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기업집단의 서비스화가 경영성과에 미치는 영향 : 국내 대규모 기업집단을 중심으로

Title
기업집단의 서비스화가 경영성과에 미치는 영향 : 국내 대규모 기업집단을 중심으로
Other Titles
The Effect of Servitization of Business Groups on Management Performance : Focusing on Large Domestic Business Groups
Author
이재훈
Alternative Author(s)
Lee, Jae Hoon
Advisor(s)
김대철
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Korea is making remarkable progress in the manufacturing industry and is playing an important role in enhancing national competitiveness. However, it is experiencing difficulties in creating added value and decreasing operating profit in the manufacturing industry amid fierce competition due to the rapid growth of the Chinese manufacturing industry, which is dominated by price competitiveness. At this point in time where competition among manufacturing companies is overheating and the growth potential and profitability are limited, manufacturing companies are adopting a servitization strategy to secure a competitive advantage and to increase profits by enhancing added value. Research on the serviceization of manufacturing companies as a strategy to secure competitive advantage has been actively conducted since the late 1980s. However, most of the preceding studies on the serviceization strategy of manufacturing companies deal with the performance, case studies and theories of serviceization at the level of a single company. Korea constitutes a major axis of the economy in the form of a large-scale business group, and the synergy effect between affiliates resulting from the serviceization of a large-scale enterprise group may be different from the serviceization of a single company. In addition, serviceization at the level of a single company has a very high relativeness to the company's core products. However, since a business group is composed of affiliates in multiple industries, the service relativenss between each independent affiliate is not higher than that of a single company. Accordingly, it is necessary to understand how service relativeness at the business group level controls the impact of servitization on management performance. Therefore, in this study, 98 affiliates listed on KOSPI and KOSDAQ within Samsung, Hyundai Motor, SK, LG, Lotte, POSCO, Hanwha, Doosan, and CJ business groups were sampled, and panel data for 10 years from 2011 to 2020 was used. Therefore, it was empirically analyzed how the serviceization of large-scale domestic business groups affects management performance in the long term. In addition, the moderating effect of service relativeness on the effect of business group serviceization on management performance was analyzed, and the results are as follows. First, it was found that the business group's servitization strategy can have a positive effect on management performance, and it was found that the higher the servitization ratio of the business group, the higher the management performance. Second, it was found that the effect of increasing management performance according to the increase in serviceization increases as the service relativeness increases. Based on these results, this study suggests a direction for enhancing the competitiveness of large Korean business groups and establishing future strategies| 한국은 제조 산업에서 눈부신 발전을 거듭하며 국가 경쟁력을 높이는 데 중요한 역할을 하고 있다. 그러나 가격 경쟁력을 앞세운 중국 제조 산업의 급격한 성장으로 인한 치열한 경쟁 속에서 제조업의 부가가치 창출 및 영업이익이 감소하는 어려움을 겪고 있다. 이처럼 제조 기업 간 경쟁 과열과 성장성 및 수익성의 한계에 봉착한 현시점에서 제조 기업은 경쟁우위를 확보하고 부가가치의 제고를 통한 수익증대를 실현하기 위해 서비스화 전략을 도입하고 있다. 경쟁우위를 확보하기 위한 전략인 제조 기업의 서비스화에 관한 연구는 1980년대 후반부터 활발하게 진행되고 있다. 하지만 제조 기업의 서비스화 전략에 관한 선행 연구들은 대부분 단일 기업 차원에서 서비스화의 성과 및 사례연구와 이론에 대해 다루고 있다. 한국은 대규모 기업집단이라는 형태로 경제의 큰 축을 이루고 있고, 대규모 기업집단의 서비스화에 따른 계열사 간 시너지 효과는 단일 기업의 서비스화와 다를 수 있다. 또한, 단일 기업 차원에서의 서비스화는 해당 기업이 가진 핵심 제품과의 관련성이 매우 높게 나타난다. 하지만 기업집단은 여러 업종의 계열사를 통해 구성되기에 각각의 독립적인 계열사 간 서비스 관련성은 단일 기업의 서비스 관련성보다 높지 않다. 이에 따라 기업집단 차원에서의 서비스 관련성이 서비스화가 경영성과에 미치는 영향을 어떻게 조절하는지 파악할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 삼성, 현대차, SK, LG, 롯데, 포스코, 한화, 두산, CJ 기업집단 내 KOSPI 및 KOSDAQ에 상장된 98개의 계열사를 표본으로, 2011년부터 2020년까지 10년간의 패널데이터를 이용하여 국내 대규모 기업집단의 서비스화가 장기적으로 경영성과에 어떠한 영향을 미치는지 실증적으로 분석하였다. 또한, 기업집단의 서비스화가 경영성과에 영향을 미치는 데 있어 서비스 관련성의 조절 효과에 대해 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업집단의 서비스화 전략을 통해 경영성과에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 것을 알 수 있었으며 기업집단의 서비스화 비중이 높아질수록 경영성과는 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스화의 증가에 따른 경영성과의 증가 효과는 서비스 관련성이 증가할수록 더욱 증대되는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 바탕으로 한국 대규모 기업집단의 경쟁력 제고 및 향후 전략 수립에 관한 방향성을 제시한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591449https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168508
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