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dc.contributor.advisor조남재-
dc.contributor.author장징-
dc.date.accessioned2022-02-22T02:17:04Z-
dc.date.available2022-02-22T02:17:04Z-
dc.date.issued2022. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000590571en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168498-
dc.description.abstract연구배경: 요즘 소셜미디어 채용이 새로운 트렌드가 되고 있다. 현재 소셜미디어 채용의 발전은 초기 단계에 있다. 소셜미디어 채용에 대한 학자들의 관점에 따라 평가가 다르다. 선행 연구를 검토한 결과 소셜미디어 채용은 아직 걸음마 단계이며 경험적 연구가 부족한 것으로 나타났다. 동시에 대부분의 연구는 채용자의 관점에서 진행된 바 있다. 구직자 입장에서의 소셜미디어 활용에 대한 연구는 아직 미비한 수준이다. 연구목적: 이 논문은 구직자의 관점에서 소셜미디어 이용이 정보 품질과 정보 확보에 미치는 영향에 대한 탐구를 목적으로 한다. 그래서 본 논문은 구직자 시각으로 두 가지 연구 질문을 제시한다. 1. 구직과정에서 SNS 어떻게 사용하면 좋은 구직정보를 얻기 되는가? 2. 구직과정에서 SNS를 어떻게 사용하면 구직 정보를 더 쉽게 찾는가? 연구방법: 본 논문은 연구를 위해 설문 조사를 실시한다. 선행 연구 바탕으로 정보 검색 활동, 소셜 네트워크 활동, 커뮤니티 기반 공유 활동 3가지 독립변수, 정보 품질 및 정보 확보 2가지 독립변수, SNS 사용량 조정변수로써 설정한다. 총 34개의 문항이 설문지에서 설계되었으며 주요 문항은 리커트 5점 척도로 측정되었다. 2021년 10월 20일부터 10월 29일까지 579건의 데이터가 수집되었으며 최종 사용 가능한 설문지 번호는 507건이다. 데이터는 SPSS 21.0과 AMOS 25.0에 의해 분석되었다. 연구결과: 첫째, 커뮤니티 기반 공유 활동, 정보 검색 활동, 소셜 네트워크 활동 모두 구직 정보 품질에 긍정적(+)인양향을 미친다. 둘째, 커뮤니티 기반 공유 활동과 정보검색 활동은 구직 정보 확보에 긍정적인 (+) 효과를 준다. 다만 소셜 네트워크 활동은 구직 정보 확보에 큰 영향을 미치지 않는다. 셋째, SNS 사용량은 SNS 이용 행동 패턴와 구직 정보 품질 간에 조절효과가 없다. 넷째, SNS 사용량은 소셜 네트워크 활동 및 구직 정보 확보 간에 조절효과가 있으며, 정보 확보와 정보 검색 활동간 관계에 대한 조절 효과가 있다. 반면, SNS 사용량은 커뮤니티 기반 공유 활동 및 구직 정보 확보에 아무런 영향을 미치지 않는다. 주요 단어: 소셜 미디어 구직, 소셜 미디어 사용 행동, 정보 품질, 정보 확보 |Background: Nowadays, Social media recruitment become a new trend. At present, the development of social media recruitment is in its infancy. The scholars hold different attitudes towards social media recruitment. The researchers examined the relevant paper and found that social media recruitment was still in its infancy, and lacked empirical research. At the same time, most studies are conducted from the perspective of recruiters, and there is almost no research on the use of social media in job hunting from the perspective of job seekers. Purpose: The purpose of this paper is to explore the influence of t social media usage on information quality and information acquisition from the perspective of job seekers. There are 2 research questions: 1. How to use SNS to obtain high-quality employment information in the job-hunting process? 2. Can the use of SNS improve the convenience of obtaining employment information? Methods: This paper adopts a questionnaire survey for empirical research. According to the prior study, this paper sets up 3 independent variables: information searching activity, social networking activity, and community-based sharing activity; 2 dependent variables: information quality and information acquisition; and 1 moderator variable: the amount of SNS use. A total of 34 questions were designed in the questionnaire, and the main questions were measured by a Likert 5-point scale. From October 20 to October 29, 2021, 579 data was collected and the final available questionnaire number is 507. Data were analyzed by SPSS 21.0 and AMOS 25.0. Results: First, community-based sharing activity, information searching activity, and social networking activity all have positive (+) on employment information quality. Secondly, community-based sharing activity and information searching activity have a positive (+) effect on employment information acquisition. However, social networking activity has no significant effect on employment information acquisition. Thirdly, the amount of SNS use has no moderate effect on the patterns of SNS usage behaviors and employment information quality. Fourth, the amount of SNS use has a moderator effect on social networking activity and employment information acquisition and has a moderator effect on information searching activity and employment information acquisition. moderator effect. Whereas, the amount of SNS use has no moderator effect on community-based sharing activity and employment information acquisition.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleThe effects of job-related social media usage on employment information quality and information acquisition-
dc.title.alternative취업 관련 소셜미디어 사용이 구직 정보 품질 및 정보 확보에 미치는 영향-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthorJing Zhang-
dc.contributor.alternativeauthor장징-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영정보시스템-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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