Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor유정연-
dc.contributor.author김시온-
dc.date.accessioned2022-02-22T02:11:03Z-
dc.date.available2022-02-22T02:11:03Z-
dc.date.issued2022. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591811en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168308-
dc.description.abstract본 연구는 다중지능이론과 재즈의 요소를 결합하여 창작지도 방안을 제시하는데 목적이 있다. 가드너가 제시한 다중지능 이론은 인간의 지능은 단일의 개념이 아니며, 여러 가지의 갈래로 각 지능들의 상호작용으로 살아간다고 한다. 인간은 하나의 지능이 아닌 다양한 종류의 지능을 가지고 있으며 지능은 그에 맞는 교수 학습을 통해 발달될 수 있다고 말한다. 가드너는 인간의 지능을 여덟 가지로 제시하였고 그가 제시한 여덟 가지 지능 중에 음악적 지능이 가장 먼저 발달된다고 하였는데 이는 태아에서부터 음악적 지능이 발달되기 때문이다. 그렇기에 다양한 지능을 적용한 음악 교수학습을 학생에게 제공한다면 음악적 지능은 물론 다른 지능까지 향상시킬 수 있는 효과를 볼 수 있을 것이다. 또한 재즈의 음악적 요소를 통해 재즈를 배울 기회가 없었던 학생들에게 기회를 제공함과 동시에 창작 수업에 적용시켜 학생들의 창의력 사고 증진에 도움이 될 수 있도록 연구하였다. 이론적 배경에서는 다중지능 이론의 배경과 여덟 가지 지능을 정의하고 그에 맞는 교수 학습법 대해 탐구 하였고 음악교육에서의 창작과 재즈의 배경, 재즈의 음악적 특징, 재즈의 교육적 가치에 대하여 논하였으며 이를 바탕으로 다중지능이론을 창작 프로그램에 적용시킬 수 있는 방법들을 고안 하였다. 본론에서는 다중지능 이론의 여덟 가지 지능을 재즈의 요소인 스캣, 블루스, 비밥, 즉흥연주의 트레이딩, 콜 앤 리스펀스에 적용하여 다중지능이론과 재즈의 요소를 결합한 창작 프로그램을 총8차시의 지도안을 제시하였다. 학습 활동에 앞서 다양한 재즈의 곡과 교사의 시범을 통해 학습자의 호기심과 흥미를 유발하도록 하였고 마지막 차시에서는 스캣을 활용한 즉흥연주를 통해 재즈에서 나타나는 즉흥연주의 상호작용을 이해하고 자신만의 개성과 독창성을 표현 해 보도록 하는 학습 지도안을 만들었다. 연구를 통해 개발된 프로그램은 현직교사 5명에게 타당도와 신뢰도를 입증하였고 이를 바탕으로 수정된 교안을 소수의 인원에게 적용해보았으며 그 결과 다수의 인원이 창작수업이 흥미롭고 재미있다고 답했다. 이를 바탕으로 본 연구의 기대 효과로는 첫째, 학생들이 재즈를 통해 다차원적 문화의 시각을 기를 수 있다. 이미 학생들이 많이 접하고 있는 대중음악에서 나타나는 재즈의 요소에 대해 정확하게 알게 되어 음악에 대한 개념의 시각을 넓힐 수 있다. 둘째, 다중지능 이론을 적용한 다양한 학습을 통하여 음악 수업에 흥미를 높이고 정답이 정해져있지 않는 재즈의 즉흥연주를 통해 학생들은 독창적이고 자신만의 생각을 표현함으로 창의성을 기를 수 있다. 이와 같이 다중지능 이론과 재즈의 소재를 결합한 창작 수업은 학습자들끼리 협력하여 다양한 창작의 결과물을 만들고, 그 과정에서 상대방과 소통하는 방식을 기르며, 학습자에게 다차원적 문화경험을 바탕으로 학업 성취도와 창의력 향상에 도움을 준다. 이 연구를 통해 음악 교육에서 시도하기 힘들었던 창작 수업을 재미있고 흥미롭게 할 수 있도록 제공함으로써 학습자의 잠재된 창의력과 음악의 미학적 시각을 넓히는데 도움이 되길 바란다.|This study aimed to develop creative teaching method based on multiple intelligence and the elements of Jazz. In multiple intelligence theory, intelligence is considered as not a single concept but an independent concept and classified into various kinds of abilities. Each intelligence is regarded as interactive and develops through appropriate teaching and learning methods. Gardner proposed that there are eight intelligences, each has a unique developmental history. Musical intelligence, for example, develops much earlier than the others for it begins developing during infancy. Accordingly, there will be a lot of effects if Gardener’s multiple intelligence theory is applied to music class. Also, this study provides students with an opportunity to think creatively and expand their imagination by applying the distinct qualities of Jazz , the elements of Jazz, and teaching the origins and the history of Jazz. For the background of this study, Howard Gardener’s Multiple intelligences theory and eight different types of intelligences are presented. Also, this study discusses distinctive features of Jazz and the analysis of the Jazz re lated literature and teaching method and suggests the ways to apply Multiple intelligences to creative educational program. This study suggests eight periods of lesson plan to guide creative class utilizing Multiple intelligences and blues, scat, call&response, trading. Music performance based education is mainly initiated by the teacher, however in the last period, the improvisational performances applying the simple format scat singing allow the students to initiate and voluntarily participate in the process of learning to raise attention and interest in music class. Besides, the teaching method is designed to understand the interaction of improvisation in jazz and to express one's own individuality and originality. In this study, developed program has proven validity and reliability and a small number of people using revised guidance based on the program has been interested in creative activity and Jazz that was previously hard to try. The expectation effectiveness of this study is as follows: First, this study can broaden the viewpoint on concept of music by learning characteristics of Jazz in modern popular music. Second, we can expect to raise interest in music class by utilizing creative teaching method based on multiple intelligence theory. Third, through the improvisation of jazz, students can develop their creativity by expressing their own ideas. Through this study, creative teaching method based on multiple intelligence and the elements of Jazz gets students to collaborate with each other and to learn how to communicate with others. Furthermore, this study provides students with an opportunity of education for creative activities and enable them to feel joy about that. Also, one can only hope to be a help for students to broaden aesthetic view and latent creativity by providing creative classes that have been difficult to try in music education before.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title다중지능이론과 재즈의 요소를 결합한 음악창작 수업 프로그램 개발-
dc.title.alternativeThe Development of Creative Lesson Plan based on Multiple Intelligence and the Elements of Jazz-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김시온-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Si On-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department실용음악학과-
dc.description.degreeMaster-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED MUSIC(실용음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE