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학교폭력 피해 청소년 대상 사후 개입 프로그램의 효과에 대한 메타분석: 인지행동개입을 중심으로

Title
학교폭력 피해 청소년 대상 사후 개입 프로그램의 효과에 대한 메타분석: 인지행동개입을 중심으로
Other Titles
A Meta-Analysis on Effects of Post-Intervention Program for Juvenile Victims of School Bullying: Focusing on Cognitive-Behavioral Intervention
Author
김지원
Alternative Author(s)
Kim, Jie Won
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국내 학교폭력 피해 청소년 대상 사후 개입 프로그램 중 인지행동개입의 효과성에 관한 메타분석으로 프로그램의 연구동향을 살펴보고 종속변인, 조절변인 등에 따른 효과크기를 검증했다. 이를 위해 본 연구는 2000년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학술지 논문 및 석·박사학위 논문 중 PICOS 기준에 따라 14편을 선별해 연구를 진행했다. 연구 분석에는 Comprehensive Meta Analysis(CMA) Version 3를 사용했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 피해 청소년 대상 인지행동개입 프로그램의 전체 효과크기는 .996으로 큰 효과크기를 보였다. 둘째, 종속변인에 따른 효과크기를 살펴본 결과, 학교폭력 피해 청소년을 대상으로 한 인지행동개입이 자아관련(ES = 1.414), 사회성관련(ES = 1.170), 학교적응관련(ES = .929) 변인 순으로 큰 효과크기를 보였으나 정서관련 변인(ES = .581)은 중간 효과크기 기준과 유사한 수준의 효과크기를 보였다. 또한 종속변인을 연령별로 비교했을 때, 초등학생은 학교적응 관련 변인(ES = 1.566), 자아관련 변인(ES = 1.486), 사회성관련 변인(ES = 1.248)에 대해 모두 큰 효과크기를 보였다. 중·고등학생은 자아(ES = 1.382)와 사회성(ES = 1.147)관련 변인은 큰 효과크기를 보였으며, 학교적응(ES = .685)과 정서(ES = .583)관련 변인은 중간 효과크기 기준보다 높은 수치였으나 큰 효과크기는 아니었다. 따라서 인지행동개입은 학교폭력 피해 초·중·고등학생에게 공통적으로자아, 사회성관련 변인에 효과를 보일 것으로 예상된다. 셋째, 조절변인에 따른 효과크기를 살펴보면, 인원, 전체 회기 수, 주당 회기수, 총 진행시간, 1회기 진행시간에 따라 통계적으로 집단 간 효과크기 차이가 유의미했다. 그러나 연령, 성별, 장소와 같은 조절변인에는 집단 간 효과크기 차이가 유의미하지 않았다. 위의 결과를 토대로 종합하면, 학교폭력 피해 청소년 대상 인지행동개입 프로그램은 일반적으로 큰 효과크기를 보이고 있는 것으로 나타나 학교폭력으로 인한 문제에 효과적으로 개입할 수 있을 것으로 보인다. 또한 인지행동개입 프로그램의 종속변인, 조절변인 등에 따라 효과크기를 살펴봤다. 이에 따라 본 연구는 학교폭력 피해 청소년을 대상으로 한 인지행동개입 프로그램 설계에 유용한 임상적 정보를 제공함과 동시에 앞으로의 연구의 방향성에 대해 제안했다는 점에서 의의가 있다. |This study is a meta-analysis on the effectiveness of cognitive-behavioral intervention among post-intervention programs for adolescents who have been victims of school bullying in Korea. This study further examined intervention programs’ research trends, and verifies the effect sizes based upon dependent and moderator variables. For this purpose, 14 dissertations and journals domestically published in Korea between 2000 and 2021 were selected according to the PICOS standard. This study implemented Comprehensive Meta Analysis (CMA) Version 3 for the analysis. The results are as follows. First, the overall effect size of the cognitive-behavioral intervention program for adolescent victims of school bullying was .996, showing a large effect size. Second, as a result of examining the effect size according to the dependent variable, cognitive-behavioral interventions for adolescent victims of school bullying were in the order of self-related(ES = 1.414), sociality-related(ES = 1.170), and school adjustment-related(ES = .929) variables. However, emotion-related variable(ES = .581) showed an effect size similar to that of the median effect size standard. Also, when the dependent variables were compared based on age groups, elementary school students showed large effect sizes for all related variables including school adjustment(ES = 1.566), self-related(ES = 1.486), and sociality-related(ES = 1.248) variables. For middle and high school students, self-related(ES = 1.382) and sociality-related(ES = 1.147) variables showed large effect sizes, while school adjustment-related(ES = .685) and emotion-related(ES = .583) variables remained higher than that of the median effect size standard, but not large enough effect sizes. Therefore, cognitive-behavioral intervention is expected to have an effect in common on self and sociality-related variables among elementary, middle, and high school students who are victims of school bullying. Third, by examining the effect size according to the moderator variable, the difference in the effect size between groups was statistically significant depending on the number of people, total number of sessions, number of sessions per week, session’s total duration, and each session’s duration. However, the difference in effect size between groups was not significant for moderator variables such as age, sex, and place. Based on the above results, the cognitive-behavioral intervention program for adolescent victims of school bullying is shown to have a large effect size in general, so it is expected that effective interventions are possible to issues caused by school bullying. In addition, the effect size was examined according to the dependent and moderator variables of the cognitive-behavioral intervention program. Accordingly, this study is meaningful in that it both provides useful clinical information for the design of a cognitive-behavioral intervention program for adolescents who have been victims of school bullying, and equally suggests the direction of future research
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592827https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168325
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
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