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지자체 교통안전 컨설팅 기법에 관한 연구

Title
지자체 교통안전 컨설팅 기법에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Traffic Safety Consulting Techniques for Local Governments
Author
박수빈
Alternative Author(s)
Park, Su Bin
Advisor(s)
오철
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
교통사고 감소를 위해 교통안전 집중 관리 및 개선대책 등의 정책적 추진을 시행하고 있으며 경제 성장과 기술의 발달을 통해 자동차 및 교통 체계가 보다 고도화되어 교통안전성 증진에 기여하고 있다. 그럼에도 불구하고 우리나라는 OECD 가입국 중에서 인구 10만 명당 교통사고 사망자 수가 중하위권의 낮은 수준을 보이고 있다. 도로관리 주체에 따라 교통안전 사업 시행, 교통운영관리 전략, 교통안전 시설, 교통관제 등 교통여건이 다르다. 이와 같은 교통안전 정책 추진은 교통사고 심각도, 교통사고 예방 및 발생과 같이 교통상황 결과를 변화시킬 수 있기 때문에 도로관리 주체의 역할이 중요하다. 교통 환경, 경제적 여건이 발달된 지역은 비교적 교통안전 정책을 원활하게 추진할 수 있으나 반대의 경우 교통안전 개선대책을 적용하기 어려우며 교통안전 발전에 뒤쳐질 수 있다. 따라서 합리적인 교통안전 개선방안 수립을 지원하기 위해 지자체 교통안전 수준을 객관적으로 평가하여 지자체의 실정에 적절한 개선방안을 제시할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 지자체의 교통안전 수준을 진단하고 이에 적절한 맞춤형 개선방안을 제시할 수 있는 지자체 교통안전 컨설팅 기법을 개발하였다. 본 연구는 지자체 교통안전 컨설팅 기법을 개발하기 위해 세 가지 분석을 수행하였으며 첫 번째는 도로교통 특성을 이용한 지자체 유형화 방법론을 제시하였다. 이를 통해 교통안전과 도로 인프라, 사회경제 여건이 유사한 수준의 지자체의 유형을 분류하고 지자체 유형별 교통안전 특성을 도출하였다. 분석을 위해 계층적 군집분석과 비계층적 군집분석을 수행하였으며 분석 결과 지자체 유형을 4개로 구분하였다. 두 번째는 지자체 교통사고 발생에 영향을 미치는 영향요인과 영향요인별 중요도를 도출하였다. 교통사고 발생건수와 지자체 도로교통 특성 정보를 이용하여 분석하였다. 통계적 분석 결과 교통사고 영향요인을 도출하였고 휴리스틱 분석을 통해 지자체 유형별 교통안전 영향요인의 중요도를 분석하였다. 본 연구에서 제시한 지자체 유형을 기준으로 유형별 교통안전 영향요인의 중요도를 도출하였다. 세 번째는 사업용차량의 정보를 이용한 지자체 교통안전성 평가 방법론을 개발하였다. 기존 교통안전성 평가 지표의 시‧공간적 한계점을 보완하기 위해 지자체에서 주로 활동하는 사업용차량의 주행행태 정보를 활용한 평가 기법을 제시하였다. 택시와 버스의 수집되는 위험운전행동 정보를 지자체 평가의 새로운 평가 지표로 선정하였으며 분석을 통해 지자체 교통안전성 평가를 위한 주행행태 정보의 활용성을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 분석 방법론과 분석 결과를 기반으로 지자체 교통안전 컨설팅의 단계별 세부내용을 구성하였다. 지자체 교통안전 컨설팅 결과는 교통안전관리 설계 및 평가에 활용하여 지자체 교통안전성 증진에 기여할 수 있을 것으로 판단된다. 지자체의 도로교통과 사회경제적 여건 데이터를 이용하여 지자체 환경을 다각적으로 고려하였으며 교통안전성 평가가 가능한 새로운 평가 지표를 개발하였다. 특히, 지자체 관점의 교통안전성 관리 목적으로 체계적이고 과학적인 컨설팅 기법을 개발하였다는 점에 의의가 있다. 연구의 결과를 통해 교통안전성 증진을 위한 정책 결정 지원 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. |The government is promoting policies such as traffic safety management and improvement measures and is making efforts to reduce traffic accidents. Automobiles and transportation systems have evolved further in response to economic growth and technological developments, contributing to improved traffic safety. Despite these policy efforts and technological advances, South Korea's death toll per 100,000 people is among the worst among OECD countries. The role of the Road Management Office is important because the promotion of traffic safety policies can change the outcome of traffic conditions such as the seriousness of traffic accidents, prevention, and occurrence of traffic accidents. To support the formulation of rational traffic safety improvement measures, it is necessary to objectively evaluate the traffic safety level of local governments and present appropriate improvement measures that match the actual conditions of local governments. Therefore, in this study, we developed a consulting method that can diagnose the traffic safety level of local governments and propose appropriate improvement measures. To carry out local government traffic safety consulting, this study analyzed the classification of local governments and the factors that influence traffic safety. In this study, the local government was classified into four types in consideration of traffic conditions, traffic safety, economic characteristics, environmental conditions, and population characteristics. Heuristic analysis and statistical analysis were used to decide the factors that affect traffic safety. As a result of the analysis, the importance of factors impacting traffic safety was derived from each type of local government. And this study, a road safety evaluation method of local governments was developed that uses commercial vehicle driving data. To supplement the spatio-temporal limits of the conventional traffic safety evaluation index, an evaluation method utilizing information on passenger car operation patterns centered on local governments is presented. Through road safety evaluations by local governments, the usefulness of commercial vehicle driving data is shown. Based on the analysis method and the results presented in this study, the detailed content of the traffic safety consulting steps of local governments was constructed. The results of traffic safety consulting by local governments can be used in the design and evaluation of traffic safety management and contribute to the improvement of traffic safety by local governments. Using data on the road traffic and the socioeconomic conditions of local governments, we examined the environment of local governments from various angles and developed a new evaluation index that can evaluate traffic safety. In particular, it is significant in that we have developed a systematic and scientific consulting method to manage traffic safety from the perspective of local governments. These study results indicate that it could be used as policy-making support material to promote traffic safety.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000590194https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168580
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통ㆍ물류공학과) > Theses (Ph.D.)
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