namhee, and Kim Jongki. This study identified the tuning method for each performer, the scale and the modulation aspects of Gyemyeonjo, Nonghyeon and the left-handed method, and the application aspects of beats through the transcription of melody and Jangdan of Gayageum Sanjo. In addition, based on these contents, this study tried to reorganize the genealogy in which the teacher-in-law relationship was not revealed or ambiguous. First, in the first half of the 20th century, the tuning method of 'ji' string as b' and the method of that as c″ coexisted. The performers who tuned the 'ji' string as c″ are Kim Haeseon, Ahn Giok, and Jeong Namhee. This tuning method later led to Sung Geumyeon and Kim Yoondeok. On the other hand, like the current Gayageum Sanjo's tuning method, the feature of tuning 'ji' string as b' appeared to Han Sungki, Kim Unseon and Kang Taehong. Kim Jongki and Jeong Namhee played the 'ji' string tuning as c″, and then moved the Anjok to b' during the performance. The Gupcheong tuning method appeared only in Shim Sanggeon. He tuned the 'ji' string as c″ in the Jebipyo (1926) and as b' in Columbia (1931). It can be said that playing the 'ji' string gradually lower is a phenomenon of being Gyemyeon of Gayageum Sanjo. Second, based on the phenomenon of the frequent appearance of f♯, b, and c♯, besides f (Deeumcheong), b♭ (Kkeokkneun Wicheong), and c (Eoscheong) among the compositional tones of the currently used g Boncheong Gyemeongil, by adding new three tones, the compositional tones of Gyemeongil was redefined. Such three tones f♯, b, and c♯ became the basis for the modulation with Saengsamcheong (b Boncheong Ujogil). Saengsamcheong was found in Shim Sanggeon, Han Sungki, Jeong Namhee (1934), and Kim Jongki. Third, Ahn Giok and Jeong Namhee used quick Nonghyeon. At that time, fast Nonghyeon was also a style of performance, but according to the tendency perceived it as "Balbalseong", Nonghyeon like Kim Changjo’s genealogy was preferred. It was confirmed that Kim Changjo and Ahn Giok had different playing techniques, in that the performers influenced by Kim Changjo used the left-handed method of pressing the string only with thumb, but the performers influenced by Ahn Giok used the left-handed method using both thumb and the third finger at the same time. Fourth, at that time, not only the pattern of a beat divided into three in Jinyangjo, but also the pattern of a beat divided into two appeared. Kim Haeseon, Han Sungki, and Shim Sanggeon divided a beat into two or three, and recognized it as a quarter note or a dotted quarter note, while Ahn Giok, Jeong Namhee, Kim Jongki, and Kang Taehong used subdivision of a dotted quarter note into three, and there an eighth note was a beat. Fifth, the above contents related to the characteristics of music became the basis for a new interpretation of genealogy. Considering that the methods of Kim Haeseon, whose teacher is not known, was mixed with those of Kim Changjo’s genealogy and Ahn Giok, it could be assumed that the performers of Yegi Association in Gyeongsangdo absorbed the musical contents of Sanjo performers in Jeonlado. Ahn Giok showed different characteristics from Kim Changjo’s genealogy in terms of tuning method, composition of Akjo, Saengsamcheong, application of beats, Nonghyeon, the left-handed method, etc. And it could be inferred that Ahn Giok learned from Han Sookgu through comparative analysis. Kang Taehong showed a different appearance from Kim Changjo’s genealogy in the application method of beats. As above, by examining the musical characteristics of Gayageum Sanjo in the first half of the 20th century, it was able to reconsider the ambiguous genealogy. In addition, it was possible to investigate the trend of change in the process of transition from early Sanjo to current Sanjo, and apprehend the significance on the possibility of the artistic expansion of Sanjo. However, due to the limitation of this study in Jinyangjo, it remains a future study to examine the various features of Gayageum Sanjo in the first half of the 20th century by analyzing all other movements left in the gramophone record.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000596082https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168582
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE