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알리바바와 네이버의 ESG활동 비교연구

Title
알리바바와 네이버의 ESG활동 비교연구
Other Titles
A Comparative Study on ESG Activities of Alibaba and Naver
Author
이묘홍
Advisor(s)
박병진
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인터넷기업은 일반 제조기업과 같은 공장은 없지만, 수많은 정보를 처리하기 위해 서버 운영에 막대한 전력이 들어가는 만큼 탄소 배출량도 많다. 또한 최근 몇 년 동안 각종 인터넷 정보 보안 사건이 수시로 발생하였다. 따라서 ESG는 인터넷 기업에 중요한 이슈이다. 본 연구는 중국과 한국의 인터넷 기업을 대표하는 두 기업, 알리바바 그룹과 네이버가 ESG를 어떻게 실천하는지를 검토하고, ESG활동의 내용, ESG 평가 방법 및 평가 등급, ESG 관리를 비교함으로써 양국의 ESG활동의 특성 및 장단점을 제시해 보고자 하였다. 네이버는 중장기 ESG 전략을 수립하고, 친환경 이커머스 생태계, 파트너 성장 지원, 지배구조 투명성 유지 및 선진화 , 기후변화, 정보보호 및 보안, 공정거래, 윤리경영 7대 전략을 ESG 경영의 방향으로 제시하였다. 알리바바의 ESG활동은 기업 거버넌스, 지적 소유권 보호, 네트워크 보안, 데이터 보호, 인적 자원, 사회적 영향,  환경 영향 7개 측면에서 전개하였다. ESG 활동 내용에 있어서 두 기업은 환경 측면에서 탄소배출 저감이 핵심 활동으로 삼고 있다. 동시에 알리바바가 대중을 이끌고 저탄소 생활에 참여하고 환경 보호에 집중하고 있다. 사회 측면에서 두 기업은 정보 보안, 인적 자원발전에 힘쓰고 있다. 이외에도 알리바바가 위조방지동맹을 설립하여 지적 소유권을 보호한다. 알리바바가 사회 봉사활동을 상대적으로 중요시하는데 주로 빈곤 구제와 취약계층에 대한 지원, 자사의 기술 및 플랫폼을 통해 사회문제를 해결한다. 반면 네이버는 중소상공인과 창작자를 주로 지원한다. 지배구조 측면에서 두 기업은 윤리경영을 한다. 동시에 네이버는 리스크 관리를 중시한다。 ESG 평가에 있어서는 네이버가 알리바바에 비해  MSCI ESG평가기관에서 높은 등급을 받고 탄소 배출, 기업 거버넌스, 기업 행위, 인적 자원 발전, 프라이버시 및 데이터 보안이 선두를 달리다. 반면 알리바바는 평균 수준에 있다. ESG 관리에 있어서는 네이버는  ESG 위원회 설치하고 전담 조직을 구성해서 ESG 관리를 정규화하다. 알리바바는 ESG 관련 조직이 없고 사회책임 부서가 관리한다. 이상의 연구 결과를 요약해 보면, 네이버와 알리바바의 ESG 활동에는 공통점과 차이점이 존재한다. 이는 한국과 중국에서의 ESG 발전의 차이, 정책, 사회적 배경 차이로 인한 것으로 보인다. 비교를 통해 네이버의 ESG 관리는 알리바바에 비해 완전하다. 인터넷 기업 경우는 탄소배출, 인적 자원 관리, 프라이버시 및 데이터 보안, 기업 거버넌스, 기업 행동이 중요한 ESG 이슈라고 볼 수 있다.|Although Internet companies do not have factories like general manufacturing companies, in order to process a large amount of information, the operation of the server needs to invest huge amounts of electricity, so carbon emissions are large. And in recent years, various network information security incidents have occurred from time to time. Therefore, ESG is an important topic for Internet companies. This study aims to explore how Alibaba Group and NAVER, the Internet companies representing China and South Korea, practice ESG, By comparing the content of ESG activities, ESG evaluation methods, ESG evaluation levels, and ESG management of the two companies, it reveals the characteristics and advantages and disadvantages of ESG activities in the two countries. NAVER has established a medium- and long-term ESG strategy, and sets seven major strategies for ESG management: environmental protection of e-commerce ecosystem, support for partner growth, maintaining transparency and advancement of governance structure, climate change, information - 55 - protection and security, fair trade, and ethical management as the direction of ESG management. Alibaba’s ESG activities are carried out from seven aspects: corporate governance, intellectual property protection, network security, data protection, human resources, social impact, and environmental impact In terms of the content of ESG activities, the two companies have made carbon emission reduction a core activity in the environment. Meanwhile, Alibaba is leading the public to participate in low-carbon living and focusing on protecting the environment. On the social level, the two companies are committed to information security and human resources development. In addition, Alibaba has established an anti-counterfeiting alliance to protect intellectual property rights. Alibaba is relatively focused on social service activities, mainly poverty alleviation, support for the disadvantaged, and using the company's technology and platform to solve social problems. On the contrary, Naver mainly supports small and medium-sized businessmen and creators. In terms of corporate governance, both companies follow ethical operations. Meanwhile naver conducts risk management. In terms of ESG evaluation, Naver received a higher grade in the MSCIESG evaluation organization compared to Alibaba, with carbon emissions, corporate governance, corporate behavior, human resource development, privacy and data security in the leading position. On the contrary, Alibaba is at an average level. In terms of ESG management, NAVER has set up an ESG committee to form a special organization to standardize ESG management. Alibaba does not - 56 - have an ESG related organization and is managed by a social responsibility department. To sum up the above research results, there are similarities and differences in the ESG activities of NAVER and Alibaba. This may be due to differences in ESG development, policies, and social backgrounds between South Korea and China. By comparison, NAVER's ESG management is more complete than Alibaba. For Internet companies, carbon emissions, human resource management, privacy and data security, corporate governance, and corporate behavior are important ESG topics.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591789https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168516
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