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중국 예능 프로그램에 출연하는 한국 아이돌이 중국인들의 방송 프로그램 재시청의도에 미치는 영향: <창조영 2021>과 <청춘유니3>를 중심으로

Title
중국 예능 프로그램에 출연하는 한국 아이돌이 중국인들의 방송 프로그램 재시청의도에 미치는 영향: <창조영 2021>과 <청춘유니3>를 중심으로
Other Titles
The effect of Korean idols appearing on Chinese entertainment programs on Chinese people's intention to rewatch: focusing on China and
Author
손우비
Alternative Author(s)
SUN YUFEI
Advisor(s)
전범수
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 중국 오디션 프로그램에 출연하고 있는 한류 아이돌이 중국 시청자로 하여금 오디션 프로그램을 재시청하게 하는 의도에 어떠한 영향을 주는지 살펴봤다한국 연예인의 중국 예능 프로그램 출연이 제한되고 있는 상황에서 해외 국적의 한류 아이돌 출연 방식은 한류 예능 교류에 긍정적인 영향을 줄 것이라고 보았다. 연구를 수행하기 위해서 본 논문에서는 중국 오디션 프로그램인 <청춘유니3>와 <창조영 2021>를 분석 대상으로 선정했다. <청춘유니3>에는 블랙핑크 멤버 리사가 출연했고, <창조영 2021>에는 f(x) 멤버 엠버가 출연하여 화제를 모은 바 있다. 해외 국적 한류 아이돌의 중국 예능 오디션 프로그램 출연이 중국 시청자의 재시청의도에 주는 영향을 파악하기 위해서 독립변수로 아이돌 속성, 시청동기, 한류태도를 선정했고 종속변수로 재시청의도를 선정했다. 연구를 위해 다음과 같은 설정한 가설은 H1. 아이돌 속성은 재시청의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다’, ‘H2. 시청동기는 재시청의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다,’ ‘H3. 한류태도는 재시청의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다’이다. 연구를 위해서 중국인 시청자 206명을 대상으로 설문조사를 진행했다. 설문조사 내용은 탐색적 요인분석과 다중회귀분석을 통해서 분석했다. 분석을 통해 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아이돌 속성과 재시청의도의 영향도를 분석한 결과 <청춘유니3>에서는 전문성과 신뢰성이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났고 <창조영 2021>에서는 신뢰성 요소만 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 청동기와 재시청의도에서는 시청동기의 하위 요소들이 재시청의도에 모두 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 한류태도와 재시청의도와의 관계 검증 결과 한류태도의 하위요소 감정적 요소와 인지적 요소 모두 재시청의도에 유의하게 영향을 주는 것으로 나타났다. 도출된 결과를 바탕으로 해외 국적 한류 아이돌이 중국 예능 진출 시 유의해야 하는 점으로 다음과 같은 시사점을 도출했다. 첫째, 중국 예능에 진출하는 아이돌은 전문성과 신뢰성을 갖추고 있어야 한다. 둘째, 출연하는 프로그램이 중국 시청자의 동기를 불러일으킬 수 있도록 해야 한다. 셋째, 직접적 또는 간접적인 방식을 통해서 한류에 대해 긍정적인 태도를 형성할 수 있도록 해야 한다. 본 연구에서 제시한 시사점을 바탕으로 한중 양국의 예능 프로그램 교류가 다시 한번 활성화될 수 있기를 기대한다. |In this paper, I analyzed how Hallyu idols appearing on Chinese audition programs affect Chinese viewers' intention to rewatch audition programs. In a situation where Korean celebrities are restricted from appearing on Chinese entertainment programs, the way they appear overseas will have a positive impact on Hallyu entertainment exchanges. In order to conduct the study, Chinese audition programs and were selected for analysis in this paper. BLACKPINK member Lisa appeared in , and f(x) member Amber appeared in , drawing attention. In order to understand the effect of overseas Hallyu idols' appearance in Chinese entertainment audition programs on Chinese viewers' intention to revisit, idol attributes, viewing motivation, and Hallyu attitude were selected as independent variables. The hypotheses established for the study are H1. Idol attributes will have a positive (+) effect on the rewatch intention, H2. Watching motivation will have a positive (+) effect on the rewatch intention, and H3. Hallyu attitude will have a positive (+) effect on the rewatch intention. For the study, a survey was conducted on 206 Chinese viewers. The contents of the survey were analyzed through exploratory factor analysis and multiple regression analysis. The results derived through the analysis are as follows. First, as a result of analyzing the influence of idol attributes and replay intention, it was found that professionalism and reliability had a significant effect in , and only reliability factors in . Second, in the bronze and re-audit intention, it was found that the sub-factors of the viewing motivation all had a significant effect on the re-audit intention. Third, as a result of verifying the relationship between the Korean Wave attitude and the re-audit intention, it was found that both the emotional and cognitive factors of the sub-elements of the Korean Wave attitude significantly influence the re-audit intention. Based on the derived results, the following implications were drawn as points to be noted when overseas Korean Wave idols enter Chinese entertainment programs. First, idols entering Chinese entertainment must have expertise and reliability. Second, it is necessary to allow the programs that appear to motivate Chinese viewers. Third, it is necessary to form a positive attitude toward the Korean Wave through direct or indirect methods. Based on the implications presented in this study, it is hoped that exchanges of entertainment programs between Korea and China will once again be activated.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000590043https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168114
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF MEDIA INFORMATICS(미디어인포매틱스학과) > Theses (Master)
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