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Bilibili 플랫폼에서 중국 시청자가 인식하는 한국 국가 이미지 연구

Title
Bilibili 플랫폼에서 중국 시청자가 인식하는 한국 국가 이미지 연구
Other Titles
Korean National Image Study Recognized by Chinese Viewers on Bilibili Platform — Focus on Korean Videos
Author
동방방
Alternative Author(s)
DONG FANGFANG
Advisor(s)
신민수
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
모바일 인터넷 시대에 도달하여 국가 간 교류는 더욱 가까워지며 대중은 다른 국가의 정보에 쉽게 접근할 수 있게 되었다. 이러한 상황에서 좋은 국가의 이미지를 위한 대외 교류 과정은 점점 더 중요해지고 있다. 국가 이미지의 형성은 한 국가의 소프트파워가 구축하는 중요한 부분이다. 좋은 국가 이미지는 다른 국가의 관심을 받는 데 도움이 되는데 외부 투자, 국제적 명성과 영향력을 가져올 수 있도록 도움을 주기에 국가 이익에 도움이 된다. 본 연구에서는 기존 연구의 한계점을 넘어서기 위해 빅 데이터의 장점을 이용하여 국가 이미지를 탐구하고자 하였다. 이를 위해 중국의 Bilibili 플랫폼을 통해 한국 관련된 동영상에서의 중국인 시청자들의 리뷰 데이터를 수집하고, 이를 텍스트 마이닝과 의미연결망 분석 기법을 활용해 한국의 국가 이미지를 분석하였다. 중국의 대표적인 동영상 플랫폼 Bilibili에서 2021년 11월 10일까지로 설정하여‘한국’을 키워드로 검색한 하였고, 조회수를 기준으로 상위 200개 동영상의 리뷰를 수집하였다. 이후 도출된 데이터를 텍스트 마이닝을 통해 빈도수를 확인하여 주요 키워드들을 선정하였다. 선정된 키워드들은 의미연결망 기법을 활용하여 분석을 시작하였으며, 분석을 위하여 Ucinet6.0을 사용하였고 텍스트의 네트워크 중심성과 구조적 등위성에 대한 분석을 진행하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 전반적으로 Bilibili 플랫폼의 시청자는 한국의 문화전파, 체육, 가정생활/성별평등, 예능 프로그램, 아이돌 무대 및 걸그룹 방면에 더 많은 관심을 기울이고 있는 것을 확인할 수 있다. 이는 Bilibili 플랫폼의 오락적 속성과도 일맥상통하며, 이는 지난 20 여 년간 한류가 중국에 미친 영향과 불가분의 관계에 있다. 둘째, TF-IDF 분석 결과 일본, 재미있다, 영화, 언니, 미국, 세계, 웃기다, 프로그램, 귀엽다, 여자의 순으로 나타났다. 일본, 미국, 세계, 프로그램은 빈도와 TF-IDF 가중치가 높게 나타나 자주 언급되며, 의미적 중요성도 높은 키워드로 조사되었다. 셋째, 네트워크의 구조를 결정하는 중요 요인인 연결중심성 분석 결과, 세계, 일본, 문화, 친구, 지지하다, 프로그램의 키워드가 연결중심성이 높은 키워드로 조사되었다. 본 연구는 중국 시청자가 인식하는 한국에 대한 이미지를 게시글에서 도출한 키워드의 의미구조를 파악함으로써 연구의 객관성을 유지하고자 하였다. 이러한 데이터를 기반으로 해외 소셜 미디어의 반응을 바꾸고 한국의 국가 이미지를 제고하려면 먼저 우리 자신을 근본적으로 개선하고 사회 문제를 해결하며 제품, 기업, 도시 및 시민의 이미지를 개선하고 한국의 소프트 파워를 더욱 강화하여 한국의 문화를 충분히 탐구하고 고양할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 해외 소셜미디어에서 한국의 발언권을 강화할 필요가 있으며 이를 위해 공식적, 비공식적 여론 분야가 동시에 노력해야 한다. 이에 개방성을 유지하고, 소통을 증진하며, 이해를 증진하고, 한국 정부와 지도자의 이미지를 개선해야 한다. |By reaching the age of mobile Internet, exchanges between countries have grown closer, and the public has easy access to information from other countries. In this situation, the process of foreign exchange for the image of a good country is becoming increasingly important. The formation of a national image is an important part of a country's soft power. A good national image helps to get the attention of other countries, and it is in the national interest to help bring external investments, international reputation, and influence. In this study, we wanted to explore the national image using the advantages of big data to exceed the limitations of existing studies. To this end, the Bilibili platform in China collected review data from Chinese viewers in Korean-related videos and analyzed Korea's national image using text mining and semantic network analysis techniques. By November 10, 2021, Bilibili, China's leading video platform, searched for "Korea" by keyword and collected reviews of the top 200 videos based on views. The data derived was then selected by checking the frequency number through text mining. The selected keywords began the analysis using semantic networking techniques, and Ucinet6.0 was used for analysis, and analysis of the network-centricity and structural isometristity of the text was carried out. The main results of the study are: First, overall, viewers of the Bilibili platform are paying more attention to Korean social and cultural aspects, and relatively little attention has been paid to political and economic content. This is in line with the entertainment properties of the Bilibili platform, which is inextricably linked to the Korean wave's influence on China over the past 20 years. Second, connection-centric analysis, which is an important factor in determining the structure of the network, was investigated as a keyword with a high connection center of gravity by keywords of Japan, culture, and friends. The study sought to maintain the objectivity of the study by understanding the semantic structure of keywords derived from posts that images of Korea recognized by Chinese viewers. To change the response of overseas social media based on this data and enhance the image of The Nation of Korea, we must first fundamentally improve ourselves, solve social problems, improve the image of our products, businesses, cities, and citizens, and further strengthen Korea's soft power so that we can fully explore and uplift Korean culture. Second, it is necessary to strengthen South Korea's right to speak on social media abroad and to do so, the field of formal and informal public opinion must work simultaneously. It was found that maintain openness, promote communication, promote understanding, and improve the image of the South Korean government and its leaders.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592391https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168187
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