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도로망 이동성 저하에 따른 대중교통망 강건성 비교 연구

Title
도로망 이동성 저하에 따른 대중교통망 강건성 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study on the Robustness of Public Transportation Networks : A Case of Road Capacity Reduction
Author
육영진
Alternative Author(s)
Yuk, Young Jin
Advisor(s)
김성호
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근에는 도로 네트워크에 영향을 주는 이상기후와 같은 자연재해와 교통사고, 화재 등 사회재난이 빈번하게 발생하면서 도로망의 이동성 기능이 상실하는 등 재난 재해로 인한 사회경제적 손실이 많이 발생하게 되었다. 이러한 측면에서 네트워크의 기능이 상실되지 않도록 유지 관리하는 것이 중요해지면서 도로 네트워크의 강건성 및 취약성 분석과 관련하여 다양한 연구가 진행되었다. 해외에서는 도로 네트워크에 대한 강건성 및 취약성 분석이 다양하게 이루어졌으며, 도로 네트워크 분석 외에도 대중교통에 대한 네트워크 강건성 분석이 다양하게 진행되었다. 그러나 국내에서는 도로 네트워크를 중심으로 강건성 분석이 수행되는 등 대중교통의 네트워크 강건성 분석이 매우 부족하였다. 이에 본 연구에서는 대중교통 네트워크를 중심으로 실제 도로의 이동성 저하가 대중교통에 미치는 영향을 제주도를 사례로 분석하였다. 대중교통 네트워크의 강건성을 분석하기 위하여 통행시간 지표를 활용하였고, 특정 도로망의 이동성 저하를 가정한 시나리오 분석 결과를 토대로 대중교통 네트워크에 미치는 영향과 승용차 네트워크에 미치는 영향을 지역 중심으로 비교 분석하였다. 시나리오로 제주도의 노형로 일부 구간에 이동성 저하가 발생을 가정하여 각 존별 통행경로 탐색 및 통행시간 도출하였고, 도로망의 이동성 저하가 대중교통 네트워크에 미치는 영향을 분석하였다. 사례 분석 결과 대중교통 네트워크가 승용차 네트워크보다 도로망의 영향이 큰 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 향후 대중교통 네트워크에 영향을 미치는 주요 도로를 분석하고, 나아가 대중교통 체계 개편과 같은 사업 시행시 분석 지표로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.|The purpose of this study is to analyze the robustness of road capacity reduction on the public transportation network. To define the robustness, this study analyzed the change in the travel time under scenarios. Meanwhile, road robustness for Public transit were defined as the level at which capacity is maintained in the event such as an incident. In the literature review, robustness and vulnerability were studied in various way by measuring the performance on road network by line, node, or region. In addition, not only the road network but also the public transportation network is being considered and evaluated. This study analyzed the robustness and vulnerability through the case studies which could affect present public transportation network. To estimate robustness and vulnerability, travel route and time differences in Jeju, Korea were derived as scenarios. As a result, capacity reduction for a specific road section on the public transportation network affect a change in travel time. Through this study, this result could contribute to identify sections that have a large impact on the public transportation network.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592676https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168579
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통ㆍ물류공학과) > Theses (Master)
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