577 0

대학 PBL수업에서 교수자의 역할 규명에 관한 연구: 실천적 지혜를 중심으로

Title
대학 PBL수업에서 교수자의 역할 규명에 관한 연구: 실천적 지혜를 중심으로
Other Titles
A Study on Verifying the Role of the Professor in Problem-Based-Learning: Based on the Phronesis
Author
김승미
Alternative Author(s)
Seungmi Kim
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Changes in the knowledge-based society and the development of info rmation and communication technology in the 21st century are evolvin g the educational realm, and in response to societal changes brought about by the Fourth Industrial Revolution, pedagogy is also facing a f ull change. In order to nurture talents needed in the new era, the Min istry of Education announced a plan to support the improvement of th e competitiveness of university education, and each university is also striving to cultivate convergent talent through innovation in the way e ducation is administered. Currently, interest in PBL(problem-based learning) is increasing across universities and the transition of the role of instructors from mere information-deliverers to professional guides and learning facilitators are drawing attention. The PBL class is a teaching and learning method in which the instructor's experience and competence play a pivotal role in deliveries, so the instructors hold the most important role in PBL classes. Notwithstanding, there has been no active research on the role of instructors in PBL classes, and there was insufficient research that proposed the direction of the practical guidance on how the instructors need to facilitate the PBL classes. Therefore, this study conducted a phenomenological qualitative study to investigate the new role of instructors with practical wisdom in PBL classes. Through this, the characteristics and roles of instructors were explored with practical wisdom in the PBL class. As a result, the characteristics of university instructors with practical wisdom in PBL classes were divided into five types: (1) best judgment; (2) situational adaptability; (3) reflection; (4) communication and empathy; and (5) flexibility. First, the best judgment was subdivided into the themes of seeking a learning community and targeting a common good. Second, regarding situational adaptability, there were negotiating problems and responding to the situation. The third and fourth areas included self-reflection and reflection through evaluation from others and guidance on the special characteristics of the class and understanding the learners' thinking pattern and tendency respectively. Lastly, in the area of flexibility, it revealed the topics on a class design suitable for the characteristics of the subject and the change of classes that demonstrated flexibility. Based on this, the role of instructors with practical wisdom in the PBL class could be divided into three stages of before, during, and after class. First of all, there are three types of responsibilities that instructors need to take before the PBL classes: "a problem designer who pursues common good through best judgment," "a problem situation developer who communicates and empathizes with the learners through understanding them," and "a professional class planner who plans upon reflections." Then there are roles that need to be undertaken while discerning instructors facilitate PBL classes, such as "facilitating class while coordinating problems and adapting to the situation," "guiding the students' learning by being flexible and suggesting appropriate solutions," "encouraging communal learning by solving problems collaboratively upon reflections," and "expediting the learning process by encouraging independent study patterns through communication and empathy." Finally, the roles of the sensible instructor at the end of the PBL class encompassed "counseling from various experiences" and "evaluating and providing professional feedback based on the best judgments." Through this study, it is hoped that the instructors select the best alternative in various PBL class situations, coordinate classes appropriately, and guide the students correctly according to the unique characteristics and conditions of the PBL classes.|21세기 지식기반 사회의 변화와 정보통신기술의 발달은 교육학 분야에도 다양한 변화를 가져오고 있으며, 교육학 분야에서도 4차 산업혁명의 사회 변화에 대응하여 전면적인 교육 혁신을 맞이하고 있다. 4차 산업혁명 시대에 필요한 인재를 양성하기 위하여 교육부는 대학교육의 경쟁력 향상을 지원하기 위한 방안을 발표하였으며, 이에 각 대학들도 교육의 질을 개선하고자 대학 교육의 혁신을 통해 융·복합형 인재를 양성하고자 노력하고 있다. 현재 대학 교육에서 PBL에 대한 관심이 높아지고 있으며 더불어 교수자의 역할이 지식의 전달자에서 안내자, 학습 촉진자로서의 변화되고 있는 역할이 주목받고 있다. 대학 PBL 수업 현장은 다양한 상황에서 교수자의 경험과 역량이 고려되는 교수학습 방법이기에, PBL 수업에서 가장 중요한 것은 교수자의 역할이다. 그러나 PBL 수업에서 교수자의 역할에 대한 연구는 활발하게 이루어진 편은 아니었으며, 실제적으로 교수자가 PBL 수업에서 어떻게 해야 하는지 그 방향을 구체적으로 제시하는 연구는 부족했다. 이에 본 연구는 대학 PBL 수업에서 실천적 지혜의 관점에서 교수자의 새로운 역할을 규명하고자 현상학적 질적 연구를 진행하였다. 이를 통해 대학 PBL 수업 현장에서 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 특징과 역할이 무엇인지 탐색하였다. 그 결과 대학 PBL 수업에서 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 특징을 다섯 가지 유형으로 ‘최선의 판단’, ‘상황 대처’, ‘성찰’, ‘소통과 공감’, ‘융통성’으로 도출되었다. 첫째, ‘최선의 판단’영역은 ‘학습공동체 추구’, ‘공동선을 목표’가 주제로 드러났다. 둘째, ‘상황 대처’ 영역은 ‘문제 조율’, ‘상황 대처’가 주제로 드러났다. 셋째, ‘성찰’영역은 ‘자기 성찰’, ‘타인평가를 통한 성찰’이 주제로 드러났다. 넷째, ‘소통과 공감’영역은 ‘수업의 특수성 안내’, ‘학습자의 학습사고와 성향이해’가 주제로 드러났다. 마지막으로 ‘융통성’영역은 ‘교과목 특성에 적합한 수업 설계’, ‘융통성을 발휘한 수업 변경’이 주제로 드러났다. 이를 통해 도출된 대학 PBL 수업에서 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 역할을 수업 전, 수업 중, 수업 후인 단계별로 구분할 수 있었다. 첫째, 대학 PBL 수업 전 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 역할을 세 가지 유형인 ‘최선의 판단을 통해 공동선을 추구하는 문제설계자’, ‘학습자 이해를 통한 소통과 공감의 문제상황개발자’, ‘성찰을 통한 전문가적인 수업설계자’이다. 둘째, 대학 PBL 수업 중 단계에서 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 역할은 ‘문제를 조율하고 상황에 대처하는 학습진행자’, ‘융통성을 발휘하여 적절한 대안을 제공하는 학습안내자’, ‘성찰을 통한 협력적 문제해결의 공동학습자’, ‘소통과 공감을 통한 자기주도적 학습을 촉진하는 학습촉진자’이다. 마지막으로 대학 PBL 수업 후 단계에서 실천적 지혜를 갖춘 교수자의 역할은 ‘많은 경험 속에 체득한 융통성있는 조언자’, ‘최선의 판단을 통한 전문적인 피드백을 제공하는 평가자’로 나타남을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 대학 PBL 수업에서 교수자의 역할을 수행하기 위하여 교수자가 다양한 PBL 수업 상황에서 최선의 대안을 선택하고, 대학 PBL의 특수한 수업 상황에 맞게 적절하게 수업을 조율하고 올바르게 행동함에 도움이 될 수 있기를 소망한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592205https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168573
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE