149 0

텍스트 마이닝을 이용한 한국영화의 중국시장 진출에 관한 연구

Title
텍스트 마이닝을 이용한 한국영화의 중국시장 진출에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Entry of Korean Films into the Chinese Market using Text Mining
Author
한정수
Alternative Author(s)
HAN ZHENGXIU
Advisor(s)
임규건
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국 영화시장은 세계에서 2번째로 큰 거대 시장이며, 영화 시장 규모는 지속적인 성장 추세를 보였다. 중국 영화시장의 발전에 따라 한국영화에 대한 연구는 영화 자체와 시장에 미치는 영향에 대한 다방면적인 연구가 시작되었다. 본 연구에서는 선행 연구들의 한계점을 파악하고 4차산업 시대의 보다 객관적인 방법으로 한국영화의 중국시장 진출 방법에 대해 탐구하고자 하였다. 이를 위해 문헌분석을 실시할 뿐만 아니라 중국시청자가 소셜미디어에서 한국 영화에 대한 평가 데이터를 수집하고 이를 텍스트 마이닝 분석 기법을 활용하여 중국 시청자가 한국영화에 대한 관심 포인트와 취향을 분석하였다. 분석대상은 Douban사이트에서 조회수 상위 50편의 한국영화의 댓글로 하였다. 수집된 비정형 데이터를 분석하기 위하여 텍스트 전처리를 수행하고, 정제된 데이터를 통해 빈도를 계산하여 주요단어들을 선정하였다. 또한 감성사진 및 LDA 토픽모델링을 통하여 시청자들의 긍정, 부정 키워드 및 관심있는 토픽을 분석하였다. 중국 영화시장 진출과 관련된 영역에서 빅데이터 텍스트 분석은 아직 활성화되지 않은 상태이고, 학술적인 분석 및 연구에서도 텍스트 분석은 아직 초기 단계이다. 따라서, 본 연구가 빅데이터를 활용한 연구로 중국영화시장 진출에 있어서 새로운 접근방법이 되기를 바라며, 추후 관련 연구 방법 개발에도 기여할 수 있기를 바란다. |The Chinese film market as the world second-largest film market is still show its continuous growth trend. With the development of the Chinese film market, research on Korean films began to conduct research on the film itself and its impact on the market from various angles. In this examination, we tried to discuss the limitations of existing studies and to explore how Korean films can enter the Chinese market in a more objective way in the era of big data. For this purpose, not only literature analysis was conducted, but the Chinese audiences also collected evaluation data on Korean films from social media and analyzed the points of interest and tastes of Chinese audiences about Korean films by using text mining analysis techniques. The analysis objects were the comments of the top 50 Korean movies on the Douban site – one of the Chinese movie rating websites. In order to analyze the collected unstructured data. Performing text preprocessing first, and then the frequency was calculated through the refined data to select key words. In addition ,to get analysis result about the positive and negative keywords and interesting topics of audiences by emotional photography and LDA topic modeling. Chinese audiences generally acknowledge Korean films and view them as high-quality films. Audiences pay attention to the flow of the movie and the composition of the story. They like parts that can elicit sympathy, such as family, love, and friendship etc. In addition, they have a high interest in film which deals with the reality of society, and expresses their dissatisfaction with films with simple and clichéd stories. Big data analysis has not yet been practical used in areas related to entering the Chinese film market, and text analysis in academic analysis and research is still in its infancy. Therefore, it is hoped that this study will be a new approach to entering the Chinese film market as research using big data and become a cornerstone for the development of excellent research methods.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593734https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168192
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS INFORMATICS(비즈니스인포매틱스학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE