399 0

앙리 베르그송의 음악미학으로 본 클로드 드뷔시의 인상주의의 직관과 순수지속

Title
앙리 베르그송의 음악미학으로 본 클로드 드뷔시의 인상주의의 직관과 순수지속
Other Titles
Intuition and durée pure from Debussy’s impressionism, based on the perspective of Bergson’s aesthetics of music.
Author
홍은지
Advisor(s)
유정연
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
프랑스 작곡가 드뷔시(Claude Debussy)의 인상주의 음악은 음악 그 자체에서 그림이 그려지는 회화적이고, 미학적인 장르의 음악이다. 그는 모든 음악적 이론체계를 의도적으로 무너뜨리기 시작하는 데 포문을 여는 대표인물 중 한 명 이었으며, 그의 미학적인 음악을 프랑스 철학자 베르그 송(Henri-Louis Bergson)의 철학 관점에서 분석하는 것을 본 논문의 목표로 한다. 2장과 3장에서는 4장의 이해를 돕기 위한 베르그송과 드뷔 시의 이론적 내용이며, 4장에서 교향곡 , 교향곡< La mer (바다)>, 피아노곡 : , , 발레 교향곡 총 5개의 작품을 베르그송의 직관과 지속, 순수 지속의 관점으로 분석했으며, 음악의 시간성과 순수하게 질적인 것이 일어남으로써 Élan vital(엘랑비탈 )이 일어나는 것을 작품 속에서 발견할 수 있다. 본 논문을 통해 음악은 이론적 장르로만 국한되어서는 안된다는 것과 음악이 미학적, 철학적, 역사적인 관점에서도 작곡가를 바라보아야 한다는 점을 상기시키며, 음악미학과 음악철학이 앞으로 한국의 많은 음악가들에게 더 깊은 관심 사가 되기를 바란다.|The musical impressionism of Claude Debussy, a French composer, is a pictorial and aesthetic genre, in which images are drawn in the music itself. He was one of the leading figures who deliberately be-gan to break down traditional music theories and its systems, and the objective of this thesis aims to analyze his musical aesthetics from the philosophi-cal perspective of the French philosopher, Henri-Louis Bergson. Chapter 2 and 3 contains Bergson and Debussy's theoretical content to help understand Chapter 4. In Chapter 4, The Symphony < Prélude a l’apres-midi d’un faune (Prelude to the Afternoon of a Faun)>, The Symphony < La Mer (The Sea)>, The Piano pieces < Es-tampes (The engraving)> : < Pagodes (The top)>, < La Soirée dans Grenade (An evening in Granada)>, and The Ballet Symphony < Jeux (Games)>; a total of 5 musical pieces were analyzed from Bergson's perspec-tive of intuition, duration, and pure duration; and it can be found in the musical pieces that the élan vital occurs due to the duration and the pure quali-ty of music. I hope this thesis serves as a reminder that music should not be limited to the theoretical genre, and that music should also look at the composers based on aesthetic, philosophical, and historical perspec-tive. I also hope that the aesthetics of music and the philosophy of music would become a subject of deeper interest to many Korean musicians in the future.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592314https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168310
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED MUSIC(실용음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE