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반려견 동반 호텔선택속성 제약인식이 부정적 감정 및 회피행동에 미치는 영향과 반려견 애착의 조절효과

Title
반려견 동반 호텔선택속성 제약인식이 부정적 감정 및 회피행동에 미치는 영향과 반려견 애착의 조절효과
Other Titles
The Effect of Perception of Constraints on a Companion Dog Hotel Selection Attributes on Negative Emotions and Avoidance Behavior and the Moderating Effect of the Companion Dog attachment
Author
손영은
Alternative Author(s)
Son. Yeong Eun
Advisor(s)
조민호
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국내 반려인의 인구가 증가함에 따라 반려동물 동반관광 산업이 발전하였고, 국내 여행의 새로운 트렌드로 호캉스가 떠오르면서 반려동물 동반여행에 대한 수요도 증가하고 있다. 이를 위해 반려견 동반 호텔이 증가하고 관련 패키지 상품도 다양하게 출시가 되어 이용객이 증가하고 있는 상황이지만, 반려견 동반 호텔에 대한 연구가 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 반려견 동반 호텔의 호텔선택속성 제약인식과 고객의 부정적 감정 및 회피행동의 영향관계와 반려견 애착의 조절효과를 분석하는 것이다. 본 연구의 표본수집을 위해 반려견 동반 호텔을 이용한 경험이 있으며, 반려견을 양육하고 있는 성인 남녀를 대상으로 강아지 온라인 커뮤니티에 온라인 설문조사를 진행하여 유효표본 280부를 획득하였다. 이를 바탕으로 SPSS 26.0 및 AMOS 26.0 통계프로그램의 활용을 통하여 실증적인 분석을 하였으며, 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 반려견 동반 호텔선택속성 제약인식 3가지 요인 중 정책 제약인식과 부대시설 제약인식은 부정적 감정에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부정적 감정은 회피행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 3가지 제약인식 요인 중 위치 제약인식이 회피행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 부정적 감정의 매개효과를 검정하여, 위치 제약인식과 부대시설 제약인식은 부분매개 역할을 하는 것으로, 정책 제약인식은 완전매개 역할을 하는 것으로 확인되었다. 다섯째, 반려견 동반 호텔선택속성 제약인식이 부정적 감정에 영향을 미치는 데 있어 반려견 애착의 조절효과는 미세하게 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 통계적으로 유의한 결과는 아닌 것으로 검증되었다. 본 연구의 학문적 시사점은 첫째, 반려견 동반 호텔에 대한 연구주제의 제시 및 반려견 동반 호텔선택속성의 제약요인을 규명했다는 점이다. 둘째, 반려견 동반 호텔선택속성 제약인식이 태도 요인과 행동 요인으로 구분되어 각 특성에 맞는 변수와의 영향관계를 확인했다는 점이다. 셋째, 부정적 감정의 매개효과를 실증적으로 검정하였고, 반려견 동반 호텔선택속성 제약인식의 요인에 따라 완전매개 효과와 부분매개 효과가 나타남을 분석했다는 점이다. 또한, 실무적 시사점은 그동안 부족했던 반려견 동반 호텔에 대한 연구를 진행하여, 반려견 동반 호텔을 운영하거나 운영하고자 하는 최고 경영자 및 실무자에게 운영전략과 마케팅 전략에 관련하여 참고할 수 있는 연구자료로써 활용가치가 있다는 점이다. 핵심용어 : 반려견 동반 호텔, 호텔선택속성, 제약인식, 부정적 감정, 회피행동, 반려견 애착 |As the population of companion animal guardians increases, the companion animal tourism industry has developed, and as a new trend of ‘Hocance’ emerges as well, the demand for companion animal travel is also increasing. As a result, the number of companion dog hotels has increased, and related room package products have been launched, but research on companion dog hotels has not been sufficient. The purpose of this study is to investigate the relationship between the constraint perception of hotel selection attributes on the companion dog, the negative emotions, and avoidance behavior of customers. In this study, 280 copies of valid samples were obtained by conducting an online survey on adult men and women raising dogs and using a companion dog hotel to collect samples. Based on this, an empirical analysis was conducted using SPSS 26.0 and AMOS 26.0 statistical programs, and the results of this study are as follows. First, it was identified that among the three factors in the perception of constraints on hotel selection attributes of companion dog hotels, policy constraint perception, and additional facility constraint perception had a significantly positive (+) effect on negative emotions. Second, it was found that negative emotions had a significantly positive (+) effect on avoidance behavior. Third, among the three constraint perception factors, it was found that location constraint perception had a significantly positive (+) effect on avoidance behavior. Fourth, by testing the mediating effect of negative emotions, it was identified that location constraint perception and additional facility constraint perception play a partial mediating role, and policy constraint perception plays a complete mediating role. Fifth, it was found that the moderating effect of dog attachment had a slight effect on the negative emotions of the constraints perception on the companion dog hotel selection attributes. But it was verified that it was not a statistically significant result. The academic implications of this study are that first, the proposal of research topics on companion dog hotels and the constraints of the companion dog hotel selection attributes were identified. Second, the constraint perception of companion dog hotel selection attributes was divided into attitude factors and behavior factors, and the influence relationship between variables suitable for each characteristic was confirmed. Third, empirically test of the negative emotion mediating effect, and it was analyzed that the full mediating effect and the partial mediating effect was different depending on the factors of constraints recognition of companion dog hotel selection attributes. In addition, practical implications are that it is worth conducting research on companion dog hotels that have been lacking so far, and also using as research data for CEOs and practitioners who want to operate or operate companion dog hotels. Keywords: Companion dog hotel, Hotel selection attributes, Constraints, Negative emotion, Avoidance behavior, Dog attachment
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592478https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168410
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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