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dc.contributor.advisor이건우-
dc.contributor.author김영하-
dc.date.accessioned2022-02-22T02:18:46Z-
dc.date.available2022-02-22T02:18:46Z-
dc.date.issued2022. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591935en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168578-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the network patterns between the existing bus routes and the actual utilization of passengers. For this purpose, this study targeted a single bus route of the small and medium-sized city of Korea, the City of Yeosu, and conducted the centrality and cluster analysis of its network by using the social network analysis (SNA) method. The degree centrality and the betweenness centrality are used as the centrality indexes for the bus route network and the O/D network of bus users. The route network is based on the bus operating routes, and the O/D network is based on the O/D data of passengers’ transportation cards. In addition, through the cluster analysis of bus-stop nodes, the tendency of sub-network clustering within the entire network is examined. In terms of the degree centrality, the bus route of study area was designed for an easy access focusing on the intercity bus terminal, but the utilization pattern of passengers shows a heavy usage of routes to commercial district in Yeosu. In terms of the betweenness centrality, the bus route was designed for an easy transfer and stopover in the central places of commerce and administration but the utilization pattern of passengers shows a high rate of transfer and stopover in the place of the intercity bus terminal. According to the result of cluster analysis for the bus route and clustering tendency of passengers, both of the bus route based network and the O/D based network show a similar pattern of sub network clustering. North West region of Yeosu and South East region of Yeosu separately form a sub-cluster as the passengers tend to frequently use the bus transportation within each sub-cluster. Based on the findings in this study, the actual usage of bus transportation is concentrated in the central places of passengers’ activities, regardless of the bus route plan which focused on the passengers’easy access. This study suggests that, in case of a small and medium-sized city where intra-city bus is major public transportation, understanding the centrality of public transportation is critical to design the bus route plan responding to spatial structure.|본 연구에서는 SNA 분석 방법론을 이용하여 지방 중소도시의 단일 대중교통 노선을 대상으로 네트워크의 중심성 및 군집성 분석을 실시하였으며 실제 구축된 노선과 이용객의 이용 패턴의 차이를 알아보는데 주목적이 있다. 시내버스 노선자료로 노선 네트워크를 구축하고, 이용객 교통카드의 O/D로 O/D 네트워크를 구축하여 두 네트워크에 대해 버스라는 교통수단의 통행을 설명할 수 있는 중심성 지표인 연결 중심성과 매개 중심성 지표를 이용하여 개별 정류장 노드의 중심성 분석을 수행하였다. 추가분석으로 군집성 분석을 통해 전체 네트워크가 아닌 군집된 하위 네트워크를 확인하여 어떻게 군집을 이루고 통행이 이루어지는지 확인하였다. 연결 중심성 측면에서 보면 분석 대상지의 버스노선이 교통 결절점 위주로 접근성이 좋도록 노선이 설계되었으나 이용객 입장에서는 상업지역 쪽으로 많이 통행하는 것으로 분석되었다. 매개 중심성 측면에서 보면 노선이 상업 중심, 행정 중심, 지역 결절점에 환승 및 경유가 쉽도록 설계되었으나, 이용객 입장에서 상업과 시외 이동을 위한 교통 결절점 위주로 환승 및 경유가 활발한 것으로 분석되었다. 군집분석을 통해 버스 노선과 이용객들의 군집성을 알아 본 결과. 노선기준네트워크와 O/D 네트워크 모두에서 비슷한 패턴의 하위 네트워크 군집을 이루고 있었으며 여수시 북서 지역과 남동 지역으로 나뉘어 군집을 이루고, 하위 군집 내에서 이용객의 통행이 활발한 것으로 분석되었다. 이상의 분석 내용을 종합하면, 버스노선은 이용객의 접근성을 고려하여 계획되었으나, 이용객 측면에서는 활동의 중심이 되는 곳에서 통행이 집중되는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 시내버스가 주요 대중교통 수단인 지방 중소도시의 버스 노선 계획에 활용할 수 있을 것으로 기대된다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleSNA 분석방법을 이용한 시내버스 노선 분석-
dc.title.alternativeBus Transportation Network Analysis Using SNA : Focused on City of Yeosu-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김영하-
dc.contributor.alternativeauthorKim, YoungHa-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department교통ㆍ물류공학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통ㆍ물류공학과) > Theses (Master)
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