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징광고속철도가 해외로부터 유입되는 직접투자와 고용에 미치는 영향

Title
징광고속철도가 해외로부터 유입되는 직접투자와 고용에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Jing Guang High-speed Train on Inward FDI and Employment
Author
진박문
Alternative Author(s)
Chen Bowen
Advisor(s)
문춘걸
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
고속철도는 거리가 먼 지역간 이동에 소요되는 시간을 줄여서 큰 편의를 제공하는 중요한 교통수단이다. 경제성장의 측면에서는, 고속철도가 여러 지역을 연결하게 됨에 따라 생산요소의 지역간 유출과 유입을 촉진한다. 생산요소의 이동은 지역별 발전에 큰 영향을 미치기 때문에 고속철도가 생산요소의 유출/유입에 미치는 영향을 분석하는 것은 중요한 논제이다. 본 논문은 중국 징광고속철의 전 노선 개통이 경유 도시의 생산요소 이동에 미친 영향을 분석한다. 실증분석은 다음의 순서에 따라 수행한다. 고속철이 경유하는 도시들을 실험군으로 그리고 경유하지 않는 도시들을 대조군으로 분류하고, 성향매칭기법을 통하여 실험군과 대조군으로부터 비교가능한 도시들을 선별한다. 선별된 도시들을 대상으로 이중차분법을 적용하여 고속철이 생산요소의 이동에 미치는 영향을 분석한다. 실증분석에서는, 징광고속철 노선의 남쪽에 위치한 3개 성의 도시들을 “분석표본 1”, 그리고 노선의 북쪽에 위치한 2개 성의 도시들을 “분석표본2”로 분리하였다. 징광고속철의 전 노선 개통이 생산요소의 이동에 미친 영향은 2개의 분석표본 간에 부호가 반대이며 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 분석표본 1에서는 음의 영향, 분석표본 2에서는 양의 영향이 나타났다. 즉, 징광고속철 전 노선 개통이 남쪽에 위치한 3개 성에서는 경유 도시로부터 비경유 도시로 생산요소가 유출되는 부정적인 영향이 발생한 반면, 북쪽에 위치한 2개성에서는 비경유 도시로부터 경유 도시로 생산요소가 유입되는 촉진적인 영향이 발생하였다. | High-speed train shortens travel time between distant regions, providing people with convenience and has become an important means of transportation. From the perspective of regional economic development, high-speed train connects distant regions and promotes outflow/inflow of production factors across regions. Since flow of production factors has a big impact on regional development, it is of great significance to analyze the impact of high-speed train on the outflow/inflow of production factors. We analyze the impact of Jing Guang high-speed train on inward FDI and employment. We classify cities into two groups: the cities served by the high-speed train are placed in the treatment group while those not served by the high-speed train are placed in the control group. Then, the estimation sample consisting of comparable cities is constructed the propensity matching method. Further then, we estimate the impact of the high-speed train on production factors using the DiD method. In empirical analysis, we divided the five provinces served by the Jing Guang high-speed train into Subsample-I consisting of the three provinces on the south of the route and Subsample-II consisting of the two provinces on the north of the route. The impact was found to be statistically significantly negative in Subsample-I and statistically significantly positive in Subsample-II. Jing Guang high-speed train made production factors move from cities on its route to cities not on its route in Subsample-I. In contrast, it made production factors move from cities not on its route to cities on its route in Subsample-II.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592910https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168540
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ECONOMICS & FINANCE(경제금융학과) > Theses (Master)
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