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자폐스펙트럼장애 아동의 가족 참여 중재에 관한 국내단일대상연구 메타분석: 또래 및 교사 중재와의 비교를 중심으로

Title
자폐스펙트럼장애 아동의 가족 참여 중재에 관한 국내단일대상연구 메타분석: 또래 및 교사 중재와의 비교를 중심으로
Other Titles
A Meta-Analysis of Single-Subject Research Designs on Family Participation Intervention for Children with Autism Spectrum Disorders : Focusing on Comparison with Peer and Teacher Intervention
Author
문윤혜
Alternative Author(s)
Moon, Yoon Hye
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study aims to examine the general characteristics and trends of Family Participation Interventions for children with Autism Spectrum Disorder(ASD) in large, and to verify the effectiveness and validity of Family Participation Interventions by performing a meta-analysis that integrates effect sizes of individual studies. In addition, this study analyzes the effect size of intervention effect as well as its maintenance. To analyze moderator variables that affect intervention effect, the difference in effect size was identified among study subjects, moderators, intervention environment, independent variables, and dependent variables. This study further presents the results of effect size analysis in comparison to Peer Interventions and Teacher interventions. To do so, target thesis for analysis were selected based on the thesis selection criteria for domestic single subject research published as academic journals and dissertations between 2000 and 2021. Among final selections, 27 were family participation interventions, 22 were peer interventions, and 7 were teacher interventions. A total of 319 effect sizes were calculated, which allowed comparisons and analyses of average effect size and each variable’s effect size. The results are as follows. First, the overall effect size of Family Participation Intervention for children with ASD was Tau-U .881, and the effect size for maintenance was Tau-U .954. This means that Family Participation Interventions are meaningful intervention methods, especially beneficial for maintaining the intervention effect. Second, the analysis of effect size for each detailed variable from Family Participation Interventions demonstrates that there is a high mediation effect when mediation goals are set to include adaptive behaviors, problem behaviors, social interactions and communications of elementary school students. When the mediation strategy is centered around play (activity) or field practices with multiple mediators cooperating to achieve at least 20 sessions, it led to a high mediation effect. For Peer Intervention in a school setting targeting elementary school students, the method showed a high mediation effect when a close-knit non-disabled peers intervened more than 31 times with the goal of cognition and learning. For Teacher Intervention, a high mediation effect was found when a schoolteacher with expertise mediated preschool and elementary school students focusing on play factor with the goal of cognition, learning, and communication intervention. Third, among the dependent variables of Family Participation Interventions, family empowerment‘s effect size was Tau-U .877. This is a medium-level effect size, confirming that Family Participation Interventions are methods that have meaningful impact on children as well as family members. Based on the results above, this study is significant in that it verified the effectiveness and validity of Family Participation Interventions for children with ASD, and it provided clues and relevant information regarding the detailed variables that affect the intervention effects. Thus, it is expected that findings of this study can be useful in designing proper intervention methods in various clinical settings. Accordingly, an intervention method that best suits each situation or objective can be selected, and strategies can be established based upon the findings.|본 연구는 자폐스펙트럼장애 아동을 위한 가족 참여 중재의 일반적인 특성과 동향을 개괄적으로 살펴보고, 개별 연구의 효과크기를 종합하는 메타분석을 실시하여 가족 참여 중재의 효과성과 타당성을 검증하고자 하였다. 또한 중재효과뿐만 아니라 유지에 대한 효과크기를 분석하였으며, 중재효과에 영향을 주는 조절변인을 분석하기 위해 연구대상, 중재자, 중재환경, 독립변인 및 종속변인에 따른 효과크기 차이를 확인하였다. 추가적으로 이를 또래 및 교사 중재의 효과크기 분석 결과와 비교하여 제시하였다. 이를 위하여 2000년부터 2021년까지 학술지 및 학위논문으로 발표된 국내단일대상연구를 대상으로 논문 선정기준에 따라 분석대상논문을 선정하였다. 최종으로 선정된 논문은 가족 참여 중재 27편, 또래 중재 22편, 교사 중재 7편이었다. 이를 통해 총 319개의 효과크기를 산출하여 평균 효과크기와 변인별 효과크기를 비교·분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐스펙트럼장애 아동에 관한 가족 참여 중재의 전체효과크기는 Tau-U .881, 유지에 대한 효과크기는 Tau-U .954로 나타났다. 이는 가족 참여 중재가 아동에게 의미있는 영향을 주는 중재이며, 특히 중재효과의 유지에 효과적임을 의미한다. 둘째, 가족 참여 중재의 세부 변인별 효과크기를 분석하였을 때, 초등학생을 대상으로 적응행동, 문제행동, 사회적 상호작용 및 의사소통을 중재목표로 설정하여 놀이(활동) 또는 현장실습중심의 전략을 사용하고 다양한 중재자가 협력하면서 최소 20회기 이상 중재했을 때, 높은 중재효과를 나타냈다. 또래 중재에서는 초등학생을 대상으로 인지 및 학습을 중재목표로 학교 세팅에서 친밀한 비장애 또래가 31회 이상 중재하였을 때, 높은 효과를 보였다. 교사 중재에서는 미취학과 초등학생 아동을 대상으로 인지 및 학습과 의사소통 중재를 목표로 학교에서 전문성을 갖춘 교사가 놀이 중심으로 중재했을 때, 높은 효과가 나타났다. 셋째, 가족 참여 중재의 종속변인 중 가족역량 강화의 효과크기는 Tau-U .877로 중간 수준의 효과크기를 보여 가족 참여 중재가 아동뿐만 아니라 가족에게도 의미 있는 영향을 주는 중재임을 확인하였다. 위의 결과를 바탕으로 본 연구는 가족 참여 중재의 효과성과 타당성을 검증하고, 중재효과에 영향을 미치는 세부 변인이 무엇인지에 대한 단서와 정보를 제공했다는 점에서 의의가 있다. 이를 통해 다양한 임상 현장에서 적합한 중재를 설계할 때, 각 상황과 목표에 적합한 중재 방법을 선택하고 전략을 세우는데 유용한 정보로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592892https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168320
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
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